Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Byta spridare på 9-5, hur gör man? Är det svårt?

  1. #1

    Byta spridare på 9-5, hur gör man? Är det svårt? - fixat!!

    Hej,

    Funderar på att byta spridare på min 9-5 Aero -05, (till siemens deka 630cc) för att kunna köra på E85 utan att tappa effekt.

    Har försökt hitta nån instruktion på nätet hur det går till men har inte hittat något. Om man kollar på motorn är det ju rätt mycket slangar och kablar i vägen men dessa kan man väl flytta på, däremot vet jag ju inte alls hur man gör för att byta själva spridarna. Jag ser framför mej att jag lyckas bryta av nån plastgrej och så sprutar det bensin överallt och så är cirkusen igång..

    Så om nån känner till någon bra instruktion hur man ska göra, eller om någon som har bytt spridare har ork att skriva en liten guide skulle jag vara väldigt tacksam.
    Senast redigerat av kingback den 2014-03-20 klockan 16:09.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    På min 9-3 gjorde jag ungefär såhär:
    Plocka bort lite grejer som sitter i vägen för bränslefördelningsskenan. Lossa kabelkanalen som sitter i vägen. Den behöver inte tas bort, bara det går att röra lite på den. Lossa kablarna som går till spridarna. Lossa skruvarna som håller bränslefördelningsskenan. Nu bör det gå att lyfta skenan så mycket att spridarna går att plocka ut. Rengör anliggningsytorna försiktigt, utan att skyffla ner massa grus och smuts i insuget (dammsugare?). Förbered distanser och nya skruvar (måste vara längre än de gamla) till bränslefördelningsskenan. Två M10-muttrar (en på varje sida) fungerar utmärkt som distanser. Smörj in O-ringar, peta dit spridarna. Resten klurar du nog ut på egen hand
    Senast redigerat av Brisse den 2014-03-04 klockan 14:49.

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Tänk även på att du måste ha mjukvara som lirar med spridarna annars kommer det inte funka, men antar att du vet det redan.

    Ta bort säkringen till soppapumpen med bilen igång så får du bort trycket i systemet, det kommer finnas bensin kvar men det kommer inte spruta överallt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Jo jag ska ha anpassad mjukvara såklart, och har beställt distanser och skruvar till skenan.

    Några frågor:
    - Sitter spridarna bara intryckta i insuget resp i skenan eller är det nån slags låsning man ska lossa?
    - Vad smörjer man o-ringarna med?
    - Menar du att man ska rycka säkringen med motorn på tomgång, så den dör?

    Tack som fan för hjälpen
    Senast redigerat av kingback den 2014-03-04 klockan 15:04.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  5. #5
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541
    Spridarna sitter bara intryckta i toppen, sitter med clips mot skenan.
    Smörj med lite gammal spillolja
    Ryck säkringen på tomgång såden dör.

    Distanser: två m10-muttrar
    skruvar: två m6x25mm
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Undvik spillolja på o-ringarna kan svälla utav det.
    Ja brukar använda vanligt vaselin till o-ringar som finns att köpa på ICA.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Tack för svaren, det är bra hjälp.

    Är clipsen trixiga att få loss? Jag antar att man återanvänder dom på dom nya spridarna, kanske läge att köpa ett par extra om man skulle råka tappa ner ett som man inte lyckas få tag på igen, jag är bra på sånt..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Tack för svaren, det är bra hjälp.

    Är clipsen trixiga att få loss? Jag antar att man återanvänder dom på dom nya spridarna, kanske läge att köpa ett par extra om man skulle råka tappa ner ett som man inte lyckas få tag på igen, jag är bra på sånt..
    Nej, dom är inte svåra att få loss. Siemens spridare saknar fäste för clips så mitt tips är att sätta clipsen på de gamla spridarna och förvara grejerna tillsammans.

    När vi ändå pratar om detta så vill jag tipsa om att rotera Siemens-spridarna korrekt i insuget. Om du kollar på mynningen så är det fyra hål. De är inte roterade likadant i förhållande till kontakten på alla spridarna vilket innebär att kontakterna inte kan användas för att orientera spridarna korrekt. Märk varje spridare innan du sätter dit dom så du har något att orientera dig efter.

    Om spridarna inte roteras rätt så blir det fel sprutbild och motorn kan gå lite ryckigt, speciellt när den är kall.

    Edit: Gjorde en snabb skiss för att förtydliga hur de ska roteras
    Senast redigerat av Brisse den 2014-03-04 klockan 18:19.

  9. #9
    Tack som fan för hjälpen. Jag skriver en rapport när bytet är avklarat
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Jag har monterat ett antal 630cc spridare i olika bilar inkluderat min egen och har vridit och vänt på dom lite hur som helst utan att ha märkt någon som helst skillnad, jag personligen tror att det där med att hålbilden ska vara rak är lite av en skröna...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Med att "rycka säkringen när motorn går" menas att ta bort säkringen till bränslepumpen och låta motorn fortsätta att gå på tomgång (tar 1-2 min) tills den stannar själv. Då har bränsletrycket (som normalt är 3 bar) sjunkit ner till nästan 0 bar och när bränslesystemet tas isär rinner det bara ut litet bränsle i stället för att spruta ut rätt mycket.

    Per L

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Med att "rycka säkringen när motorn går" menas att ta bort säkringen till bränslepumpen och låta motorn fortsätta att gå på tomgång (tar 1-2 min) tills den stannar själv. Då har bränsletrycket (som normalt är 3 bar) sjunkit ner till nästan 0 bar och när bränslesystemet tas isär rinner det bara ut litet bränsle i stället för att spruta ut rätt mycket.

    Per L
    Det tar snarare 1-2 sekunder innan den stannar om man rycker säkringen till pumpen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Jag har monterat ett antal 630cc spridare i olika bilar inkluderat min egen och har vridit och vänt på dom lite hur som helst utan att ha märkt någon som helst skillnad, jag personligen tror att det där med att hålbilden ska vara rak är lite av en skröna...
    Är på samma spår.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Det tar snarare 1-2 sekunder innan den stannar om man rycker säkringen till pumpen.
    Då är det olika på olika bilar!
    Min og9-3Aero tar mycket, mycket längre tid innan den stannar (än 1-2 sekunder) om jag rycker säkringen till pumpen!

    Per L

  15. #15
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    På min försvann misständningar vid motorbroms efter att ja fixat sprutbilden.

    Min dör efter ett par sek när ja drar säkringen till pumpen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Då är det olika på olika bilar!
    Min og9-3Aero tar mycket, mycket längre tid innan den stannar (än 1-2 sekunder) om jag rycker säkringen till pumpen!

    Per L
    Ja diffa lite kan det men flera minuter tar det garanterat inte.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  17. #17
    En fråga till: Vilken säkring är bensinpumpen? Min bil har inget diagram över säkringarna så jag har ingen aning om vilken som är vilken...
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    En fråga till: Vilken säkring är bensinpumpen? Min bil har inget diagram över säkringarna så jag har ingen aning om vilken som är vilken...
    Säkringscentral 22a, på instrumentpanelens vänstra kortsida vid förardörren.
    Nummer 15. Det är en blå säkring på 20A. Näst översta raden och näst längst till höger.

  19. #19
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Säkringscentral 22a, på instrumentpanelens vänstra kortsida vid förardörren.
    Nummer 15. Det är en blå säkring på 20A. Näst översta raden och näst längst till höger.
    Den sitter inte på samma plats genom åren har ja märkt så kolla instruktionsboken finns ett diagram över säkringarna där.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Den sitter inte på samma plats genom åren har ja märkt så kolla instruktionsboken finns ett diagram över säkringarna där.

    Mvh
    Jag slog upp det i WIS enligt kingbacks signatur (år 2005), så det borde stämma.

Liknande ämnen

  1. Svart box, tryckkännare och exxtra spridare. Vad är det?
    Av SKOMAKARN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 00:31
  2. Byta spridare
    Av yksi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •