Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Motortermometer spökar, hjälp!

  1. #1

    Exclamation tempmätaren spökar, hjälp!

    Hej!

    Mitt första inlägg på STCS so be gentle. Letat runt på forumet efter samma problem men hittar tyvärr bara liknande. Är heller inte 100 på att tråden ligger rätt. I vilket fall som helst...

    Jag köpte min 9-3 aero -00 för några månader sedan. Då verkade den vara i fint skick, vilket den fortfarande är. Dock märkte jag att tempmätaren spökade lite efter några dagar med bilen.

    När jag startar bilen fungerar oftast mätaren utan problem, den går långsamt uppåt och lägger sig vid mitten av mätaren men sedan "dör" den och sjunker ner till botten på en sekund. Precis som den skulle gjort om man slår på nightpanel och så tänds motorlampan (förutsatt att den inte lyste sen senaste gången detta problem inträffat). Det verkar vara glapp någonstans då det fungerar ibland, men det är bara min gissning.

    Anledningen till att jag tar tag i detta nu är att det är dags för besiktning om några veckor.

    Tack på förhand. Om ni vill hjälpa mig och har några frågor så ska jag svara så gott jag kan!

    MVH

    Carl
    Senast redigerat av Hides den 2014-03-02 klockan 22:19.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 613
    Citat Ursprungligen postat av Hides Visa inlägg
    Hej!

    Mitt första inlägg på STCS so be gentle. Letat runt på forumet efter samma problem men hittar tyvärr bara liknande. Är heller inte 100 på att tråden ligger rätt. I vilket fall som helst...

    Jag köpte min 9-3 aero -00 för några månader sedan. Då verkade den vara i fint skick, vilket den fortfarande är. Dock märkte jag att tempmätaren spökade lite efter några dagar med bilen.

    När jag startar bilen fungerar oftast mätaren utan problem, den går långsamt uppåt och lägger sig vid mitten av mätaren men sedan "dör" den och sjunker ner till botten på en sekund. Precis som den skulle gjort om man slår på nightpanel och så tänds motorlampan (förutsatt att den inte lyste sen senaste gången detta problem inträffat). Det verkar vara glapp någonstans då det fungerar ibland, men det är bara min gissning.

    Anledningen till att jag tar tag i detta nu är att det är dags för besiktning om några veckor.

    Tack på förhand. Om ni vill hjälpa mig och har några frågor så ska jag svara så gott jag kan!

    MVH

    Carl
    I detta fall hade jag bytt tempgivaren vid temostathuset samt även termostat.

    Material för knappt 500 kr....
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    -00 är det T5 eller T7 ?

    Jag hade ett likande fenomen ett par ggr för några år sedan i min 9-5 Aero. Det jag gjorde som åtgärd var att lossa jordpunkten vid termostatlocket, spraya WD40/5-56, rucka ringkabelskon fram & tillbaka så oxid försvann, för att sedan dra åt igen. Efter det har jag inte haft något problem.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 887
    Min mätare på 9-5 -01 gungade fram o tillbaka för att sedan antingen dö eller maxa mätaren.
    Motorlampan tändes då den maxade.
    kopplade bort kontakten och såg att de nar oxiderad.
    Lite WD40 senare så funkade de felfritt och har gjort i ett år.
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  5. #5
    Tack för alla hjälp, börjar med att prova ta bort oxid. Funkar inte det byter jag termostat, termostathus och tempgivare! Jag uppdaterar om resultat!

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Hides Visa inlägg
    Tack för alla hjälp, börjar med att prova ta bort oxid. Funkar inte det byter jag termostat, termostathus och tempgivare! Jag uppdaterar om resultat!
    Finns väl ingen anledning att byta termostathus?
    Men byt termostat, köp original.
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. ACC spökar 9-5 00a
    Av rallypacker i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 18:09
  2. AKUT hjälp med Motorelektronik lampa som spökar!
    Av Nickemannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 20:51
  3. ACC spökar??
    Av csan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 22:30
  4. CE-lampan "spökar", mer hjälp tack (ng900)
    Av jurkko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 17:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •