Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Kat-lösa en belastning för klubben?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    177
    Medlem#
    5582

    Kat-lösa en belastning för klubben?

    Jag börjar väl bli en lönnfet gammal grinig gubbe men jag har svårt att förstå de som har mage att stoltsera med att de kör utan kat.

    Förstår de inte att de är en belastning för klubben och andra som vill "förbättra" sina bilar i framtiden.
    Visserligen är en modern SAAB en ganska ren bil jämfört med gamla jänkare, båtmotorer och gamla gräsklippare. Men det kan man inte ta för intäkt för att köra utan kat.

    Problemet är inte den absoluta sanningen utan hur det uppfattas av omgivning, myndigheter och beslutsfattare. Risken finns att man likställer trimmare med skitiga motorer. Jag läste en artikel i DN där man skyllde den låga sänkningen av koldioxidutsläppen på att alltför många chip-trimmar!!!

    Jag tycker att trimma utan kat är att jämställa med doping i sport.

    Grabbar har ni behov av att hävda er så mycket köp då istället en förlängning av främre avloppsröret och smyg bakom kiosken med måttband i den andra handen o jämför.

    Japp då var man lite mer hatad då :-)

    Men som bot o bättring lovar jag att bli betalande medlem inom kort (om jag fortfarande får vill säga :-)
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474

    Re: Kat-lösa en belastning för klubben?

    Citat Ursprungligen postat av Bus
    Jag börjar väl bli en lönnfet gammal grinig gubbe men jag har svårt att förstå de som har mage att stoltsera med att de kör utan kat.

    Förstår de inte att de är en belastning för klubben och andra som vill "förbättra" sina bilar i framtiden.
    Visserligen är en modern SAAB en ganska ren bil jämfört med gamla jänkare, båtmotorer och gamla gräsklippare. Men det kan man inte ta för intäkt för att köra utan kat.

    Problemet är inte den absoluta sanningen utan hur det uppfattas av omgivning, myndigheter och beslutsfattare. Risken finns att man likställer trimmare med skitiga motorer. Jag läste en artikel i DN där man skyllde den låga sänkningen av koldioxidutsläppen på att alltför många chip-trimmar!!!

    Jag tycker att trimma utan kat är att jämställa med doping i sport.

    Grabbar har ni behov av att hävda er så mycket köp då istället en förlängning av främre avloppsröret och smyg bakom kiosken med måttband i den andra handen o jämför.

    Japp då var man lite mer hatad då :-)

    Men som bot o bättring lovar jag att bli betalande medlem inom kort (om jag fortfarande får vill säga :-)
    Tja!

    Jag skall åka på E85 i min gamla saab99:a och då behöver man ingen kat.
    Hade jag skulla åkt på bensin så hade jag faktiskt monterat kat på bilen.
    Tycker också att det inte är nå vidare att förstöra miljön bara för att man gillar när det går fort.
    Jag är både vegetarian och miljövän. Man kan inte tro det när jag skruttar runt i min gamla skönhet som spyr ur sig skit just nu, men jag har i alla fall tänkt ändra på det.
    Fler människor än oss skall på denna jord vandra!

    MVH

    Daniel

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Till nidbilden av miljöpartister hör att de kör gamla giftspyende Renault 4:or..

    Finns det folk här som skryter med att de kör utan kat?

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Finns det folk här som skryter med att de kör utan kat?
    /jn
    Finns ett par i den här tråden:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... or&start=0

    Fast skryter är väl kanske att ta i, men de verkar inte skämmas för det iaf.

    Ytterligare exempel:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=65348

    Själv kan jag bara hålla med Bus, finns ingen anledning att köra utan avgasrening.

    /M

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    177
    Medlem#
    5582
    Äldre bilar såldes under andra regler och där finns det väl inget att säga om man kör utan kat, det är ju så att säga spelets regler.

    Man kan ju däremot tycka att skrotningspremien borde höjas på dessa bilar för att frivilligt påskynda utfasningen. Men då får man kanske samtidigt lagstadga så att skroten inte kan sno den höjningen :-/
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: Kat-lösa en belastning för klubben?

    Citat Ursprungligen postat av Traktorturbo
    Hade jag skulla åkt på bensin så hade jag faktiskt monterat kat på bilen.
    Det är väl inte så enkelt att man bara monterar på en kat på ett gammalt "härk"...?

    Rätta mig om jag har fel....

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Teknikens Värld monterade en katalysator rakt på en gammal Saab 96 V4. Resultatet blev mycket bättre än utan, efter lite injustering och utprovning av rätt storlek på kat, placering m.m.
    Avgasvärdena blev utomordentligt mycket bättre, och effekten blev inte sämre alls, snarare tvärtom efter ny sotningssats och nya ventilsäten för blyfri bensin.
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Såg en liten burk precis efter turbon på min 9.5:a. Är det en extra katalysator? Trodde först att det var ngn typ av expansionskammare. Om det är en kat, någon som provat att plocka bort den? (ehh nää, JAG ska låta min sitta kvar.) Är bara lite nyfiken.

    Är det inte som så att en katalysator tar betydligt mindre effekt än för 10-15 år sen?

    Dom som monterar sk. racekat. Hur mycket (cirkus) vinner man i effekt. Klarar såna kattar besiktingen?
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474

    Re: Kat-lösa en belastning för klubben?

    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Citat Ursprungligen postat av Traktorturbo
    Hade jag skulla åkt på bensin så hade jag faktiskt monterat kat på bilen.
    Det är väl inte så enkelt att man bara monterar på en kat på ett gammalt "härk"...?

    Rätta mig om jag har fel....
    Tja!

    Vadå HÄRK???

    Det kanske inte är så bara, men jag hade gjort en ansträngning för att få dit en. Jag antar att det går att mappa så det fungerar okej..

    MVH

    Daniel

    Det är inget ämne jag satt mig in i, katalytisk avgasrening alltså.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474

    Re: Kat-lösa en belastning för klubben?

    Citat Ursprungligen postat av Traktorturbo
    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Citat Ursprungligen postat av Traktorturbo
    Hade jag skulla åkt på bensin så hade jag faktiskt monterat kat på bilen.
    Det är väl inte så enkelt att man bara monterar på en kat på ett gammalt "härk"...?

    Rätta mig om jag har fel....
    Tja!

    Vadå HÄRK???

    Det kanske inte är så bara, men jag hade gjort en ansträngning för att få dit en. Jag antar att det går att mappa så det fungerar okej..
    Ska jag vara helt ärlig med varför jag kommer åka E85 så är det först och främst att det är 104 oktan till ett mycket humant pris..

    MVH

    Daniel

    Det är inget ämne jag satt mig in i, katalytisk avgasrening alltså.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Teknikens Värld monterade en katalysator rakt på en gammal Saab 96 V4. Resultatet blev mycket bättre än utan, efter lite injustering och utprovning av rätt storlek på kat, placering m.m.
    Avgasvärdena blev utomordentligt mycket bättre, och effekten blev inte sämre alls, snarare tvärtom efter ny sotningssats och nya ventilsäten för blyfri bensin.
    Fast livsländen blir nog "sådär" utan lambdareglerat insprut.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    om jag inte missminner mig så monterade Bilsport Kat på sim T-gula 244TIC, och den hade bara vanligt K-jetronik.
    det gäller (om jag fattat rätt) att bilen inte går för "fett", för på en modärn bil så "kopplas" ju avgasreningen "ur" när man gasar fullt, så nog ska det fungera på en 99T

    rätta mig om jag tänkt fel.

    MVH
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Bus
    Äldre bilar såldes under andra regler och där finns det väl inget att säga om man kör utan kat, det är ju så att säga spelets regler.

    Man kan ju däremot tycka att skrotningspremien borde höjas på dessa bilar för att frivilligt påskynda utfasningen. Men då får man kanske samtidigt lagstadga så att skroten inte kan sno den höjningen :-/
    Absolut. Minst 5000 kr borde skrotpremien på icke katalysatorförsedda bilar höjas till.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888
    sen tycker jag allt att priserna på katalysatorer skulle sänkas då menar jag alltså på orginal katalysatorer det är ju inte så konstigt om många struntar i att byta ut den trasiga när dom är så dyra även om man måste fixa till det till besktningen så kan man ju ändå köra ett år med trasig kisse och det är ju inte så bra för miljön

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Frånvaron av lambdareglerad soppa är nog inte det som "sliter" på en katalysator, det är snarare mängden misständningar som är de elaka bovarna. Rå soppa i katalysatorn kan på "nolltid" utveckla värme i en omfattning var like endast torde att finna i helvetet.

    Jag körde med katalysator på min (numera skrotade) Volovo 240 M/79 med SU förgasare, lambdasond fanns för att övervaka "på ett ungefär" vad som händer. Hur funkade det då ?
    Nja, nu kördes ju aldrig några riktiga emissionsprov, men:

    Vid prov som de hos SBP klarade bilen kraven för moderna katalyatorrenade bilar, inte med jättemarginal, men ändå.
    Vid mätande av CO o HC vid körning på väg så skedde en reducering på i runda svep 40-50%. Stundtals bättre, i bland sämre.

    De rötskallar som kör moderna bilar utan katalysator gillar jag inte nämnvärt. Att gamla bilar som uppfyller (till nöds) de krav som gällde när de tillverkades inte har katalyator är acceptabelt. MEN, det är knappast acceptabelt att de användes för annat än "köra-för-att-det-kul-bilar" ?

    När det gäller artikeln i DN, eller vad det nu var, CO2 står i proportion till bräsnleförbrukningen, hurvida trimmade bilar verligen påverkar vårt CO2 utsläpp kan man ju fundera på ? DÄREMOT är det ställt utom allt rimligt tvivel att de bidrager till mycket NOx. Flera firmor ängnar sig åt ganska våldsamma "justeringar" i tändmapparna, nå't som är en ypperlig NOx källa. Så det där med "miljöoptimering" ställer jag mig tveksam till...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Till nidbilden av miljöpartister hör att de kör gamla giftspyende Renault 4:or..

    Finns det folk här som skryter med att de kör utan kat?

    /jn
    Miljöpartiets språkrör Peter eriksson åker ju omking i ngn. 4wd Suv historia Trodde man skulel köra toyota prius eller cykla om man var miljöpartist

Liknande ämnen

  1. Slicks på banträffar med klubben?
    Av green machine i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2013-05-20, 21:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •