Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Varför förstår inte folk ett Saabberoende?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 885

    Varför förstår inte folk ett Saabberoende?

    Kära STCS.
    Jag måste bekänna en sak.
    Jag har ett beroende.
    Idag har jag tre Saabar och jag vill ha fler.
    De är inte de nyaste eller de snabbaste.
    Men jag gillar dem.

    Har gått i tankarna att skaffa en nyare Saab.
    Därmed har jag blivit idiotförklarad av arbetskollegor och släkt.

    Du har ju redan tre!!
    Du kan ju inte använda alla ändå.
    Nä, men damerna har 15 handväskor....kan de använda alla samtidigt?
    Alla har vi olika intressen.

    Har idag en 96a 2-takt från 1966, en og900s från 1993 och en 9-5 Aero från 2001.

    Varför kan jag inte göra av med en då frågar folk sig.

    96an
    En fantastisk liten bil som redan 1966 visade hur Saab inte tänkte som alla andra.
    Medans resten av världen hade vanliga raka fyror, V6 el V8or så tog de en gigantisk mopedmotor och uppfann en sann glädjemaskin. Har 2-3gpnger tänkt att jag skulle sälja den.
    Men när jag hoppat in och kört en runda, givit fullgas på raksträckan hem. Då har jag ändrat mig

    og900an
    En bil som står i källaren.
    Avställd sedan 1.5år sedan. En gång i månaden startas den och jag njuter av ljudet från det fina 3" röret där bak.
    En bil som är så mycket Saab det går att få in i en bil.
    Vacker design, enkel men uttänkt och en underbar bil på alla nivåer.
    När jag var liten så kröp man runt på golvet och brummade med Saabar i lite mindre skala.
    Nu som vuxen får jag ha den i fullskala och är barnsligt glad för den.

    9-5an
    Bilen som jag såg på tv, på vykort, på afischer och på internet.
    När jag gick i gymnasiet och började övningsköra för snart 14år sedan var det vad jag såg överallt.
    Jag visste att jag skulle ha en Saab. Det blev en og900 T8 Special, men en silvrig 9-5 sedan var det jag drömde om.
    För 1.5år sedan hittade jag den.
    En silvrig Aero med Pilotpaket.
    Att lilla Saab kunde bygga en bil med funktioner som ventilerade stolar, avbländningsbar backspegel och ett ljudpaket som många "premiumbilar" kunde erbjuda.
    Varje gång jag kör den så känner jag mig alldeless glad inombords.
    Många ser en 13år gammal Svenssonbil. Jag ser en Saab som visar vad Saab kan göra.

    Jag gillar mina Saabar.

    Tänk om andra kunde förstå hur man tänker
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    46
    Grymt, jag gillar saab med. Har haft en 900, 9000, och två 9-5ór, Måste säga att jag aldrig var direkt förtjust i 900án. Men de andra bilarna älskar jag. Så grymt härliga och
    bekväma och köra. Min aero jag har nu är en fröjd och köra med sina 250 hk.

  3. #3
    Grundladd jonascdts avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    140
    *s*

    Nörd is nice!

    Keep it upp grabbar

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Tsk, tsk, bara 3st?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Dags att skaffa en 9000 då....så samlingen blir komplett.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Jag förstår dig fullt ut! Jag har haft en Saab 900 T8 med uppställt ladd samt bränsle och den var bilen med roligast körkaraktär samt ljudet från 3" är helt galet, sen är jag inne på den 6e Saab 9000 nu. Detta är Saab modellen enligt mig som är överlägset både i hållbarhet samt Design samt vilken inredning dessa Stolar är i en helt egen div om man jämför med andra bilar/årsm. Är ute efter Äkta Svart Saab 9000 Aero från årsm 96 och uppåt så man slipper Strulande Tcs trots att jag har en 9000. Och sen har jag en 9-5 Aero årsm 05 250hk detta är en riktigt trevlig kärra med mycket bra komfort och skapligt drag i varit inne på chippa den men låter det vara då jag har min 9000 som jag gasar med på sommaren i stället... så satsa på en Saab till om du känner för det har du plats och råd bara slå till...

  7. #7
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Jag förstår dig fullt ut!

    Har samma bekymmer med släkt/vänner och framförallt jobbarkompisar som idiotförklarar en för att man för det första har för många bilar men framförallt för att man gillar Saab..! Säger dom jäkla Volvobönnerna

    Gillar Saab men har stort bilintresse överlag, har för närvarande 5 bilar.
    Min första bil står kvar men behöver en översyn av motorn, en Clio 16v -91 med vässad 2.0 motor i.
    Riktigt kul liten bil som skulle göra lite ont att sälja så därför den blivit stående i väntan på motorrenovering.

    Sen har jag ju den röda 9000 Aeron som jag haft sen 2008. Långtidsprojektet som ska ut i sommar! Inga funderingar på att sälja den än på länge!

    Sen har jag min 9-5 Aero, den går årer runt som bruksbil men lite småprylar köps lite då och då även till denna...

    Köpte en Supra MKIV med singelturbo med för två år sen, varit lite strul med den innan mappning så har stått ett och ett halvt år nu för att göras ordentligt istället.

    Och en Evo IV har jag också. Tanken med denna är att fixa iordning den lite och faktiskt sälja sen. Behövs ju pengar till de andra...

    Men det jag får mest skit för är som sagt Saabarna. Mest av Volvofolk med!

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Såhär lät det en gång när jag hade en diskussion med en kollega:

    "Jaså, du gillar entusiastbilar... Jag råkar köra Corvette på somrarna"
    "Häftigt! Det är en av mina favoritbilar. Jag kör också entusiastbil"
    "Vad kör du då?"
    "Saab"
    "Ehem..... va?"
    "Ja, Saab...."
    "Tyckte du sa entusiastbil?"

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072
    Folk som kör andra bilar förstår sig inte på kvalitet.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  10. #10
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Är lättare för oss som gillar gamla bilar. min entusiastsaab är 30 år i år

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Det är väl inte alla som har en unik samlarbil som inte(jo ifos nu) tillverkas längre?

    Mvh
    Johan

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Såhär lät det en gång när jag hade en diskussion med en kollega:

    "Jaså, du gillar entusiastbilar... Jag råkar köra Corvette på somrarna"
    "Häftigt! Det är en av mina favoritbilar. Jag kör också entusiastbil"
    "Vad kör du då?"
    "Saab"
    "Ehem..... va?"
    "Ja, Saab...."
    "Tyckte du sa entusiastbil?"
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 885
    Har numera en og9-3 -99 med
    Bruksbil med busbilsstuk är planen.
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939
    Det är ett beroende, det är svårt att sluta.... Jag "lade av" i höstas, hade då "Bara" 2st 9-5 för familjebruk, en sommar och en vinter (!), samt fina og900 Aerocabben. Det var la rätt gött, jag hade nog renoverat upp min sista 900 och sålt med förlust. Några veckor tog det, sen skulle polarn sälja sin Aero 1988, min gamla. Den behövde räddas, inte fått mkt kärlek sista åren. Eftersom mitt beroende består av att rädda og900 Aero och ge dom den rätt touch för fortsatt liv och funktion så var det ju inte många minuters tankearbete som krävdes. Den står nu i Garaget och det sista skall svetsas, sen skall maskin i och bilen bruksas i sommar. Nu har jag inga planer på att sälja den, jag är nere på 3 bilar igen dock, nu två 900 och en 9-5. TIll vintern så lutar jag åt vinterbil igen - och det blir då en og900 troligen. 9-5 vinterbilen var nice men lite för "tung" rent underhålls mässigt, jag räddade den också och sålde vidare med förlust. En Italien-import är jag sugen på igen också, en cabbe denna gång. Mest för projektets skull och den skulle sen säljas vidare. Vi får se..... Så jag har väl accepterat mitt beroende igen och kör på, dock med lägre intensitet än tidigare. En gång hade jag 7x 0g900 Turbo, vara 5 påställda och klara. Det var sjukt.....
    MEDLEM 7032.

  14. #14
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Att kompisar, vänner och kollegor inte köper mitt intresse, det är helt okej. Det löser vi vid rödljusen....
    MEN att frugan inte riktigt fattar vad jag pysslar med, det är helt ofattbart. Själv så har jag lärt mig allt nu om gelénaglar o dyl, allt för hennes skull...
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

Liknande ämnen

  1. Min fru förstår mig inte!
    Av lillen 761 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-05-28, 21:58
  2. Förstår mig inte på spikningar och misständningar ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 00:05
  3. Varför röstar folk inte på Garaget.org?
    Av CokeMan i forum Allmänt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2004-12-07, 23:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •