Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 93 SS 2004 biopower maptun går på 3 cylindrar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219

    93 SS 2004 biopower maptun går på 3 cylindrar

    Hej!

    Har ett problem med min bil som jag har trimmat till biopower steg 3+ via maptun i runt 2 veckor nu. Jag har kört den på 1 hel tank bensin och nu på min andra laddning så går den riktigt dåligt när den är kall - den ramlar ner på 3 cylindrar och tomgången fladdrar mellan 400 och 900 rpm men den dör aldrig.

    Stänger jag av motorn och startar den igen så går den på alla 4 - jag har INTE testat att låta den gå på 3 cylindrar oavbrutet då jag är rädd för skada. Har läst mycket blandat om just E85 på bensinbilar men det har varit efter många många mils körning, detta har visats sig efter tja, dryg 30 mil ungefär.

    Det som är nytt är;

    Spridarna (maptun)
    Tändstift
    Bensinpump (Walbro 255)
    Bensinfilter

    Det är väl saker jag kan tänka mig påverkar. Här är ett klipp hur den låter också ifall det kanske är något helt annat http://tinypic.com/r/2j4q7hi/8 den låter som en gammal diesel.

    Vad finns det för lösning? Finns det någon bra tillsats som gör något (har hört lite om något från redline men kommer ej ihåg), ska jag behöva tanka bensin igen trots så få mil på E85(E75?).
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av andre.m Visa inlägg
    Hej!

    Har ett problem med min bil som jag har trimmat till biopower steg 3+ via maptun i runt 2 veckor nu. Jag har kört den på 1 hel tank bensin och nu på min andra laddning så går den riktigt dåligt när den är kall - den ramlar ner på 3 cylindrar och tomgången fladdrar mellan 400 och 900 rpm men den dör aldrig.

    Stänger jag av motorn och startar den igen så går den på alla 4 - jag har INTE testat att låta den gå på 3 cylindrar oavbrutet då jag är rädd för skada. Har läst mycket blandat om just E85 på bensinbilar men det har varit efter många många mils körning, detta har visats sig efter tja, dryg 30 mil ungefär.

    Det som är nytt är;

    Spridarna (maptun)
    Tändstift
    Bensinpump (Walbro 255)
    Bensinfilter

    Det är väl saker jag kan tänka mig påverkar. Här är ett klipp hur den låter också ifall det kanske är något helt annat http://tinypic.com/r/2j4q7hi/8 den låter som en gammal diesel.

    Vad finns det för lösning? Finns det någon bra tillsats som gör något (har hört lite om något från redline men kommer ej ihåg), ska jag behöva tanka bensin igen trots så få mil på E85(E75?).
    Pratat med Maptun om problemet ?
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219
    Citat Ursprungligen postat av fredde1 Visa inlägg
    Pratat med Maptun om problemet ?
    Har mailat men då det är fredag så blir det tidigast måndag....har ju läst att flera haft problem men ingen kommit fram till någon lösning. Verkar som många av mina problem är helt nya för saabfolket!
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Högsby
    Inlägg
    109
    Låter som du har avgasläckage?
    9-5 aero -05 v70 d5 -06 opel corsa -00

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219
    Citat Ursprungligen postat av lampann Visa inlägg
    Låter som du har avgasläckage?
    Ja, har det efter alla givare/sensorer så det skall ju inte orsaka något problem.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av andre.m Visa inlägg
    Ja, har det efter alla givare/sensorer så det skall ju inte orsaka något problem.
    Vad menar du egentligen?





    Låter ju som ett rejält luftläckage, kollat så att alla slangar mm sitter på plats?
    Första tanken är att du skjutit loss något!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Låter inget vidare,kolla som RZ säger att det är inte något läckage någonstans..
    Hoppas att det är inte motorrelaterat,låter lite oroväckande

    mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Vad menar du egentligen?

    Låter ju som ett rejält luftläckage, kollat så att alla slangar mm sitter på plats?
    Första tanken är att du skjutit loss något!
    Efter min dowpipe så finns det en adapter från 3" till 2.5" som ansluter sig till första ljuddämparen. Det är mellan ljuddämparen och adaptern som den har glidit ut och detta har jag påtalat för maptun och dom säger själva att det skall inte orsaka något problem då det är efter alla lambdasonder och dylikt.

    Nej, men då detta enbart händer vid kallstart samt att stänger jag av motorn så går den bra igen och vid varmgång så går den som en klocka + att den ger inga felkoder. Hade det varit läckage så är det ju konstant och blir ju inte mindre bara för motorn går upp i temperatur, samma sak om något har lossnat.

    Tänkte göra ett komptest bara för att - det finns väl inget relä man måste rycka för att döda soppapumpen eller är det bara att plugga o köra? Vill inte dränka motorn.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Fixa läckaget först i tex en GDS-hall.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Fixa läckaget först i tex en GDS-hall.
    Jo, det skall ju såklart göras. Men jag ser inte någon anledning till att detta är relaterat alls till mitt problem, ifall du har annorlunda tankar, har du lust att förklara?
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

Liknande ämnen

  1. maptun steg2 biopower
    Av Thermo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 13:45
  2. Saab 95 Biopower går på 3 cylindrar!!
    Av issla i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •