Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: 9000 i prisintervall 10.000 -> 12.000 Bra eller anus?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 542

    Question 9000 i prisintervall 10.000 -> 12.000 Bra eller anus?

    Vad kan jag förvänta mig för "skick och kondition" på en 9000 med ett Blocket-pris runt 10.000? Förvisso kan det naturligtvis variera med miltal och årsmodell men om man nu försöker vara realistisk och inte vill skönmåla våra 9000-bilar, vad får jag för dessa pengar?

    Hur mycket bör jag avsätta på repkontot(budgetera för reparationer) för de kommande 3 åren/3000 milen? Vi utgår från att alla reparationer utförs på auktoriserad SAAB-verkstad.
    Senast redigerat av csan den 2014-03-05 klockan 15:53.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  2. #2
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Du kan nog förvänta dej att dom flesta är något rostiga och med en del småfel som ingen brytt sej om att laga och en del kostnader dom kommande tre åren på säkerligen minst 10000kr inklusive däck. Har du tur eller lägger ner lite tid, tålamod och resepengar så kanske du hittar en välhållen 9000 som kanske kan rulla 3 år för några tusenlappar i rep med lite tur. Ofta lönar dej sej i slutändan att leta lite och kanske betala lite mer när den rätta dyker upp. Fick själv tag i en 9000 2,3T -94 som har gått 14500 mil, mycket välhållen, nya däck och absolut helt rostfri. Men jag gav 15.000kr och det stod flera arga spekulanter på kö som förbannade sej över den stackars 85-årige säljaren som haft bilen sen den var ny.
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 542
    Hej boys ! 108 visningar / 1 svar ?? Vet inte hur jag ska tolka detta? Är det helt ointressant hur man värderar gamla 9000-bilar eller är det så tragiskt att merparten av medlemmarna på Sveriges största SAAB forum egentligen har noll koll på alla skavanker som brukar dyka upp efter ett par år? Börjar luta åt det sista ...
    Vad jag förstått sedan tidigare så sträcker sig kompetensen till att byta mellan sommar - och vintersulor - allt därutöver är ett stort svart hål ....
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 951
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av csan Visa inlägg
    Hej boys ! 108 visningar / 1 svar ?? Vet inte hur jag ska tolka detta? Är det helt ointressant hur man värderar gamla 9000-bilar eller är det så tragiskt att merparten av medlemmarna på Sveriges största SAAB forum egentligen har noll koll på alla skavanker som brukar dyka upp efter ett par år? Börjar luta åt det sista ...
    Vad jag förstått sedan tidigare så sträcker sig kompetensen till att byta mellan sommar - och vintersulor - allt därutöver är ett stort svart hål ....
    Efter läst första inlägget i tråden hade jag en tanke på att skriva lång text om vad skillnaderna mellan en 9000i -88 och en 9000A50 -98 och allt där emellan kan vara när man köper bil för 12.000 kr, men efter läst detta inlägg så tror jag att jag borde hålla mig till hjulbytena för säkerhets skull...

    Hur som helst, då jag just sålt en 9000 och har en till i pipeline som ska säljas så vågar jag i alla fall konstatera att för 12.000 kr kan man få en bil med fin kaross, nära på fabriksny aeromotor och nytt chassi, men med flertalet elfel och hängande innertak. Kan bli riktigt dyrt köp om man inte har tillgång till en tech2 och tummar fästa på sidan av händerna. Reparationskostnad på verkstad 5.000 - 25.000 kanske?

    Alternativet är en småtrimmad och mer använd bil med lite rost som ändå fungerar som den ska. Service är gjord och allt som ska bytas är bytt. 3000 mil / 3 år kommer kosta tre oljefilter och 12 liter olja ungefär om den inte råkar ut för några gremlins.


    OT: På tal om kompetensen och svarta hål. Länken i din signatur går till en sida/adress som verkar vara till salu.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Realistisk uppskattning:
    En uppsättning av sommar resp. vinterdäck = 10000 kr.
    Service och reparationer = 5000 kr. per/år.
    Totalt 25000 kr.
    Signaturlös

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 167
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    ... så vågar jag i alla fall konstatera att för 12.000 kr kan man få en bil med fin kaross, nära på fabriksny aeromotor och nytt chassi, men med flertalet elfel och hängande innertak....
    sån skulle jag gärna köpa... fast inte just nu för jag har för lite tid... men en fin 9000 helst aero är nåt jag gått och varit sugen på länge...

    tror det finns många trådar med köptips och typfel... Sök på forumet ska du se att du hittar mycket, men alla kanske inte orkar skriva en uppsats som svar på din fråga... Min känsla är att typfelen på 9000 är betydligt färre än på ng900, og9-3 och 9-5...

    Fina bilar är det oavsett... Vad man vill ha, en 80-talare eller en A50 är väl mycket en smaksak... Själv skulle jag satsa på en 90-91 om jag ville ha gamla karossen... Få tag på en fin 85a turbo är nog inte lätt idag...

    Tänker man att köpa en bil som bara ska repareras på auk verkstad blir det en dyr historia. Köp då den allra finaste bil du kan hitta, för första två besöken käkar upp mellanskillnaden mellan en rosthäck och en riktigt fin bil...
    Senast redigerat av risig9000 den 2014-03-08 klockan 12:35.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av csan Visa inlägg
    Hej boys ! 108 visningar / 1 svar ?? Vet inte hur jag ska tolka detta? Är det helt ointressant hur man värderar gamla 9000-bilar eller är det så tragiskt att merparten av medlemmarna på Sveriges största SAAB forum egentligen har noll koll på alla skavanker som brukar dyka upp efter ett par år? Börjar luta åt det sista ...
    Vad jag förstått sedan tidigare så sträcker sig kompetensen till att byta mellan sommar - och vintersulor - allt därutöver är ett stort svart hål ....
    Jaha, nu när det är konstaterat att jag inte begriper mer än att byta hjul så kan jag tyvärr inte hjälpa dej mer.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av 900T8 Visa inlägg
    Jaha, nu när det är konstaterat att jag inte begriper mer än att byta hjul så kan jag tyvärr inte hjälpa dej mer.
    Ha ha ha helt rätt. Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 137
    Medlem#
    7182
    Rost i framskärmar, rost i domkraftsinfästningar, skämrkanter/hjulhus bak, tanklucka och även dörrar.

    Rostig rutram, lyft lite på listen som går runt framrutan och se om det är rostigt där, väldigt vanligt.

    Lagerstöd och främre (bakre) länkarmsbussningar brukar vara dåliga, billiga och lätta att byta.

    Trasigt plastdrev i växellådan till hastighetsgivaren, krångligt och byta då låda måste isär. Om hastighetsmätaren inte fungerar alls kan det va problemet.

    Slitna reflektorer i strålkastarna fram

    Tändkassetten kan gå sönder, precis som de alltid har gjort

    Magnetventilerna brukar också gå sönder till laddtrycksstyrningen, kostar fan nya men går att byta till en magnetventil från 9-5/9-3 istället med lite meck (mycket billigare och håller bättre)

    Bränslepump, inte kanske typfel för 9000, men har fått byta kring 25 000 - 30 000mil på 2st bilar.

    Stolsvärme, jag har nog aldrig haft en 9000 som det har fungerat på förarsidan....

    Lysande ABS-lampa brukar vara glapp i kabeln till någon ABS-givare, nya givare är dyra men inte jättesvårt och finna begagnade. Bytet är ganska lätt både fram och bak.

    Ljusrelä, slutar ofta med att helljuset hänger sig eller att antingen helljus eller halvljus försvinner helt, lätt att byta eller så löder man om det man har så fungerar det igen.

    Lysande SRS lampa brukar ofta vara trasig kabelrulle (coilspring eller clockspring på engelska) som går mellan rattstång och ratt, lätt att byta och kostar inte mycket begagnat. Krävs diagnostikutrustning för att släcka lampan sen (Tech2).

    Vissa saker kanske inte är så vanliga, men det är lite man kan va uppmärksam på.... egentligen är det inte mycket man behöver tänka på när man köper en 9000 om man jämför med en 9-5 t ex. 9000 känns som en otroligt mycket bättre bil än 9-5 när det kommer till "småfel".

  10. #10
    Jag tror snarare att det är så tragiskt att den genomsnittliga 9000-bilen pendlar mellan rena vrak till vad som kan betraktas som räddbart skick. Sen finns det förstås undantag. 1-ägarbilar som bara är körda på söndagar vid vacker väderlek och där den 85-åriga ägaren säljer för att denne ska sluta köra bil.

    Auktoriserade SAAB-verkstäder är dessutom dyrt, i alla fall där jag bor (i Stockholm). Vad ska du då avsätta till service och reparationer? På en sådana här gamla bilar kan allt hända, så svaret är allt mellan noll kronor och 100 tkr beroende på om du har tur eller otur.

    Dina frågor är tyvärr lite av typen "hur långt är ett snöre" och det tror jag kan förklara den låga svarsfrekvensen. Jag skulle vilja säga att det finns en enorm kompetens på det här forumet.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 542
    Ett snabbsvar: Min ursprungliga frågeställning bottnar i ett försäkringsärende där motparten var 100% vållande. Försäkringsbolaget (Dina Försäkringar) erbjöd mig(hitintills) 12.000:- som kontantersättning för bilen samt att jag får behålla bilen. Bilen är fullt körbar men höger B-stolpe samt båda dörrarna har fått sig en rejäl smäll. Ett kostnadsförslag ligger idag på 21.000:- samt att jag själv ordnat fram 2 fräscha dörrar. Bilen är enligt sign och mätarställning ~34.000 mil. Med detta som utgångspunkt värderade FB bilen till 10-12.000:- Alltså i samma härad som de "vrak" som läggs ut på blocket.

    Mitt problem är att bilen är/var i i utomordentligt gott maskinellt skick innan kollisionen. En tidigare ägare jobbade som bilmeck på en SAAB-verkstad. Jag kan konstatera att han sannolikt gjort en hel del jobb på bilen. Exvis byte kam-balans-axelkedja(Det ligger blåsilicon mellan motorblock och oljetråg. Kopplingens dragläge ligger i botten. Bensinpump bytt.

    Själv har jag sedan anskaffningen åtgärdat bilen på mer än 50 punkter(lång lista som jag inte kan redovisa här och nu). Bilen fungerar hur bra som helst och går som en dröm. Det enda som inte fungerar är värmen i förarstolen. Jag är inte intresserad av en kontantersättning utan vill ha bilen återställd till det skick den var i innan kollisionen.

    Problemet är nu att om jag accepterar FB bud och köper "ett vrak" på blocket åker jag på en riktig smäll så vida jag inte råkar springa på en "1-ägarbil som bara är körd på söndagar vid vacker väderlek och där den 85-åriga ägaren säljer för att denne ska sluta köra bil).

    Min uppfattning är att dessa 9000-bilar i milintervallet 25.000 -> 35.000 som läggs ut på blocket för 10k-15k har ett ackumulerat reparationsbehov på minst 25-30k de närmaste 3 åren /3.000 milen i bästa fall. Att jag själv har kunskap och resurser att fixa det mesta som kan dyka upp är ingenting som FB kan/får dra ekonomisk vinning av.

    En tumregel vid försäkringsskador är att man ska varken förlora eller vinna på en skadereglering.

    Så min frågeställning ovan besvaras väl bäst av joH900 ovan dock har han tappat bort åtminstone hälften som kan strula.

    Avslutningsvis några siffror:

    Byte topplockspackning inkl sotning & inslipning av ventiler: 12.000 -> 15.000:-
    Byte kupé fläktsmotor: 3.000:-
    Byte av bromsar runt om 10.000:-

    bara här har vi nästan 30.000:-

    Besök på AC-verkstad för läckkontroll och byte av läckande rör/slangar/kondensor samt återfyllning: långt norr om 10.000:-
    Byte till rostfritt avgassystem: 3.000:- (enbart material)
    Nya kompletta huvudstrålkastare: $$$$$$$$$ (har inte siffran i huvudet just nu)

    etc etc
    listan kan bli lång
    en slutsats kan vara: Reparera ALDRIG en gammal bil - kör skiten på skroten (men vad ska jag åka i då?
    Senast redigerat av csan den 2014-03-12 klockan 02:22.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  12. #12
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 118
    Fast om man äger en bil som man själv tycker är så fin och rejält omhändertagen så kanske nån form av entusiastförsäkring hade varit ett alternativ för dig i början.
    Win-win-situation mellan dig och fb kommer aldrig att ske. Dom vinner!

    Dom räknar siffror, schabloner, värdeminskningar osv och inte vilken sorts olja du har servat bilen med. 10000 för att byta bromsar behöver det absolut inte kosta.

    Ta pengarna och var nöjd med det.



    Edit. Du får ju behålla bilen. Så varför köpa ett vrak till. Rikta upp den du har.
    Senast redigerat av Procedomani den 2014-03-12 klockan 02:49.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 137
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av csan Visa inlägg
    Nya kompletta huvudstrålkastare: $$$$$$$$$ (har inte siffran i huvudet just nu)
    990-1200kr styck ungefär. DEPO eftermarknads, men funkar bra.

  14. #14
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Varför ställa en fråga på ett forum där kompetensen är så låg som här när du ändå verkar ha svaret själv?

    Vad har din egen bil kostat i reparationer dom tre senaste åren om dom skulle ha varit utförda på verkstad?
    Vill du att försäkringsbolaget ska ersätta dej för både bil och reparationer för 3 år?

    Bara för att jag vet hur jobbigt det är att driva ett mål mot ett försäkringsbolag själv så ska jag vara snäll och ge dej några goda råd.
    Gör en lång lista där du dokumenterar din bils skick gentemot genomsnittsbilen med samma miltal som finns på blocket. Se till att du kan verifiera skicket, tex kort på ställen där genomsnittsbilen brukar vara rostig, kvitto på delar osv.
    Glöm det där med reparationskostnader, det köper dom inte. Tänk på att du med lite tur faktiskt kan hitta en bättre bil än den du haft för rimliga pengar. Fundera ut ett rimligt bud som du efter en redovisning av din bil lägger fram för skaderegleraren. Budet bör rimligen ligga mellan de 12.000kr du blivit erbjuden och de 21000kr som dom avsagt sej att reparera för.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 167
    Detta har varit uppe i olika forum tidigare. Har ingen egen erfarenhet, MEN vad jag förstått är FB första bud (och kanske det andra åxå) rejäla underpris om bilen är välskött eller en "finare modell". FB utgår nog från att bilen är sämre skick än en normal snikmodell av det bilmärke och årsmodell. Många accepterar nog första budet. Om bilen kostar 21.000 att reparera, du anser att du inte får en likvärdig för 15.000 så borde väl FB reparera bilen. Man tycker de inte borde bråka för 6.000kr.

    Jag har för mig att i ett av fallen jag läste om så slutade det med att FB betalade ut en kontant ersättning för reparation, som låg lägre än vad offerten låg på, men ägaren tyckte sig kunna göra/bekosta vissa delar själv. Just det fordonet var ännu mer "unikt" än en vanlig 9000 men fortfarande en bil som hade vanlig försäkring och användes till vardags.

    Stå på dig, Lycka till, återkoppla gärna i tråden hur det slutar.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    För 21000kr måste man väll ändå kunna hitta en välhållen 9000 2,3I?

    Fanns inte så många på blocket men här är några

    http://www.blocket.se/gotland/Saab_9....htm?ca=11&w=3
    http://www.blocket.se/malmo/Saab_900....htm?ca=11&w=3
    http://www.blocket.se/orebro/Saab_90....htm?ca=11&w=3
    Kan man tänka sej en 2.0I så finns det en här
    http://www.blocket.se/angelholm/SAAB...=11&w=3&last=1

    Tar du en kontantersättning så har du ju dessutom kvar däck, fälgar och reservdelar från den gamla bilen.

  17. #17

    Instämmer

    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Fast om man äger en bil som man själv tycker är så fin och rejält omhändertagen så kanske nån form av entusiastförsäkring hade varit ett alternativ för dig i början.
    Win-win-situation mellan dig och fb kommer aldrig att ske. Dom vinner!

    Dom räknar siffror, schabloner, värdeminskningar osv och inte vilken sorts olja du har servat bilen med. 10000 för att byta bromsar behöver det absolut inte kosta.

    Ta pengarna och var nöjd med det.



    Edit. Du får ju behålla bilen. Så varför köpa ett vrak till. Rikta upp den du har.
    Är väl en bra sammanfattning av prolematiken. Är nog inte helt ovanligt att försäkringsbolag råkar ut för individer som tror att deras gamla brukshinkar är unika samlarbilar. Sitter man på något så unikt ska man helt klart överväga entusiastförsäkring där värderingsbilden blir en annan. Försäkringsbolagen ersätter med vad likartad bil är värd på marknaden baserat på körsträcka och årsmodell. Inte vad som sammanlagts har spenderats på bilen genom åren i service och reparationer och vad ev ersättningsobjekt kan komma att kosta...

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av csan Visa inlägg
    Ett snabbsvar: Min ursprungliga frågeställning bottnar i ett försäkringsärende där motparten var 100% vållande. Försäkringsbolaget (Dina Försäkringar) erbjöd mig(hitintills) 12.000:- som kontantersättning för bilen samt att jag får behålla bilen. Bilen är fullt körbar men höger B-stolpe samt båda dörrarna har fått sig en rejäl smäll. Ett kostnadsförslag ligger idag på 21.000:- samt att jag själv ordnat fram 2 fräscha dörrar. Bilen är enligt sign och mätarställning ~34.000 mil. Med detta som utgångspunkt värderade FB bilen till 10-12.000:- Alltså i samma härad som de "vrak" som läggs ut på blocket.

    Mitt problem är att bilen är/var i i utomordentligt gott maskinellt skick innan kollisionen. En tidigare ägare jobbade som bilmeck på en SAAB-verkstad. Jag kan konstatera att han sannolikt gjort en hel del jobb på bilen. Exvis byte kam-balans-axelkedja(Det ligger blåsilicon mellan motorblock och oljetråg. Kopplingens dragläge ligger i botten. Bensinpump bytt.

    Själv har jag sedan anskaffningen åtgärdat bilen på mer än 50 punkter(lång lista som jag inte kan redovisa här och nu). Bilen fungerar hur bra som helst och går som en dröm. Det enda som inte fungerar är värmen i förarstolen. Jag är inte intresserad av en kontantersättning utan vill ha bilen återställd till det skick den var i innan kollisionen.

    Problemet är nu att om jag accepterar FB bud och köper "ett vrak" på blocket åker jag på en riktig smäll så vida jag inte råkar springa på en "1-ägarbil som bara är körd på söndagar vid vacker väderlek och där den 85-åriga ägaren säljer för att denne ska sluta köra bil).

    Min uppfattning är att dessa 9000-bilar i milintervallet 25.000 -> 35.000 som läggs ut på blocket för 10k-15k har ett ackumulerat reparationsbehov på minst 25-30k de närmaste 3 åren /3.000 milen i bästa fall. Att jag själv har kunskap och resurser att fixa det mesta som kan dyka upp är ingenting som FB kan/får dra ekonomisk vinning av.

    En tumregel vid försäkringsskador är att man ska varken förlora eller vinna på en skadereglering.

    Så min frågeställning ovan besvaras väl bäst av joH900 ovan dock har han tappat bort åtminstone hälften som kan strula.

    Avslutningsvis några siffror:

    Byte topplockspackning inkl sotning & inslipning av ventiler: 12.000 -> 15.000:-
    Byte kupé fläktsmotor: 3.000:-
    Byte av bromsar runt om 10.000:-

    bara här har vi nästan 30.000:-

    Besök på AC-verkstad för läckkontroll och byte av läckande rör/slangar/kondensor samt återfyllning: långt norr om 10.000:-
    Byte till rostfritt avgassystem: 3.000:- (enbart material)
    Nya kompletta huvudstrålkastare: $$$$$$$$$ (har inte siffran i huvudet just nu)

    etc etc
    listan kan bli lång
    en slutsats kan vara: Reparera ALDRIG en gammal bil - kör skiten på skroten (men vad ska jag åka i då?

    Den här bilen stämmer rätt bra in på din beskrivning.

    http://www.blocket.se/stockholm/Saab....htm?ca=11&w=3

    Blir man erbjuden 12 lax av försäkringsbolaget på en 13-15 år gammal SAAB som har 30" mil på nacken ska man nog överlag vara rätt nöjd.

  19. #19
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Är väl en bra sammanfattning av prolematiken. Är nog inte helt ovanligt att försäkringsbolag råkar ut för individer som tror att deras gamla brukshinkar är unika samlarbilar. Sitter man på något så unikt ska man helt klart överväga entusiastförsäkring där värderingsbilden blir en annan. Försäkringsbolagen ersätter med vad likartad bil är värd på marknaden baserat på körsträcka och årsmodell. Inte vad som sammanlagts har spenderats på bilen genom åren i service och reparationer och vad ev ersättningsobjekt kan komma att kosta...
    Nja nästan rätt men ska man vara exakt så ska ersättningen baseras på återanskaffningsvärdet minus eventuell självrisk. Dom ersätter som du säger inte vad reparationer kostat genom åren eller kommer att kosta dom närmaste tre åren utan vad det kostar ett att införskaffa en likvärdig bil.
    Senast redigerat av 900T8 den 2014-03-12 klockan 23:51.

  20. #20
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av csan Visa inlägg
    Ett snabbsvar: Min ursprungliga frågeställning bottnar i ett försäkringsärende där motparten var 100% vållande. Försäkringsbolaget (Dina Försäkringar) erbjöd mig(hitintills) 12.000:- som kontantersättning för bilen samt att jag får behålla bilen. Bilen är fullt körbar men höger B-stolpe samt båda dörrarna har fått sig en rejäl smäll. Ett kostnadsförslag ligger idag på 21.000:- samt att jag själv ordnat fram 2 fräscha dörrar. Bilen är enligt sign och mätarställning ~34.000 mil. Med detta som utgångspunkt värderade FB bilen till 10-12.000:- Alltså i samma härad som de "vrak" som läggs ut på blocket.

    Mitt problem är att bilen är/var i i utomordentligt gott maskinellt skick innan kollisionen. En tidigare ägare jobbade som bilmeck på en SAAB-verkstad. Jag kan konstatera att han sannolikt gjort en hel del jobb på bilen. Exvis byte kam-balans-axelkedja(Det ligger blåsilicon mellan motorblock och oljetråg. Kopplingens dragläge ligger i botten. Bensinpump bytt.

    Själv har jag sedan anskaffningen åtgärdat bilen på mer än 50 punkter(lång lista som jag inte kan redovisa här och nu). Bilen fungerar hur bra som helst och går som en dröm. Det enda som inte fungerar är värmen i förarstolen. Jag är inte intresserad av en kontantersättning utan vill ha bilen återställd till det skick den var i innan kollisionen.

    Problemet är nu att om jag accepterar FB bud och köper "ett vrak" på blocket åker jag på en riktig smäll så vida jag inte råkar springa på en "1-ägarbil som bara är körd på söndagar vid vacker väderlek och där den 85-åriga ägaren säljer för att denne ska sluta köra bil).

    Min uppfattning är att dessa 9000-bilar i milintervallet 25.000 -> 35.000 som läggs ut på blocket för 10k-15k har ett ackumulerat reparationsbehov på minst 25-30k de närmaste 3 åren /3.000 milen i bästa fall. Att jag själv har kunskap och resurser att fixa det mesta som kan dyka upp är ingenting som FB kan/får dra ekonomisk vinning av.

    En tumregel vid försäkringsskador är att man ska varken förlora eller vinna på en skadereglering.

    Så min frågeställning ovan besvaras väl bäst av joH900 ovan dock har han tappat bort åtminstone hälften som kan strula.

    Avslutningsvis några siffror:

    Byte topplockspackning inkl sotning & inslipning av ventiler: 12.000 -> 15.000:-
    Byte kupé fläktsmotor: 3.000:-
    Byte av bromsar runt om 10.000:-

    bara här har vi nästan 30.000:-

    Besök på AC-verkstad för läckkontroll och byte av läckande rör/slangar/kondensor samt återfyllning: långt norr om 10.000:-
    Byte till rostfritt avgassystem: 3.000:- (enbart material)
    Nya kompletta huvudstrålkastare: $$$$$$$$$ (har inte siffran i huvudet just nu)

    etc etc
    listan kan bli lång
    en slutsats kan vara: Reparera ALDRIG en gammal bil - kör skiten på skroten (men vad ska jag åka i då?
    Jag kan hålla med om att en välskött bil i bra skick borde vara ganska mycket mer värd än de "vrak" du pratar om. Vraken verkar dock inte gå för 12000kr utan snarare 2-3000kr. här är en http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9...1_2&w=3&last=1

    När man läst ditt inlägg så måste jag ha gjort ett superklipp när jag köpte min 9000 som både är nyare, har roligare motor och med nära halva miltalet. Vist var det ett fynd men i verkligheten så tvivlar jag starkt på att den skulle vara säljbar för några 21000kr.

Liknande ämnen

  1. Glass Grey, bra eller anus?
    Av Johnken i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 22:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •