Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: SAAB 9-5, 05:2, Vinande låda samt problem få i 5:an

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Asarum
    Inlägg
    10

    Question SAAB 9-5, 05:2, Vinande låda samt problem få i 5:an

    EDIT Rubrik: OBS Jag menade en -05:a! DVS Bilen är i modell -02 till -05.

    Jag har ett lätt vinande i lådan som följer hastigheten på bilen. Dessutom flyter inte växlingen då främst 5:an kan vara klurig att få i. I samband med övrig genomgång / Renovering av bilen för ett år sedan bytte jag olja i lådan. Sköljde samtidigt. Det vinande lätet kan jag leva med men jag skulle vilja ha bättre flyt på växlingen. Så till frågan:

    Hur renoverar jag lådan bäst. Går det att göra själv? Jag har verkstadshandboken men inga specialverktyg - om det behövs. Har aldrig öppnat en växellåda förr men har lekt med det mesta i övrigt vad gäller bilmek. Eller skall jag skicka iväg den för reparation? Vill inte köpa en begagnad låda då jag inte vet vad jag får.

    Någon som har tips på en expert som är gratis!? Eller rättare sagt: Någon som kan tipsa om en kompetent och prisvärd firma/kille som kan ta sig an att renovera en växellåda. Lådan kommer i så fall nedplockad/utplockad. Jag finns i Blekinge - Karlshamn. Tacksam för tips!
    Senast redigerat av Wickström den 2014-03-06 klockan 16:48.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602
    Citat Ursprungligen postat av Wickström Visa inlägg
    EDIT Rubrik: OBS Jag menade en -05:a! DVS Bilen är i modell -02 till -05.

    Jag har ett lätt vinande i lådan som följer hastigheten på bilen. Dessutom flyter inte växlingen då främst 5:an kan vara klurig att få i. I samband med övrig genomgång / Renovering av bilen för ett år sedan bytte jag olja i lådan. Sköljde samtidigt. Det vinande lätet kan jag leva med men jag skulle vilja ha bättre flyt på växlingen. Så till frågan:

    Hur renoverar jag lådan bäst. Går det att göra själv? Jag har verkstadshandboken men inga specialverktyg - om det behövs. Har aldrig öppnat en växellåda förr men har lekt med det mesta i övrigt vad gäller bilmek. Eller skall jag skicka iväg den för reparation? Vill inte köpa en begagnad låda då jag inte vet vad jag får.

    Någon som har tips på en expert som är gratis!? Eller rättare sagt: Någon som kan tipsa om en kompetent och prisvärd firma/kille som kan ta sig an att renovera en växellåda. Lådan kommer i så fall nedplockad/utplockad. Jag finns i Blekinge - Karlshamn. Tacksam för tips!

    Ditt problem är nog så enkelt som att länkaget bara är slitet.
    Finns nya hos SAAB att köpa för ca 16-1700 kr.

    Vanligt fel tyvärr.
    Hinner inte med allt.....

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Temperatur problem 9000
    Av Kaktus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-18, 17:24
  2. Vinande vid kallstart, samt oljedropp
    Av Ewolve i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 21:14
  3. Vinande låda! [FILM]
    Av Rejvscorpio i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 21:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •