Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: OG9-5 Xenon, helljus släcks när man släpper spaken?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    402

    OG9-5 Xenon, helljus släcks när man släpper spaken?

    Hej!

    Har ett problem på en kompis Saab 9-5 Aero 2005 med xenon original. Det är så illa ställt att helljuset slocknar så fort man släpper spaken. Vredet står i det högra läget, det finns inget lampkontroll relä på denna bil heller, så enkla lösningar verkar uttömda. Det har fungerat men gav plötsligt upp för några månader sedan. Det som är gjort är att kolla att DICE får 12v signal från ljusomkopplaren och signal från spaken. Det är kriterierna som krävs enligt WIS, plus bussinformation från TWICE om parkeringsljuset. Trots detta vägrar DICE dra reläet på stift 11 från DICE. Utbytes DICE är testad utan resultat. Helljuset fungerar alltså utmärkt, alla reläer, säkringar, spak och vred är testade och kontrollerade utan resultat då vi har en fungerande donatorbil. Inga varningslampor lyser. Strömmen är bruten några gånger för att nolla eventuella system. Längdregleringen fungerar, ja allt utom att låsa helljuset fungerar på bilen.

    Någon som har några idéer?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-01-26 klockan 22:13. Anledning: TS Problem löst, sätter prefix [LÖST]

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 063
    Citat Ursprungligen postat av Pepe Visa inlägg
    Hej!

    Har ett problem på en kompis Saab 9-5 Aero 2005 med xenon original. Det är så illa ställt att helljuset slocknar så fort man släpper spaken. Vredet står i det högra läget, det finns inget lampkontroll relä på denna bil heller, så enkla lösningar verkar uttömda. Det har fungerat men gav plötsligt upp för några månader sedan. Det som är gjort är att kolla att DICE får 12v signal från ljusomkopplaren och signal från spaken. Det är kriterierna som krävs enligt WIS, plus bussinformation från TWICE om parkeringsljuset. Trots detta vägrar DICE dra reläet på stift 11 från DICE. Utbytes DICE är testad utan resultat. Helljuset fungerar alltså utmärkt, alla reläer, säkringar, spak och vred är testade och kontrollerade utan resultat då vi har en fungerande donatorbil. Inga varningslampor lyser. Strömmen är bruten några gånger för att nolla eventuella system. Längdregleringen fungerar, ja allt utom att låsa helljuset fungerar på bilen.

    Någon som har några idéer?
    Mätt kabeln ordentligt från DICE till stift 11 ?

    Fungerar helljussymbolen i MIU ?

    Har han fortfarande H7 i helljuset ?
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    402
    Tack för input fredde1, du är inne på rätt spår!
    Det är avbrott i kabeln från DICE till reläet och boxen sätter felkod B2280 (fel i helljusrelä), vilket vi enkelt fick reda på när man kopplade in den magiska Tech2:an. Så igår drog vi helt enkelt en ny kabel till reläet och problemet är nu löst!
    Vi hittade tyvärr inga synliga skador längsmed stammen in i bilen, och från boxen till kontaktstycke H43-1 nedanför boxen är kabeln såklart hel. DICE jordar reläet med stift 11, alltså inte B+ som jag trodde. Enkelt fel, men det känns ovanligt att en kabel bara går av i en bil som är orörd (om man räknar bort spjällhus och sedanens bakluckas uppenbara felkonstruktion).

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 063
    Citat Ursprungligen postat av Pepe Visa inlägg
    Tack för input fredde1, du är inne på rätt spår!
    Det är avbrott i kabeln från DICE till reläet och boxen sätter felkod B2280 (fel i helljusrelä), vilket vi enkelt fick reda på när man kopplade in den magiska Tech2:an. Så igår drog vi helt enkelt en ny kabel till reläet och problemet är nu löst!
    Vi hittade tyvärr inga synliga skador längsmed stammen in i bilen, och från boxen till kontaktstycke H43-1 nedanför boxen är kabeln såklart hel. DICE jordar reläet med stift 11, alltså inte B+ som jag trodde. Enkelt fel, men det känns ovanligt att en kabel bara går av i en bil som är orörd (om man räknar bort spjällhus och sedanens bakluckas uppenbara felkonstruktion).
    Händer ju att stiften backar ytterst lite i "kontaktstycke H43-1" så får man lite spökfel...
    Hinner inte med allt.....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    402
    Kan vara bra att veta för framtiden. Men i detta fallet är det nog kabeln som gett upp då vi hade isär H43-1 och mätte framåt och bakåt och mot boxen var det avbrott...

  6. #6
    Jag fick samma felsympton på min 9-5 -07 BioPower och halkade efter lite googlande in på denna tråd. På något märkligt sätt var det precis samma fel på min bil, avbrott mellan H43-1 och reläet! Märkligt att det händer på två olika bilar, i en kabelstam med typ 40 trådar...?!
    Min första mätningar visade att det var ca 20Mohm mellan kontakten och reläets kontakt och jag kunde inte se några synliga skador på tråden. Efter att ha plockat bort relälådan i motorummet och tagit bort några varv tejp drog jag försikigt i tråden, växelvis från motorrummet och från kupén. Helt avbrott blev det när jag drog från motorrummet, så gissningvis är kabeln avklämd ungefär där den går ihop med den andra stammen strax bredvid vä fjädertorn. Problemet avlöstes genom att dra en ny tråd mellan kontaktdonet och reläet.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Hej,

    Om man i princip har tummen mitt i handen, är det möjligt att typ Mekonomen har möjlighet att lösa detta åt en? Många timmars arbete?

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 539
    Medlem#
    6973
    Vart i Sverige finns du nånstans?

    Det är många på forumet som kan hjälpa till.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Vart i Sverige finns du nånstans?

    Det är många på forumet som kan hjälpa till.

    Mvh
    Hej,

    Jag bor i Norrlands huvudstad, Härnösand! Haha

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    944
    Var sitter H43-1? Passagerarsidan?
    2006 9-5 Aero, kompletteras möjligen med BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 112
    Medlem#
    4791
    Bakom mattan till vänster om förarens knä tror jag den sitter
    Dvs under handtaget till att öppna huven
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    944
    Ok, får smyga lite där och se efter.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 042
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Flaxe Visa inlägg
    Väcker liv i den här tråden eftersom helljuset inte ”stannar kvar” när jag drar i blinkersspaken. Tänkte försöka byta kabeln mellan H43-1 och relädosan.

    Undrar: finns några bra bilder som visar vilken kabel det rör sig om?
    Vredet vridet åt höger???
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front och eSID2. Seat Cupra R -13.
    Nu oxå en till svart 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Alla MapTunade.

  14. #14
    Sugmotor Flaxes avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Götene
    Inlägg
    54
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Vredet vridet åt höger???
    Givetvis.

  15. #15
    Sugmotor Flaxes avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Götene
    Inlägg
    54
    Medlem#
    -

    9-5 OG 2006 - vilken kabel mellan H43-1 och relädosan?

    Helljus som inte ”stannar kvar” när jag drar i blinkersspaken. Tänkte försöka byta kabeln mellan H43-1 och relädosan.

    Undrar: någon av dessa bilder som visar vilken kabel det rör sig om?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Flaxe den 2018-01-01 klockan 21:28.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 042
    Medlem#
    2555
    Du tror inte mer på själva spaken då?
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front och eSID2. Seat Cupra R -13.
    Nu oxå en till svart 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Alla MapTunade.

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 112
    Medlem#
    4791
    Att mäta är att veta.
    Är det helljusreläet du har i åtanke?

    Då är det pos 43 (i ena hörnet) som är en brun/violett på 0,35mm2, dvs en tunn ledare

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2018-01-01 klockan 21:45.

  18. #18
    Sugmotor Flaxes avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Götene
    Inlägg
    54
    Medlem#
    -
    Inser att seriös felsökning omfattar mätning. Men allt jag har är en multimeter och ett omfattande underskott av kompetens att använda det. Vad göra?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Du tror inte mer på själva spaken då?
    Är troligare?

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 112
    Medlem#
    4791
    Spaken har 2st parallella kontakter, den ena är bara för ljustutan och den andra skickar en signal till DICE som i sin tur om ljusreglaget står rätt skickar en signal att dra helljusreläet.
    Börja med att lyssna i reläcentalen (relä 8a) i motorrummet när du drar i spaken samt titta om helljussymbolen i instrumenteringen tänds.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  20. #20
    Sugmotor Flaxes avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Götene
    Inlägg
    54
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Börja med att lyssna i reläcentalen (relä 8a) i motorrummet när du drar i spaken samt titta om helljussymbolen i instrumenteringen tänds.
    - Det klickar högt från motorrummet (oklart ifall det är från reläcentralen eller från lamporna)
    - Helljussymbolen tänds

    Innebär detta att sannolikheten för att det är fel på spaken har ökat eller sjunkit?
    Senast redigerat av Flaxe den 2018-01-02 klockan 00:03.

Liknande ämnen

  1. Konvertera till Xenon helljus, har fabriks-xenon på halvljus
    Av tomasbj i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 23:15
  2. Xenon i helljus på 9-5 -02
    Av Bengt-M i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 19:29
  3. Helljus med xenon
    Av benilsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 21:10
  4. Xenon helljus 9-5 06-
    Av 9-5 Aero SC i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 12:12
  5. Xenon helljus släcks inte..?
    Av Lizzard i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 20:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •