Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Byta spridare på 9-5, hur gör man? Är det svårt?

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Manick du har rätt, det tar inte många sekunder innan motorn stannar om man rycker pränslepumpssäkringen.

    Jag måste ha blandat ihop tiderna med någon annan test jag gjort där jag låtit motorn självstanna!

    Per L

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Säkringscentral 22a, på instrumentpanelens vänstra kortsida vid förardörren.
    Nummer 15. Det är en blå säkring på 20A. Näst översta raden och näst längst till höger.
    Tusen tack
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #23
    Nu är det fixat, tog väl lite över en timme allt som allt. Det var inte så svårt, lite trångt och pilligt men helt genomförbart. Följande tappades ner bakom motorn: ett 1/4" spärrskaft, fyra clips, en skruv, en M10 mutter samt en spridare (en av dom gamla som tur var..)

    Om man (som jag) tänker använda M10 muttrar som distanser för spridarbryggan ska man ha nyloc (låsmuttrar), vanliga är för tunna. Och Brisse, 20A säkringen är gul, inte blå

    Tack som fan för hjälpen hursomhelst, nu går bilen som en tiger med 280 glada hästar på E85, har nog bara hälften av dubbarna kvar i framdäcken..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #24
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Och Brisse, 20A säkringen är gul, inte blå
    Uppfattat!

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Bra tråd, imorgon skall jag kolla om det stämmer då min 9-5 får 875 CC spridare och 300 häst är utlovat på E85. Det där med spridarbilden är jag också något tveksam till, hade det vart viktigt så känns det som att Siemens hade vänt "rätt" vid tillverkningen från början. Jag kommer se till att kontakterna sitter "rätt" dvs rakt fram som nu.

    Imorgon lär jag söka i trådar om fetare koppling på 9-5......
    MEDLEM 7032.

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    69
    Funderar på att byta spridarna på en original Aero -2000 , den har gått 34000 mil och känns som att nya kan behövas och er ett steg i den felsökning som pågår då bilen inte går helt hundra.

    Vad skall man köpa för spridare, original/standard eller finns den någon fördel med större CC även om man inte tänkt trimma?
    Saab 9 - 5 2,0 t Arc 2002 Fruns bil
    Saab 9 - 5 Aero 2000 Dotterns bil
    Saab 9 - 5 2,3t 2001 40 000 milarn.

  7. #27
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av JörgenT Visa inlägg
    Vad skall man köpa för spridare, original/standard eller finns den någon fördel med större CC även om man inte tänkt trimma?
    Original är enda alternativet. Något annat kommer inte ens på frågan om du inte tänkt trimma. Tror inte riktigt du förstått vad det innebär att välja "större CC", för det finns inga fördelar, och ett flertal nackdelar. Bara det faktumet att det krävs programmering och omkalibrering av motorstyrdonet bara för att ens få motorn att fungera med andra spridare borde vara tillräckligt argument för att hålla sig till original.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Brisse den 2015-06-12 klockan 12:08.

  8. #28
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 013
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av JörgenT Visa inlägg
    Funderar på att byta spridarna på en original Aero -2000 , den har gått 34000 mil och känns som att nya kan behövas och er ett steg i den felsökning som pågår då bilen inte går helt hundra.

    Vad skall man köpa för spridare, original/standard eller finns den någon fördel med större CC även om man inte tänkt trimma?
    Har bilen bara gått på bensin i 34' mil hade jag tittat på andra saker i felsökningssyfte än just spridarna.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trelleborg, Skane
    Inlägg
    256
    Lyfter en gammal tråd.
    Även jag tänker byta till siemens deka 630cc. Har en Aero snurra i och 2 1/2".
    Går det överhuvudtaget att köra med bilen efter byte av spridare?
    Behöver ta mig till GDM Performance och ställa in mjukvaran. Det är en sträcka på 10 mil.
    Kör en 9-5 Biopower 2,3 -07.

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Lägg några hundralappar på en extra styrbox som är trimmad och klar när du ska byta spridare.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  11. #31
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Spridare kan man byta på plats fast motorn bör vara sval pga. brandfaran.
    Men att ha originalboxen kvar kan vara bra om något strular för då kan man backa under felsökningen så jag röstar för Wigglo's förslag
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Mazzze Visa inlägg
    Lyfter en gammal tråd.
    Även jag tänker byta till siemens deka 630cc. Har en Aero snurra i och 2 1/2".
    Går det överhuvudtaget att köra med bilen efter byte av spridare?
    Behöver ta mig till GDM Performance och ställa in mjukvaran. Det är en sträcka på 10 mil.
    Kör en 9-5 Biopower 2,3 -07.
    Nej, det går i princip inte att köra med bilen. Har oavsiktligt testat detta på grund av att jag fått fel mjukvara, och bilen går till en början men har i princip ingen ork alls. Du kommer dock väldigt snart få problem med att motorn inte vill gå alls eftersom tändstiften blir helt nedsotade.

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Mazzze Visa inlägg
    Lyfter en gammal tråd.
    Även jag tänker byta till siemens deka 630cc. Har en Aero snurra i och 2 1/2".
    Går det överhuvudtaget att köra med bilen efter byte av spridare?
    Behöver ta mig till GDM Performance och ställa in mjukvaran. Det är en sträcka på 10 mil.
    Kör en 9-5 Biopower 2,3 -07.
    Känner du ingen som kan flasha om boxen avseende spridarkonstant? (Behövs inget mer för dina 10 mil) Det enda som behövs för att få den körbar och pålitlig är en parameter : Injectorconstant. Då kan du köra dina 10 mil utan problem tills de som ska finlira med din bil har gjort sitt jobb.

    /Lufto

Liknande ämnen

  1. Svart box, tryckkännare och exxtra spridare. Vad är det?
    Av SKOMAKARN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 00:31
  2. Byta spridare
    Av yksi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •