Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Hjullagerbyte fram OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    mellersta skåne
    Inlägg
    3

    Hjullagerbyte fram OG9-3

    Hej!

    Ska byta båda hjullager fram på min 9-3 Aero från 01. Behövs det press eller det går att få ur dem ändå?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122
    Ur går det säkert att få den men att pressa i dom blir nog svårt utan riktig press. Brukar gå att åka till valfri mekanisk verkstad med en påse bullar och be snällt.

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    mellersta skåne
    Inlägg
    3
    Pratade med lite olika verkstäder idag och de skulle ha mellan 600-1200kr för det...

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Det går utan press men det krävs bra mothåll och en bra slägga och lite känsla. Svårast är att få i det nya utan skador.

    Ett tips.slå sönder det gamla lagret så ytter-ringen är tom,såga ett snitt rakt igenom med en vinkelsip,då har du en hylsa att driva in det nya lagret med,snittet gör att den inte fastnar i spindeln.

    /M
    Akta skinnet!

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    slägga ska man ju inte använda eller rättare sagt man ska inte slå in lager överhuvudtaget. Då tigger man om problem och lager som kantrar och fastnar eller som helt enkelt går sönder.
    Har svårt att tro att nån enkel verkstad skulle ta minimum 600 kr för att pressa in lagret om du kommer med benet löst och allt rengjort. Det tar ju typ 5minuter att göra det.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    mellersta skåne
    Inlägg
    3
    Tycker också att det är dyrt för det jobbet. Men det billigaste jag hittat är 600kr :/

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Verkstäder vill ju ha betalt? Jag betalade 1000 spänn för detta fram på min og900, bägge sidor, hade inte en chans att lösa detta annars och jag var mkt nöjd. Är ju väldigt viktigt att lagret pressas i rätt och hamnar rätt mm, utan skador. Slägga? Ärligt? Nu vet jag inte hur det ser ut på andra bilar än 900 men det känns ju inte riktigt rätt....
    MEDLEM 7032.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det tar ju typ 5minuter att göra det.
    Det viktiga för företaget är inte hur lång tide det tar utan hur mycket det stör ordinarie verksamhet. Någon ska avbryta sitt vanliga arbete och ta hand om detta. Hur lång tid tar det innan denne någon är igång igen? Sedan ska någon ta betalt och bokföra.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Jag menar att slägga inte är rätt metod men det går. I ungdomens dagar visste man inget annat i vedboden så det har bytts rätt många lager med slägga,själklart slår man inte direkt på lagret och med "känsla" för att det inte ska kantra etc.
    idag skulle jag kanske driva ur ett lager med slägga men inte montera.
    Ett OG-93 fjäderben är ju lite jobbiga att sätta upp i pressen vilket kan göra att priset drar iväg för en verkstad,men kommer man till en Saabverkstad så borde erfarenhet göra att det inte tar mer än 5 min.

    /M
    Akta skinnet!

  10. #10
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Tar nog lite längre tid än 5 minuter så den prisuppskattningen är nog inte helt fel tyvärr.
    Man måste bort med låsringarna på båda sidor, pressa ur navet, pressa ur hjullagret. Dit med bakre låsringen, pressa i nya hjullagret, i med främre låsring, pressa in navet. Så det är lite handpåläggning.

    Noga att även pressa in navet och hjullagret så långt det går mot bakre låsringen. Tabbar man sig hamnar navet för långt ut alternativt delar sig lagret om det sitter för långt ut i förhållande till hur långt in navet sitter.

    Skulle vilja se den som framgångsrikt lyckas slå in ett hjullager med slägga och få det rakt och oskadat

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Kanske kan gå om man lägger lagret i frysen och värmer spindeln/navet men lär va mycket enklare med press

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn Visa inlägg
    Tar nog lite längre tid än 5 minuter så den prisuppskattningen är nog inte helt fel tyvärr.
    Man måste bort med låsringarna på båda sidor, pressa ur navet, pressa ur hjullagret. Dit med bakre låsringen, pressa i nya hjullagret, i med främre låsring, pressa in navet. Så det är lite handpåläggning.

    Noga att även pressa in navet och hjullagret så långt det går mot bakre låsringen. Tabbar man sig hamnar navet för långt ut alternativt delar sig lagret om det sitter för långt ut i förhållande till hur långt in navet sitter.

    Skulle vilja se den som framgångsrikt lyckas slå in ett hjullager med slägga och få det rakt och oskadat
    Rättning av gammal tråd för att ev spara någon problem. Yttre låsringen ska monteras först. Lagret pressas bakifrån och ut mot den yttre låsringen. Därefter monteras den inre låsringen. Gör man tvärtom så tar navet i styrspindelhuset. När navet pressas i så är det viktigt att använda lämplig tryckplatta på baksidan av lagret så att ipressningskraften inte belastar kulorna. Gissa hur jag vet det här. WIS säger också så. Jag har använt Biltemas press för knappt 1000 kr. Den fungerar utmärkt till det här jobbet.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-01-11 klockan 13:34. Anledning: §7.1 WIS bild raderad

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Vad är artikelnummer hos Biltema på den pressen?

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Den här är det: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...er-2000021491/

    De skriver att fjäderbenet inte behöver demonteras, glöm det. Det behövs två stadiga 32 mm ring/lednycklar för att dra pressen.

    De långa skruvar som medföljer kan användas för att pressa loss navet.

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Ah... en sån press. Jag tänkte hydraulisk press och tänkte att jag skulle åka och handla direkt.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Hmm, press är kanske inte riktigt rätt ord.

  17. #17
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Samma sats som länkas till ovan, köpte jag på vidaxl.se för ex antal hundringar billigare. Kommer inte ihåg exakt, men BRA mycket billigare.
    Har dock inte använt hela satsen då jag fick tag på en riktig press samtidigt. Pressplattorna (eller vad man kallar dom) använder jag dock till min riktiga press.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    det jag menade med 5min är ju att man gör grovjobbet själv och tar bort låsringar och det gamla lagret och gör rent allt och lämnar in. De behöver ju inte avbryta nå jobb heller utan lämnar man dit det får man väl vara glad om de hinner med det under dagen iallafall. Det är nog lite magstarkt att inbilla sig att de släpper allt de har och kastar sig över sånt här.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Samma sats som länkas till ovan, köpte jag på vidaxl.se för ex antal hundringar billigare. Kommer inte ihåg exakt, men BRA mycket billigare.
    Har dock inte använt hela satsen då jag fick tag på en riktig press samtidigt. Pressplattorna (eller vad man kallar dom) använder jag dock till min riktiga press.
    https://www.vidaxl.se/p/210002/hjull...sellt-20-delar är 110 kr billigare än Biltema. Den butiken kände jag inte till, tack för tips!
    Det finns en hel del verktygssatser där: https://www.vidaxl.se/c/5799/handverktyg#limit=all
    Senast redigerat av TCarlsson den 2015-07-20 klockan 19:18.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag bytte framhjulslagret på min 9-3 -00 med bara ett skruvstycke att pressa med samt diverse brickor och distanser jag hittade i min verktygslåda. Lagret satt ordentligt hårt fast och det tog mycket svordomar, tid och våld att få bort det.

    Jag värmde lagerhuset och att pressa dit det nya lagret var "enkelt" eftersom jag hade övat så lång tid på att få bort det gamla.

    Men.... efter mindre än 1000 mil hade lagret börjat låta igen så något fel måste jag ha gjort.
    Denna gången tog jag dock med mig fjäderbenet till SAAB för att få det bytt och nu har det hållit länge.

    Per L

Liknande ämnen

  1. Hjullagerbyte i bak
    Av Henioshil i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-07, 10:09
  2. Hjullagerbyte 9-5
    Av Piotr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-10, 19:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •