Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Elstyrning backspegel

  1. #1
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    4936

    Elstyrning backspegel

    Den finurliga funktionen att tilta höger sidospegel vid parkering fungerar inte längre på min bil. Spegeln kan justeras ner i det läget "manuellt" men inte med tilt-knappen. Är det knappsatsen som behöver bytas eller kan felet sitta ngn annanstans? Svårt att byta knappsatsen i fråga?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612
    Provat en norsk reset ?

    Det är bara att pilla ut den ur hållaren, de brukar dock inte vara trasiga.

    Har hänt att det ärjat i kontakten på höger spegel, även i dörröppningarna på båda sidor.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    4936
    Har nu testat med en annan knappsats. Men med samma resultat, dvs. alla funktioner fungerar men inte tiltningen. Det sitter alltså någon annanstans.

    Fredde1: högerspegeln går ju att styra i övrigt med knappsatsen så knappsats och spegel har kontakt. Konstigt att enbart denna funktion lägger av.

    Kan tiltningen ligga på en separat säkring med något annat? (Ja det kan jag kolla själv men jag tänker inte gå ner tillbilen igen utan sitter här i min sköna fåtölj.) Någon som vet?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750
    Har råkat ut för det och då har det kommit igång igen efter att jag med knapparna kört spegeln till sina fyra ytterlägen.
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  5. #5
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Har du läst ut om du har några felkoder med eSID ? Om det är några som är relaterade till detta så sitter dom högst troligt i PDM.

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    nu har jag en 2004 men min spegel hade hängt sig på nått sätt så minne och nedvinkling inte funkade riktigt som det skulle, men efter lyft batteripolen en stund så tror har jag för mig den kom igång, om jag minns rätt... jag hade även problem för att en kontakt på andra spegeln inte satt ordentligt i. Så min ena spegel funkade inte alls och andra levde ett helt eget liv. Jag tror detta uppstått när tidigare ägare lackat om spegelfötterna...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Kan tillägga också att det spegeln har positionssensorer som återmatas till dörrmodulen höger fram (PDM), om någon av dessa två (X/Y) krånglar så vet den inte vart den står och kan således inte tilta ner spegeln, men manuell körning fungerar eftersom det inte spelar någon roll vart den står.

    Men isåfall så borde du inte kunna spara nya lägen heller om du har minnesstolar.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    4936
    Testade igen i morse. Den tiltade! Men sedan glömde den att den gjort det och gick inte att få i ursprungsläge med tilt-knappen. Därefter om man trycker på tiltknappen vickar den lite upp och ned några gånger. Ska läsa ut felkoder och testa att göra den strömlös en stund i eftermiddag.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Kan tillägga också att det spegeln har positionssensorer som återmatas till dörrmodulen höger fram (PDM), om någon av dessa två (X/Y) krånglar så vet den inte vart den står och kan således inte tilta ner spegeln, men manuell körning fungerar eftersom det inte spelar någon roll vart den står.

    Men isåfall så borde du inte kunna spara nya lägen heller om du har minnesstolar.
    Var sitter dessa positionssensorer och hur fungerar de?

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    På respektive motor inuti själva backspegelarmaturen, gissar jag. Troligtvis någon pulsgivare.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Högerspegeln på min 9-3:a (signaturen) fungerade inte som den skulle redan vid leverans. Det gick att vinkla ner spegeln med knappen men när man körde iväg gick den inte upp automatiskt och det gick heller inte att vinkla upp den manuellt med knappen. För att få upp den fick man flytta spegeln lite vertikalt med "joysticken" följt av tryck på stolens minnesknapp. Felet åtgärdades genom att byta hela motormekanismen i spegeln.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Lånar tråden lite....
    Inte samma problem som jag har, men fortfarande med styrningen att göra. Båda mina dörrspeglar går bara att styra åt samma håll (åt vänster på knappen). Inte upp, ner eller höger. Är det själva reglaget som krånglar tro eller har ni andra idéer? Känns ju inte motorrelaterat då bägge går åt enbart samma håll.

    Tack på förhand!

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Det er nok helst kontrollen (reglaget) som er problemet, slik du antar, men for eventuelt å kunne gi et mer presist svar hjelper det med kjennskap til biltype, årsmodell og om speilene er med - eller uten minne
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    På min 9-5a fungerar tiltningen bra sommar-tid! När det är kallt ute (typ mindre än 5 plus) så verkar den inte reagera... Så har det varit ett bra tag nu. Kanske har den lilla knappen oxiderat i sin anläggningsyta bakom...

  14. #14
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Och eftersom vi är inne på ämnet elspeglar kan jag kanske passa på att fråga: Sannolikt fel ifall minnet till speglarna inte fungerar längre? Stolsminnet fungerar bra, men speglarna hänger inte med...

    Gäller en 9-3 -07

  15. #15
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Minneknappene (1 - 3) går til stolmodulen over ledninger, mens stolmodulen sender melding over I-bus til speilmodulene, så her er det én forskjell / mulighet. Dessuten vil speilmodulen selv stoppe utstyring i løpet av 2 sekunder, i fall det ikke er rørelse i speilet etter at melding om dette er gitt. Dette kan jo skje pga. mekanisk treghet i speil(ene).

    Går speilene (normalt) lett og fint når du justerer de manuelt, og i fall du har tilleggsfunksjon innfellbare speil, fungerer den?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #16
    Med andra ord kan det då vara vettigt att smörja upp dessa med något... Vad?

  17. #17
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Oj, förstod inte riktigt allt där.

    Justering av speglarna fungerar som vanligt, och infällningen med. Mig veterligen fungerar även funktionen att fälla ner den högra spegeln som den ska.
    (Det är inte min bil, så jag har inte tillgång till den hur som helst.)

  18. #18
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Når også tiltfunksjonen på høyre speil fungerer, viser dette at høyre dørmodul, som setter ut spenningene til speilet, i alle fall mottar informasjon på I-bus (fra dørmodulen på venstre side).

    Da er det vel sannsynligvis ikke treghet som er bakgrunnen for feilen. Kan dette problemet ha oppstått når det ble kaldere i været?

    Det er da kanskje mest sannsynlig at det er kommunikasjonen over I-bus, mellom stolmodulen og (begge) dørmodulene som ikke fungerer. Man kunne jo prøve å koble fra batteriet i en del minutter for å se om dette gjenoppretter ev. manglende kommunikasjon. Men før dette prøves kan man gjøre noen forsøk:

    - Trekke sikringen #25 i bakre elsentral (REC) en stund, for å ta spenningen fra stolmodulen på venstre siden.

    - Trekke denne sikringen, og #5 (venstre og høyre, fremre, dørmoduler), #8 (høyre, fremre, dørmodul), og #15 (venstre, fremre, dørmodul) i elsentralen i instrumentpanelet (IPEC) samtidig, og så vente noen minutter.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2015-03-06 klockan 22:00. Anledning: ortografisk feil
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  19. #19
    Den hade hängt sig på min ng9-3a också märkte jag. Körde spegeln till alla ändlägena och tillbaka igen.. Funkar fint igen!

    Noterade att den hackade till lite när jag vinklade den inåt bilen. Körde tillbaks och sen inåt en gång till, denna gången tvekade den inte. Så den måste tydligen få gå helt fritt, annars "hänger" den sig efter misslyckat försök. Har inte provat detta på 9-5an än..
    Senast redigerat av ime95mos den 2015-03-09 klockan 19:00.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det er nok helst kontrollen (reglaget) som er problemet, slik du antar, men for eventuelt å kunne gi et mer presist svar hjelper det med kjennskap til biltype, årsmodell og om speilene er med - eller uten minne

    Bilen är en 9-5 2004 Vector. Vet inte om det är minne i speglarna, men gissar att det kan vara det när man har minne i stolen. (?) Hur sitter reglaget fast? Tänkte om man skulle lossa på den och byta till en annan från skroten eller så

    Tack på förhand!

Liknande ämnen

  1. Backspegel 9-3 -07
    Av Jakalen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-11, 22:18
  2. Elstyrning av säten 9000
    Av Lix i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 23:21
  3. Backspegel Og 9-3 01
    Av Mailman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 02:03
  4. El-Backspegel paj...
    Av Murkas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-04, 18:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •