Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Saab 9-3 2,0T Aero -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 2,0T Aero -01

    Tråden kan avslutas. Problemet åtgärdat under våren.
    Senast redigerat av Mållee den 2014-10-23 klockan 22:58.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Hej och välkommen till Saabvärlden.

    Problemet du beskriver är välkänt på T7 motorerna och brukar vad jag försått bero på igenkoksade kolvringar. Jag köpte själv en 9-5 2003 med exakt samma symptom. 1 liter olja var 50:e mil. Gjorde precis som du, bytte vevhusvent till en ny, även om den senaste satt där. Bytte turbo till en TD04 (vilket du redan borde ha, de brukar hålla ok). Hällde diverse upplösande vätskor för att ta hand om koks. Motorrengöring etc. Det enda som jag förespråkar är att dra ut kolvar, byta ringar och kontrollera ventiltätningar när du ändå har toppen av. Bondmeck heter vad det heter av en anledning, det hjälper helt enkelt inte.

    Böörja med att ta ner cobran och känn om du har glapp i din snurra. Du verkar ha bytt vv och backventiler. Kontrollerade du röret i ventilkåpan? Om det är igensatt kan bilen dra en del olja. Om inget av ovan hjälper säger jag grattis till ett kolvringsbyte.

    PS. Jag sålde min Saab och plockade fram bimmern istället, vilken lättnad!
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Problem åtgärdat.
    Senast redigerat av Mållee den 2014-10-23 klockan 22:59.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Om du monterar av ventilkåpan, sitter med en 8 - 10 torxskruv. Vänd kåpan upp och ner så ser du röret. När du ändå har kåpan av så ser du ju också om motorn är koksad i toppen, m.a.o om service är skött och om vv har fungerat bra. Toppen skall vara ren och fin. Min va plåtren men drog olja som attan ändå, så det säger ju inte hela sanningen.

    Jag gjorde även ett komptest, det säger dock inte om dina oljeringar är dåliga eller ej. Men det kan ge en indikation på det övergripande skickat på din motor. Förstår att du inte gärna vill ge dig på ett kolvringsbyte. Nu är jag inte speciellt bekant med hur det är att mecka 9-3 platsmässigt. Du behöver ha av topp och tråg och ha kolvarna uppåt. Materialet inklusive nya vevlager löser du för 2000 ungefär + några 100lappar för lite nya vätskor. Skall du lämna iväg jobbet bör du räkna åtskilliga tusenlappar i arbetstid. Det är enligt min mening inte ett för stort jobb. Det hjälper dock om man har tillgång till ett bra utbud av verktyg och gärna lift så man slipper ligga o krypa. Det andra är om det verkligen är värt att lägga jobbet och pengarna på bilen. Om du inte har tillgång till garage och kan göra det själv eller få hjälp jäkligt billigt är mitt råd att putsa upp den som fasen, lägg ut en bra annons och sälj den... Fast då är det väl någon annan stackare här inne som får problemen ;-)
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935
    Om du ändå överväger kolvringsbyte och liknande operationer, fundera på om du inte ska skaffa en T5-bottendel istället.
    T5 är den äldre motorn som satt i 900, 9000 och äldre 9-3. Det är i princip samma motor som du har, men med bättre kolvar.
    T7 (din motor) är ökänd för problem med olja och svaga kolvar. T5 däremot anses vara skottsäker och klarar oöppnad upp mot 400 hästar utan några som helst problem.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Min 9-5 aero -00 drar olja
    Av Degnell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 23:08
  2. 9-5 Aero -00 drar olja
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 06:09
  3. 2 x SS Aero Drar Olja, Saab vägrar åtgärda...
    Av Acer8m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 22:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •