Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Hjullagerbyte fram OG9-3

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag vet vad du har gjort för fel för jag har gjort samma fel. Felet är att man i något läge lägger tryck på kulorna i lagret. Det tål dom inte. Jag kom nog bara några 100 mil innan det började mullra. Intressant lärdom. Det ska aldrig i något läge läggas tryck på kulorna i lagret, det tål det inte. När man tar bort fjäderbenet för 3:e gången börjar man få upp farten ordentligt. Det gäller att välja rätt storlek på plattan som trycker mot lagret när man pressar i lagret samt att välja en liten platta som bara stödjer mot lagrets centrum när man pressar i hjulnavet i lagret samt att naturligtvis pressa lagret inifrån och ut mot den yttre låsringen som jag skrev ovan och som instruktionen i WIS säger. Kostnaden för Biltemas hjullagerverktyg har jag sparat in med råge.

    Med hjullagerverktyget finns det inget behov av att värma fjäderbenet. Med de 32 mm nycklar man använder får man stort moment utan att det är speciellt jobbigt att dra.

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Skall man skall pressa mot lagrets centrum när man pressar i lagrer så gjorde jag fel! Fast jag undrar om du verkligen har rätt!

    Lagret pressas ju i ett hål och då är det ju ytterringen som skall pressas i hålet. Därmed bör man pressa på ytterringen. Det var i alla fall vad jag gjorde men något blev i alla fall fel eftersom jag fick så kort livslängd.

    Per L

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag uttrycker mig otydligt, ursäkta. Det är som du säger. När lagret pressas i används en platta som trycker mot lagrets yttre lagerbana. Hjulnavet pressas därefter in i lagrets hål i mitten och det är bara då man ska ha en mindre platta som tar stöd mot den inte lagerbanan.

Liknande ämnen

  1. Hjullagerbyte i bak
    Av Henioshil i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-07, 10:09
  2. Hjullagerbyte 9-5
    Av Piotr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-10, 19:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •