Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Sportratt vs vanlig ratt 9-3ss 03-05?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Sportratt vs vanlig ratt 9-3ss 03-05?

    Min ratt på ng9-3 2004 cab (vector) är lite sliten men helt ok... Är sugen (med motiveringen den är sliten, eller?) att byta till en bättre sportratt...
    Helst skulle man ju vilja ha en "riktig" 06-> sportratt, men då krävs vad jag förstår både nyare rattknappar (från just 06/07?) samt nyare airbag (också bara 06/07?)...
    Kontentan är att det drar iväg och kostar många tusen... Om det ens går att få till med säker funktion, är lite tveksam till att byta till en airbag som både är begagnad och inte egentligen utformad för den modell jag har...



    Vad är skillnaden mellan de rattar som fanns fram till 05?
    Vad har min bil troligen för ratt, dvs i vilka satt "sportratten" och hur stor är skillnaden?

    http://forum.saabturboclub.com/showt...9-3-SS-06-i-05
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Ärligt talat så vet i sjutton om det egentligen fanns så många alternativ på MY03-05. Den Vectorratt som jag hade original ser likadan ut som på Aero. Möjligen att det fanns någon ännu enklare på Linear, men det är tveksamt.

    Jag har bytt på min 05:a till en TurboX-ratt. Underbart skön ratt. Funderade först på MY06-areoratten med aluinlägg och köpte en komplett sådan med kudde till ett överkomligt pris på annons här. En kille som jobbade på SAAB som köpt ut båda nya till reducerat jobbpris. Sålde sedan bilen innan montering och fick delarna över. Flyt för mig. Sedan tänkte jag om och fokuserade på TurboX-ratten istället då den såg mycket skönare ut. Fick tag i en sådan också till hyfsat rimligt pris. Sålde sedan alu-aeroratten istället.

    Hade jag funderat på samma sak idag för en MY03-05, så hade jag definitivt gott på Cactus lösning att skicka den gamla ratten till Tyskland för ombyggnad. Den stora fördelen är att kunna använda samma kudde och knappar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    944
    Det som behövs är airbag, ratt och rattknappar.. Knapparna är det svåra då dessa måste vara från en -06 eftersom den är den enda med nya ratten och gamla stereon...

    Det går att köra med dom nya knapparna också (iaf i en manuell bil) om man kan leva med att funktionerna inte sitter på rätt knapp..

    Eller så för du öppna stora plånboken och köpa en Maptun ratt..
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Jo, men det är jag inte villig betala, men att få tag på en sportratt 03-05 kostar inte många hundralappar, det andra alternativet skulle vara OK om det bara var för själva ratten, den säljs väl fortfarande för runt 700kr ny, men airbagen både oroar att köpa en beggad plus att det nog kostar väldigt mkt. Rattknappar lär man väl kunna lösa, iallafall om man håller ögonen öppna på skroten... men jag har ju en automat med metallram på dessa också så det minskar ju antalet möjliga knappar...

    Men om ingen vet skillnad på vanlig och sportratt tom 05 så är nog skillnaden minimal?!?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 057
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Jo, men det är jag inte villig betala, men att få tag på en sportratt 03-05 kostar inte många hundralappar, det andra alternativet skulle vara OK om det bara var för själva ratten, den säljs väl fortfarande för runt 700kr ny, men airbagen både oroar att köpa en beggad plus att det nog kostar väldigt mkt. Rattknappar lär man väl kunna lösa, iallafall om man håller ögonen öppna på skroten... men jag har ju en automat med metallram på dessa också så det minskar ju antalet möjliga knappar...

    Men om ingen vet skillnad på vanlig och sportratt tom 05 så är nog skillnaden minimal?!?
    Airbagen är ju samma som du har om du skaffar en sportratt för m/03-m/05. Knapparna oxo.
    Så hittar du en sportratt som passar en m/03-m/05 så är det bara flytta över det du har till den nya ratten.
    Byta ratt tar max 15 minuter första gången man gör det.


    Att hitta en airbag till en M/06-> ratt är inte busenkelt. Skrotarna säljer dem inte (de får inte). En ny kostar typ 8000 spänn. En beggad kanske 1500-2000.
    Men ibland kan man hitta kpl kitt ratt+airbag, men då måste du hitta på knappar till exakt en M/06.

    Då är det ju billigare att köpa en Maptun-ratt som är till din bill och som i mångt o mycket ser ut och känns som en Hirschratt. (Förutom att Hirschratten är platt nertill)
    Kan säga att skillnaden mellan att hålla i en vectorratt och en hirsch/maptun ratt knappast är värt 4-5000 spänn. Men fränt ser det ut.

    Och skall jag vara helt ärlig skulle jag nog helst ha föredragit en "rund" ratt a'la Maptun/Turbo-X istället för den "tillplattade" från Hirsch jag nu har faktiskt.
    Tycker det ser bättre ut, men smaken är som baken.




    Edit:> Är det ens nån skillnad på en "sportratt" eller den ratt som sitter i Vector'n??
    Jag har surfat flera på bytbil.se, men man ser ingen skillnad på kringlan mellan en Aero, Vector och en Linear...

    Är de tjockare, i annat material, eller vad skiljer??
    De verkar ju inte ha några tumgrepp eller annat som skiljer.
    Senast redigerat av perr den 2014-03-08 klockan 14:37.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    Airbagen är ju samma som du har om du skaffar en sportratt för m/03-m/05. Knapparna oxo.
    Så hittar du en sportratt som passar en m/03-m/05 så är det bara flytta över det du har till den nya ratten.
    Byta ratt tar max 15 minuter första gången man gör det.


    Att hitta en airbag till en M/06-> ratt är inte busenkelt. Skrotarna säljer dem inte (de får inte). En ny kostar typ 8000 spänn. En beggad kanske 1500-2000.
    Men ibland kan man hitta kpl kitt ratt+airbag, men då måste du hitta på knappar till exakt en M/06.

    Då är det ju billigare att köpa en Maptun-ratt som är till din bill och som i mångt o mycket ser ut och känns som en Hirschratt. (Förutom att Hirschratten är platt nertill)
    Kan säga att skillnaden mellan att hålla i en vectorratt och en hirsch/maptun ratt knappast är värt 4-5000 spänn. Men fränt ser det ut.

    Och skall jag vara helt ärlig skulle jag nog helst ha föredragit en "rund" ratt a'la Maptun/Turbo-X istället för den "tillplattade" från Hirsch jag nu har faktiskt.
    Tycker det ser bättre ut, men smaken är som baken.




    Edit:> Är det ens nån skillnad på en "sportratt" eller den ratt som sitter i Vector'n??
    Jag har surfat flera på bytbil.se, men man ser ingen skillnad på kringlan mellan en Aero, Vector och en Linear...

    Är de tjockare, i annat material, eller vad skiljer??
    De verkar ju inte ha några tumgrepp eller annat som skiljer.

    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Jo, men det är jag inte villig betala, men att få tag på en sportratt 03-05 kostar inte många hundralappar, det andra alternativet skulle vara OK om det bara var för själva ratten, den säljs väl fortfarande för runt 700kr ny, men airbagen både oroar att köpa en beggad plus att det nog kostar väldigt mkt. Rattknappar lär man väl kunna lösa, iallafall om man håller ögonen öppna på skroten... men jag har ju en automat med metallram på dessa också så det minskar ju antalet möjliga knappar...

    Men om ingen vet skillnad på vanlig och sportratt tom 05 så är nog skillnaden minimal?!?
    Jo, det är ju ungefär det jag säger några inlägg upp. Jag har iaf inte settt någon som helst skillnad på ratten till Vector och Aero MY03-05, och troligen inte till Linear heller. Och som jag också skrev, Cactus alternativ är ju väldigt prisvärt iom att man inte behöver byta varken kudden eller knapparna.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Vad jag kan se i EPC finns/fanns det till ng9-3 2 artikelnummer på turbo x ratten original 12779417 och en ersättare, "NLS use" 12783363.

    Vad skiljer dessa?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Sportratt vs SBP
    Av AEracing i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 18:43
  2. 9000 sportratt!
    Av Chrisse i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 20:22
  3. bygga om en vanlig ratt till en med stereostyrning
    Av 99 då 9-5 nu, båda svarta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 12:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •