Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vilka bromsar ska jag ha?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -

    Vilka bromsar ska jag ha?

    Tjena

    Dags att fräscha upp bromsarna på 9-5:an. Kikade på Mister-autos sida och de har ju bra priser på Brembo just nu men vill minnas att jag läst att Brembo ska vara av sämre kvalitet nuförtiden, någon som vet mer? Sen så får ni ursäkta min okunskap men jag undrar vilken av dessa två i mina ögon likadana skivor (samma mått) som passar till min bil? http://www.mister-auto.se/sv/bromssk...5_g900008.html.

    9-5 sedan 2004.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Om jag skall vara ärlig så tycker jag inte att du borde satsa på annat än original. Jag har tänkt den billiga vägen med eftermarknadsbromsar en gång för mycket tyvärr så jag vet vad jag pratar om.
    Iförsig är det bak du skall ha skivor till och då kanske det kan vara försvarbart med eftermarknads även om jag aldrig skulle montera sånt på min bil igen.

    För att hjälpa dig lite med hur du väljer RÄTT skivor så tar jag exempelbilderna från bosch här:


    Titta hur baksidan av skivan går utåt lite dvs djupet som är 69mm. Såna skivor passar till din modell som har flytande bromsok.


    Kolla skillnaden på denna bilden, där är skivan helt slät på baksidan och djupet är 69,2mm. Dessa skivor passar bara till 9-5 1998-1999 som har fasta bromsok.


    Hur som helst så skall jag tipsa om originalskivor till riktigt bra pris:
    Skivor: http://www.bildelaronline24.se/ate/956864

    Belägg: http://www.bildelaronline24.se/ate/955594

    Varför inte slänga in ett par handbromsbackar också när det är så billigt?!
    http://www.bildelaronline24.se/ate/953524

    Hoppas jag övertalat dig till att köpa originalfabrikat på bromsar nu när det är så billigt!

    En sak till, om det är jätteakut med bromsar och du inte kan vänta några dagar så tycker jag att du skall beställa bremboskivorna från mister-auto. Min flickvän har bremboskivor och mekonomenbelägg på sin 9-5a och det duger till normal körning. Gillar dom dock inte vid kraftiga inbromsningar från typ 150. Anledningen till att jag nämner detta är för att det kan ta upp till en vecka innan leveransen från bildelaronline24 dyker upp. Dock var dom snabba med mina skivor som jag fick inom 3 dagar leverade till ytterdörren med UPS.
    Senast redigerat av daekol den 2014-03-07 klockan 01:10.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Dessa skivor passar bara till 9-5 1998-1999 som har fasta bromsok.
    Obs! Typ av bakbroms ändrades under modellår 1999. Tidiga 1999or har den gamla typen, senare 1999or har den nya.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Tack så jättemycket för utförligt svar, nu ser jag skillnaden. Och ja, det får nog bli Ate original :-)
    Köpte till min förra 9000 från Biltema nya ok samt skivor och belägg, förutom att det med nöd och näppe gick att få ordning på handbromsen med dessa ok så var det första oket slut efter ett år och det andra kort därefter, så aldrig mer bromsar från dem.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Obs! Typ av bakbroms ändrades under modellår 1999. Tidiga 1999or har den gamla typen, senare 1999or har den nya.
    Jo det står väl på speedparts till vilket chassinummer de med fasta ok sträcker sig. Sen har ju og9-3 fasta ok 98-02 och även NG900 om jag inte minns fel.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. 9-5 bromsar vilka??
    Av Martinwide i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 16:48
  2. Vilka bromsar ska man ha?
    Av _Ant0n i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 23:41
  3. Vilka bromsar
    Av MoFFo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 20:05
  4. Vilka bromsar ska jag ha?
    Av TurboColle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-06, 11:39
  5. vilka bromsar?
    Av zodiak06 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-06, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •