Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: enkel fråga ang Högtalare?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6

    enkel fråga ang Högtalare?

    Hej! Jag köper mig en SAAB 9000 CSE nu, o tyckte stereon e lite väl klen, de små fyrtummarna i instrumentpanelen hade ju magneter som passade bättre på ett kylskåp... Stereon (kasett) som sitter i byter jag också ut... nu är det såhär: Radio/kasett i överfacket, samt en CD i nedre facket. Kan väl inte vara ngt knepigt o dra ut dom två va? Sätta en ISO-kontakt o plugga in den nya spelaren? - måste väl finnas fack att stoppa in i nere "hålet" som blir över när jag dragit ut CD-spelaren eller?

    Och så undrar jag: Om man köper ett paket med CD-spelare med 4*50 W rms samt 2st 4" på 40 M rms samt 2st 6*9 på 50 W rms.... borde inte 4"-arna ta stryk om dom itne oxå tål 50 W rms?

    Tack för svar till en nybörjare!

    M v h

    Blyfot-GBG
    Äntligen SAAB igen.... ska aldrig mer vara otrogen!

  2. #2
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Vilken årsmodell på bilen?
    Det sitter redan ISO på de senare modellerna.
    All makt åt Thengil!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Nej det blir ingen fara att du kör 4":arna på det inbyggda steget.
    Bara för dej att du kopplar in allt.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    351
    tjena, 4x50 w är för det mesta maxeffekt.. om det inte en skitdyr stereo du har fått tag i men det funkar finfint iallafall

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: enkel fråga ang Högtalare?

    Citat Ursprungligen postat av Blyfot-GBG
    Radio/kasett i överfacket, samt en CD i nedre facket. Kan väl inte vara ngt knepigt o dra ut dom två va? Sätta en ISO-kontakt o plugga in den nya spelaren? - måste väl finnas fack att stoppa in i nere "hålet" som blir över när jag dragit ut CD-spelaren eller?
    Om du har ljudsystemet med slutsteg under pass.stolen gör du så här:

    Kablarna till högtalaran är dragna fram till stereon (men inte kopplade till densamma), där är de ihopkopplade med ett brunt kontaktstycke som går till slutsteget, från steget går ännu ett gäng kablar till ett nytt kontaktstycke kopplat i stereon.
    Koppla ur kontaktstycket från stereon, koppla sedan loss det bruna kontaktstycket och koppla den delen till kontakten med högtalarkablarna i din nya stereo.
    Klart!

    Du kan alltså låta det gamla steget sitta kvar om du vill, det är inte längre inkopplat och stör inte ljudet på något sätt.
    Det har nog gått åt mkt "onödig" kabel hos Saab, men det är väldigt omtänksamt för oss som vill ha bättre grejor än original!
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Tackar för svaren! Då är jag nog ganska väl rustad för att ge mig i kast med detta!

    M v h

    Bly-GBG
    Äntligen SAAB igen.... ska aldrig mer vara otrogen!

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Du får ta dig ner till Backaplan ngn onsdag och käka hamburgare .. där kan man få mycket bra tips live oxå om man vill .. jag har byggt lite i min 9000 ... ljud asså
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

Liknande ämnen

  1. Enkel fråga angående kedja eller rem
    Av Nordhoj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 15:16
  2. Enkel fråga om däck?
    Av Skeden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 23:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •