Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 66

Ämne: Helljus släcks när man släpper spaken? OG9-5 Xenon

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368

    Helljus släcks när man släpper spaken? OG9-5 Xenon

    Hej!

    Har ett problem på en kompis Saab 9-5 Aero 2005 med xenon original. Det är så illa ställt att helljuset slocknar så fort man släpper spaken. Vredet står i det högra läget, det finns inget lampkontroll relä på denna bil heller, så enkla lösningar verkar uttömda. Det har fungerat men gav plötsligt upp för några månader sedan. Det som är gjort är att kolla att DICE får 12v signal från ljusomkopplaren och signal från spaken. Det är kriterierna som krävs enligt WIS, plus bussinformation från TWICE om parkeringsljuset. Trots detta vägrar DICE dra reläet på stift 11 från DICE. Utbytes DICE är testad utan resultat. Helljuset fungerar alltså utmärkt, alla reläer, säkringar, spak och vred är testade och kontrollerade utan resultat då vi har en fungerande donatorbil. Inga varningslampor lyser. Strömmen är bruten några gånger för att nolla eventuella system. Längdregleringen fungerar, ja allt utom att låsa helljuset fungerar på bilen.

    Någon som har några idéer?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-01-26 klockan 23:13. Anledning: TS Problem löst, sätter prefix [LÖST]

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612
    Mätt kabeln ordentligt från DICE till stift 11 ?

    Fungerar helljussymbolen i MIU ?

    Har han fortfarande H7 i helljuset ?
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Tack för input fredde1, du är inne på rätt spår!
    Det är avbrott i kabeln från DICE till reläet och boxen sätter felkod B2280 (fel i helljusrelä), vilket vi enkelt fick reda på när man kopplade in den magiska Tech2:an. Så igår drog vi helt enkelt en ny kabel till reläet och problemet är nu löst!
    Vi hittade tyvärr inga synliga skador längsmed stammen in i bilen, och från boxen till kontaktstycke H43-1 nedanför boxen är kabeln såklart hel. DICE jordar reläet med stift 11, alltså inte B+ som jag trodde. Enkelt fel, men det känns ovanligt att en kabel bara går av i en bil som är orörd (om man räknar bort spjällhus och sedanens bakluckas uppenbara felkonstruktion).

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612
    Händer ju att stiften backar ytterst lite i "kontaktstycke H43-1" så får man lite spökfel...
    Hinner inte med allt.....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Kan vara bra att veta för framtiden. Men i detta fallet är det nog kabeln som gett upp då vi hade isär H43-1 och mätte framåt och bakåt och mot boxen var det avbrott...

  6. #6
    Jag fick samma felsympton på min 9-5 -07 BioPower och halkade efter lite googlande in på denna tråd. På något märkligt sätt var det precis samma fel på min bil, avbrott mellan H43-1 och reläet! Märkligt att det händer på två olika bilar, i en kabelstam med typ 40 trådar...?!
    Min första mätningar visade att det var ca 20Mohm mellan kontakten och reläets kontakt och jag kunde inte se några synliga skador på tråden. Efter att ha plockat bort relälådan i motorummet och tagit bort några varv tejp drog jag försikigt i tråden, växelvis från motorrummet och från kupén. Helt avbrott blev det när jag drog från motorrummet, så gissningvis är kabeln avklämd ungefär där den går ihop med den andra stammen strax bredvid vä fjädertorn. Problemet avlöstes genom att dra en ny tråd mellan kontaktdonet och reläet.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Helljus vill inte fastna Saab 9-5 2006 med Xenon

    Hej,

    Nu har jag tagit till alla möjliga olika knep för att lösa mitt problem, förutom att lämna bilen till en verkstad (förhoppningsvis slipper jag).

    Problemet:
    Mitt helljus vägrar lysa konstant. När jag drar ljusspaken till första läge blir det helljus blink (konstant, fungerar som det skall) så länge jag håller spaken i det läget. När jag skall låsa fast helljuset så drar jag till andra läget (ett extra hack eller hur man skall säga) men om jag sedan släpper spaken så slocknar helljuset. Så med andra ord, oavsett hur hårt jag drar i spaken så agerar den endast helljus-blink.

    Jag har original-xenon med halogen helljus, ingen bi-xenon där xenon-ljuset höjer sig i samband med tändning av helljus (om det fungerar som på Volvos Bi-xenon?).

    Allt i övrigt vad gäller ljus i bilen fungerar klockrent.

    Testade lösningar:
    -Bytt strömställare (den som sitter bredvid ratten och som man måste ha i läge 1 för att helljuset skall låsa)
    -Kollat igenom alla säkringar i bilen för att kolla så att ingen är trasig (de jag kunnat se, relän är svårare att kolla)
    -Kollat efter ljuskontrollrelä (stort oranget) för eventuellt byte men sådan existerar inte i min säkringsslåda under huven.
    -Sökt i alla forum, även garaget och amerikanska forum utan lösning.

    Bild på relät jag saknar (inte min dosa men ser i princip identisk ut)

    Jag börjar fasen bli desperat nu när det börjar bli mörkt ute. Måste jag verkligen på verkstad för felsökning, eller har ni några tips på vad detta kan tänkas bero på (utöver den vanliga med att folk inte verkar veta att strömsmällaren måste ställas i läge 1 (ändra till höger) för att det ska fungera)?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    87
    Medlem#
    8527
    På min bil som är en 9-5 06 med H7 måste jag ha strömställaren till höger för att få helljuset att lysa konstant. Har jag strömställaren till vänster så får jag din symptom att helljuset inte låser.
    SAAB 9-5 2,0t Biopower 06 steg 1

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Låter som att det är själva spaken som är trasig, inget direkt ovanligt fel.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tackar, så det brukar vara den absolut vanligaste orsaken till fel med att helljuset inte låser (bortsett från att folk glömmer att ställa strömställaren i läge 1)?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Låter som att det är själva spaken som är trasig, inget direkt ovanligt fel.
    Har nu bytt spaken och samma fenomen kvarstår, helljuset stannar inte kvar när man drar spaken till sig (med ljusreglage i läget två (hela vägen till höger)).

    Andra förslag? Är det bara att lämna in den på verkstad för felsökning?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Saab9-5_Biopower Visa inlägg
    Har nu bytt spaken och samma fenomen kvarstår, helljuset stannar inte kvar när man drar spaken till sig (med ljusreglage i läget två (hela vägen till höger)).

    Andra förslag? Är det bara att lämna in den på verkstad för felsökning?
    Enligt elschemat styrs helljuset av DICE via relä 8a i motorrummet, men ljusblink går en annan väg och passerar inte detta relä. Vad händer om du byter hel och halv-ljusreläerna med varandra?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Enligt elschemat styrs helljuset av DICE via relä 8a i motorrummet, men ljusblink går en annan väg och passerar inte detta relä. Vad händer om du byter hel och halv-ljusreläerna med varandra?
    Testade precis det blev tyvärr ingen skillnad alls. Helljuset fungerade alldeles utmärkt med halvljusrelä :/

    - - - Uppdaterad - - -


    Mycket intressant läsning i den tråden. Är detta någon okunnig har möjlighet att lösa själv eller kan en verkstad åtgärda det?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Hej,

    Om man i princip har tummen mitt i handen, är det möjligt att typ Mekonomen har möjlighet att lösa detta åt en? Många timmars arbete?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Vart i Sverige finns du nånstans?

    Det är många på forumet som kan hjälpa till.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Hej,

    Jag bor i Norrlands huvudstad, Härnösand! Haha

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    885
    Var sitter H43-1? Passagerarsidan?
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Bakom mattan till vänster om förarens knä tror jag den sitter
    Dvs under handtaget till att öppna huven
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    885
    Ok, får smyga lite där och se efter.

Liknande ämnen

  1. Problem med xenon i helljus
    Av Larsson85 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-09-27, 04:35
  2. Xenon helljus 9-5 -04?
    Av Mr Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-11-02, 20:37
  3. Xenon i helljus på 9-5 -02
    Av Bengt-M i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 20:29
  4. Helljus nu xenon
    Av Mulle9-5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •