Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Annorlunda fel på en Henko-pump(?)

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Annorlunda fel på en Henko-pump(?)

    Hej!
    För snart ett år sedan monterade jag en Henko-pump i min 9-5:à.

    Bilen har gått perfekt tills igår då den tvärdog i en korsning,efter lite strul med barnen i bilen och bogsering etc etc... Då monterade jag ur pumparmaturen då den inte hördes nåt alls.

    Mycket riktigt så funkade den inte med direktström heller,däremot så fick vi se att kontakten som går in i själva pumpen var lös!

    Kan jag ha slarvat vid montering (för ett ÅR sen) och felet gav sig tillkänna nu?
    Kan den ha lossnat ändå? Ett ljudligt klick hördes när den trycktes tillbaka och pumpen funkar igen!

    Vågar man montera tillbaka och köra och vara glad igen? Har nån annan varit ute för detta "fel"?.

    /M
    Akta skinnet!

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Kontrollera bara så inte det hänt något sånt här, jag har också en Henko 275

    http://www.garaget.org/mypage/galler...&image=1925123

    Det fungerade bra från början, för att succesivt bli konstiga fenomen, till att inte starta alls. Bytte ut kablaget mot grövre dimmensioner från pump upp genom locket till det yttre kontaktdonet & sedan har det tuffat på fint.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Kontrollera bara så inte det hänt något sånt här, jag har också en Henko 275

    http://www.garaget.org/mypage/galler...&image=1925123

    Det fungerade bra från början, för att succesivt bli konstiga fenomen, till att inte starta alls. Bytte ut kablaget mot grövre dimmensioner från pump upp genom locket till det yttre kontaktdonet & sedan har det tuffat på fint.

    Hej..
    Den kontakten där har jag tagit bort helt,såg inte nyttan med den då,och inte nu heller... Jag skarvade precis under "locket". Allt såg hur fint ut som helst,det var bara kontakten som verkar ha glidit ur.

    Hur kan din ha blivit sådan? Att det blir varmare vid högre strömstyrka är ju logiskt men på min är det hur fint som helst! Jag kör bara bensin med ett steg 3+, Däremot körs fullgas ungefär 0,000001% av drifttiden,kanske inte hinner bli varmt då?


    /M
    Akta skinnet!

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Det är spolar/drosslar i den "plastklumpen" som sitter på kablaget. De ska troligen minska störningar i elsystemet. Men det verkar funka bra utan dem också.

    Originalkablaget hade ju klarat sig för mig, men kontakterna i locket samt drosseln har smält. Det borde vara baserat på den högre ström som denna pump drar mot original. Förvisso är det övergångsresistans i kontaktdonet & det är bara plus/röd som smält ihop helt & inte minus/svart. Det flyter ju samma ström genom både plus & minus. Så man skulle ju kunna anta att det varit sämre ställt med övergångsresistansen i den röde.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Ställer en fråga till..... Har ni nåt förslag på ett bra "fulfix" till backventilerna? Självklart gick låsbygeln av till en av dom.

    Att byta hela locket är ett alternativ men....

    /M
    Akta skinnet!

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Var det inte någon som ganska nyligen länkade till nått ställe där man kunde handla dessa som reservdel?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Fick tag i en hel armatur som jag tog locket av. Problemet löst, bilen startar och går.
    Den fick smaka lite ny olja och filter. Passade på att sätta dit en powerflex till momentstaget vid lådan.

    /M

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Var det inte någon som ganska nyligen länkade till nått ställe där man kunde handla dessa som reservdel?
    Finns en plåt bygel att köpa på saab om man vill.
    Hinner inte med allt.....

Liknande ämnen

  1. Henko bränsle pump från exd.
    Av aero s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 13:35
  2. Slang Henko-pump?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 20:07
  3. Byte till Henko pump i Saab 9000?
    Av NS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 18:03
  4. Byta från Bosch 044 till Henko-pump
    Av NoeffectZ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •