Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 9-5 V8'a. det VA juh på gång.. ???!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 502

    9-5 V8'a. det VA juh på gång.. ???!

    Hej..

    Såg en länk med en og900, som va omgjord te bakhjulsdrift och v8'a...

    Letade då lite på google, och fick fram v8a'n på 32 Ventiler som saab en gång i tiden gjort, + att jag fick fram en länk på en 9-5'a med v8'a på 300Hk, 400Nm..

    Min fråga är, VART tog den bilen vägen.. blev det aldrig nått av den. ?

    Bifgogar lite länkar.

    Denna, skulle man vilja ha i sin og900....

    http://www.saunalahti.fi/~rjh/saabv8.htm

    Sedan 9-5'an.

    http://www.autoexpress.co.uk/preview...aab_95_v8.html

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=1

    /Mattias
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    Den som satt i 9-5 var ju någon stötstångshistoria, sannolikt också 2 ventiler per cylinder.

    Skulle däremot vara intressant om Saab kunde göra en turboladdad motor av GM's Northstar/Aurora.

  3. #3
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 985

    Re: 9-5 V8'a. det VA juh på gång.. ???!

    Citat Ursprungligen postat av DualC
    en 9-5'a med v8'a på 300Hk, 400Nm..

    Min fråga är, VART tog den bilen vägen.. blev det aldrig nått av den. ?
    Hej !

    Blev det som det var tänkt.

    En packningsstudie helt enkelt.


    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    O packat blev det visst....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 096
    Medlem#
    2555
    Men fräck är den...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 650
    den där B402 motorn är inte nåt som jag ialla fall skulle tacka nej till i en 99:a
    Men sprutet på den verkar vara i stil med BMW V12, separat/cylinderrad..
    Ska börja svetsa block snarast!
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339
    Bilen va bara en testbänk för den nya typen av V8 motorer och då den som satt i den en 4,2l V8.
    Den har 4 ventils teknik med och möjlighet att stänga av ena cylinderraden när behovet inte är så stort av kraft.

    Vet inte hur de har gått med den motorfamiljen och om den kommer att komma i saab.
    Den som lever får se.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Undras vad de använde för låda. Kunde ju vara bra att ha när man lastar på med vrid i de vanliga 4-burkade motorerna

  9. #9
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 696
    Medlem#
    3346
    Är den en släkting till Northstar-motorn?
    Tänk er en Northstar V8 i en 9-5...
    All makt åt Thengil!

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339
    De är en helt ny motorfamilj som är kompaktare än nortstar motorerna och anpassad för att få plats mellan hjulen.

    Tror de va den 4 växlade automaten dom hade satt på den.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 502
    Märkligt, att den bara försvann dock.. alltså 9-5'an, men det kanske inte va ett "vinnande" koncept.. ..

    Som sakt, motorn som ser ut som en 16v,fast i V8'a utfäörande, fasiken va mumma den skulle vara i og900'an.. ojoj, vilket SOUND.

    /Mattias
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    Med V8:an så blev det väl så fullt under huven att inte ens AC kompressorn fick plats. Sedan kan tycker inte jag det låter så lockande med en stötstångs V8:a i Saab som dessutom inte ger mer effekt/vridmoment än turbofyrorna. Känns som typisk amerikansk stil att bygga en ny motor med gammal teknik bara för att få en V8:a med stor volym och låg kostnad.

    Northstar/Aurora har ju tillskillnad från dessa dubbla överliggande kamaxlar per bank, fyra ventiler per cylinder, variabla ventiltider, fingerföljare och tvådelat block i aluminium. Denna motor användes ju som grund för exempelvis GM's IRL, Opels DTM och Cadillacs Le Mans-motor. Med dubbla turbo och dryga 500 hk så skulle inte jag tacka nej till den...

    Annars så är det ju inte så svårt att bygga en V8:a som Saabs testmotorer. Tyvärr måste man ju ha en speciell gjutning av topparna med resta kanaler och en topp som är spegelvänd (såvida man inte vill ha kamdrivning på båda ändarna av motorn) för att få på dem på ett V-block.

  13. #13
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 757
    Medlem#
    1765
    Veckans tips

    3 liters 8:an i Triumph Stag ska enligt uppgift passa rakt av på en växellåda till 99/90/900, är ju storerbror till dom tidiga motorerna i 99:an.

    Ska visst ha tillverkats ett gäng 99or med den motorn i också, fanns en sån motor ute på blocket för en tid sedan och efter lite mailande med säljaren kom det fram att det var en av saabs gamla testmotorer han renoverat och ville sälja, han hade visst grerören till 99a varianten kvar.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Med V8:an så blev det väl så fullt under huven att inte ens AC kompressorn fick plats. Sedan kan tycker inte jag det låter så lockande med en stötstångs V8:a i Saab som dessutom inte ger mer effekt/vridmoment än turbofyrorna. Känns som typisk amerikansk stil att bygga en ny motor med gammal teknik bara för att få en V8:a med stor volym och låg kostnad.

    Northstar/Aurora har ju tillskillnad från dessa dubbla överliggande kamaxlar per bank, fyra ventiler per cylinder, variabla ventiltider, fingerföljare och tvådelat block i aluminium. Denna motor användes ju som grund för exempelvis GM's IRL, Opels DTM och Cadillacs Le Mans-motor. Med dubbla turbo och dryga 500 hk så skulle inte jag tacka nej till den...

    Annars så är det ju inte så svårt att bygga en V8:a som Saabs testmotorer. Tyvärr måste man ju ha en speciell gjutning av topparna med resta kanaler och en topp som är spegelvänd (såvida man inte vill ha kamdrivning på båda ändarna av motorn) för att få på dem på ett V-block.
    Vad jag vet så är de en motor med överliggande kamaxlar och 4 ventils teknik.
    Att man inte använder nortstar motorn är för att den är för stor.
    Den är specad för en max volym på ca 5,4 till 5,7 liter.
    Denna motor har en max volym på ca 4,2 liter.
    Med andra ord är detta lillebror till nortstar motorn.
    Gjord för framhjulsdrivna bilar med tvärställd motor.
    En mycket avanserad konstruktion och inte någon billig enkel sak som man vill påstå.

    Finn mer info här

    http://www.autoweek.com/article.cms?articleId=1020

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Med V8:an så blev det väl så fullt under huven att inte ens AC kompressorn fick plats. Sedan kan tycker inte jag det låter så lockande med en stötstångs V8:a i Saab som dessutom inte ger mer effekt/vridmoment än turbofyrorna. Känns som typisk amerikansk stil att bygga en ny motor med gammal teknik bara för att få en V8:a med stor volym och låg kostnad.

    Northstar/Aurora har ju tillskillnad från dessa dubbla överliggande kamaxlar per bank, fyra ventiler per cylinder, variabla ventiltider, fingerföljare och tvådelat block i aluminium. Denna motor användes ju som grund för exempelvis GM's IRL, Opels DTM och Cadillacs Le Mans-motor. Med dubbla turbo och dryga 500 hk så skulle inte jag tacka nej till den...

    Annars så är det ju inte så svårt att bygga en V8:a som Saabs testmotorer. Tyvärr måste man ju ha en speciell gjutning av topparna med resta kanaler och en topp som är spegelvänd (såvida man inte vill ha kamdrivning på båda ändarna av motorn) för att få på dem på ett V-block.
    Vad jag vet så är de en motor med överliggande kamaxlar och 4 ventils teknik.
    Att man inte använder nortstar motorn är för att den är för stor.
    Den är specad för en max volym på ca 5,4 till 5,7 liter.
    Denna motor har en max volym på ca 4,2 liter.
    Med andra ord är detta lillebror till nortstar motorn.
    Gjord för framhjulsdrivna bilar med tvärställd motor.
    En mycket avanserad konstruktion och inte någon billig enkel sak som man vill påstå.

    Finn mer info här

    http://www.autoweek.com/article.cms?articleId=1020

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2
    Är tyvärr inga överliggande kamaxlar i den, istället har man två kamaxlar i motorns V och stötstänger. 3 ventiler per cylinder har den visst. Synd att de inte försåg den med fyra ventiler per cylinder och dubbla överliggande kamaxlar då man kostat på bland annat direktinsprutning och variabelt insug. Att det är stötstänger kan man nästan gissa sig till genom att kika på ventilkåpans utseende.

    Northstar är på 4,6 liter och finns i utförande för framhjulsdrift (tvärställd) alternativt bakhjulsdrift. Denna har dock en V vinkel på 90 grader vilket gör den bredare jämfört med "XV8" som den andra kallas, vilket har en 75 graders vinkel, ungefär som Volvos Yamaha V8:a.
    Northstar har cylinderavstånd på 102 mm vill jag minnas, detta borde göra den lika stor som en V8:a av två sammanfogade Saab-motorer.


    Här dock utan Saab emblem.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    349
    Störstänger är inte så illa ändå, ger en kompaktare motor, främst lägre.
    En V8 med dubbla överliggande kammar är nog omöjlig att få plats med i motorrummet.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Belker
    Störstänger är inte så illa ändå, ger en kompaktare motor, främst lägre.
    En V8 med dubbla överliggande kammar är nog omöjlig att få plats med i motorrummet.
    Stötstänger ökar massan i ventilsystemet och därmed ökar friktionen och bränsleförbrukningen. Stötstänger begränsar också utformningen av insugskanalerna i toppen. Vid höga prestanda så är de allmänt svåra att ha att göra med, vet att de som sysslar med utveckling av ventilsystem har påpekat att det stötstångssystem som används i exempel NASCAR är mera komplicerat än ventilsystemet i F1 pga de krafter som det utsätts för.

    När det gäller motorns storlek så är det inga större vinster vi pratar om, en konstruktion med små ventilvinklar och dubbla överliggande kamaxlar tar inte så mycket mera plats än ventiler och vippor i en motor med stötstänger.

    Volvo har ju dessutom lyckats få in en V8:a på dryga 4 liter med dubbla överliggande kamaxlar på tvären i deras bilar. Den är konstruerad med en liten V-vinkel, bara 60 grader. Motorn sägs grundas i en V6 motor.

    En B284 med två extra cylindrar och således 3,7 liter kanske skulle kunna få plats under huven på en Saab.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-13, 18:30
  2. Varför samma fel gång på gång??
    Av Krozz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-14, 22:56
  3. Min 9000 startar inte från gång till gång.
    Av John Eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •