Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Farthållaren lagt av, 9-5 -04

  1. #1
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 698
    Medlem#
    3346

    Farthållaren lagt av, 9-5 -04

    Kan inte koppla in farthållaren längre.
    "Cruise" tänds i panelen men inget händer när jag ska sätta hastigheten.
    Allt ljus bak fungerar, har mätt och konstaterat att pedalkontakten till kopplingen fungerar. Bromskontakten verkar också fungera, har dock inte mätt med multimeter.
    Vad brukar krångla med farthållaren på 9-5 förutom pedalkontakterna? Är alltså inte 100% säker på bromskontakten, men har testat att dra ut pinnen och justera om kontakten. Det hjälpte inte ett skvatt...

    Kan det läsas ut något med Tech 2?
    All makt åt Thengil!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 193
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J Visa inlägg
    Kan inte koppla in farthållaren längre.
    "Cruise" tänds i panelen men inget händer när jag ska sätta hastigheten.
    Allt ljus bak fungerar, har mätt och konstaterat att pedalkontakten till kopplingen fungerar. Bromskontakten verkar också fungera, har dock inte mätt med multimeter.
    Vad brukar krångla med farthållaren på 9-5 förutom pedalkontakterna? Är alltså inte 100% säker på bromskontakten, men har testat att dra ut pinnen och justera om kontakten. Det hjälpte inte ett skvatt...

    Kan det läsas ut något med Tech 2?
    Det går enkelt att läsa ut farthållarfunktionens insignaler med Tech2, ja.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 698
    Medlem#
    3346
    Tack!
    Då vet jag det iaf.
    Har nu kollat samtliga pedalkontakter, och de verkar fungera som de ska. Mätt med multimeter, utjusterade och allt jag kan tänka mig.
    Bromsljus, backljus, reg.belysning, bakljus kollade.
    Farthållaren vill inte ändå.
    Kan spaken vara en kandidat?
    All makt åt Thengil!

  4. #4
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 972
    Medlem#
    6220
    Testa med en annan spak, finns att hitta på skroten för inte allt för många slantar.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 698
    Medlem#
    3346
    Spaken bytt. Ingen skillnad.
    Nu har jag inga fler idéer. Ingen annan som kan ha en snilleblixt?
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 115
    Medlem#
    2555
    Provat nolla systemet, dra ur säkring 17 en stund?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 698
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Provat nolla systemet, dra ur säkring 17 en stund?
    Ja, provat.
    Hjälper inte.
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 193
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J Visa inlägg
    Spaken bytt. Ingen skillnad.
    Nu har jag inga fler idéer. Ingen annan som kan ha en snilleblixt?
    Läsa ut sensorerna med Tech2?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 698
    Medlem#
    3346
    Farthållaren diagnosticerad med Tech 2.
    Indikerade brytare vid kopplingspedal och/eller bromspedal. Bytte båda brytarna idag utan resultat.
    Har undersökt kablaget så gott det går, hittar inget konstigt.
    Fler tips någon?
    All makt åt Thengil!

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 115
    Medlem#
    2555
    Prova lägga in programmet igen?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 698
    Medlem#
    3346
    Motorstyrprogrammet menar du?
    För det är väl där farthållaren styrs i T7?
    All makt åt Thengil!

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 193
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J Visa inlägg
    Farthållaren diagnosticerad med Tech 2.
    Indikerade brytare vid kopplingspedal och/eller bromspedal. Bytte båda brytarna idag utan resultat.
    Har undersökt kablaget så gott det går, hittar inget konstigt.
    Fler tips någon?
    Om Tech2 visar att brytarna vid koppling/broms står i fel läge så kommer farthållarfunktionen att blockeras. Så du måste reda ut varför elektroniken tycker så, och övertyga den om motsatsen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 698
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om Tech2 visar att brytarna vid koppling/broms står i fel läge så kommer farthållarfunktionen att blockeras. Så du måste reda ut varför elektroniken tycker så, och övertyga den om motsatsen.
    Jo, det är ju givetvis så. Problemet är bara att jag i nuläget inte har en aning om var jag ska leta.
    Hittade det här tipset på Saabcentral.com:
    "In my case, the 41 pin wiring harness connection at the firewall was loose, and after installing a new brake booster, I put it back together and voila, the CC suddenly works. Killed 2 birds with 1 stone. I'd check out the wiring very carefully. I was just about to order myself a new turn signal/CC switch, but now I don't have to. WIS will tell you what color wire to look for."
    Kan det vara något? Kan det vara kablaget till styrboxen, eller nere vid pedalerna som avses? Firewall låter ju som styrboxen.
    All makt åt Thengil!

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 058
    Medlem#
    1941
    firewall är ju torpedvägg

  15. #15
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 698
    Medlem#
    3346
    Jo, torpedvägg. Funderade bara över om torpedväggen kan anses gå ner vid pedalerna? Men tycker att det rimligtvis bör avse där T7-boxen sitter...
    All makt åt Thengil!

  16. #16
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    298
    Testa med att: aktivera cruise och dra pedalen mot dig med tex. skon. Tryck på knappen för att "setta" farthållaren.
    // Andreas
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 106
    Det kan också vara backkontakten. Om bilen på något sätt fått för sig att backen ligger i, ja då funkar inte farthållaren. Det kan också vara spjällhuset, jag vet att vissa problem med spjällhuset gör att farthållaren inaktiveras.

  18. #18
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 698
    Medlem#
    3346
    Ska få hjälp med en Tech 2 nu i helgen, så får vi se om jag missat något förra gången.

    Pedalkontakterna kan uteslutas nu iaf. Helt nya, brytarfunktionen kontrollerad med multimeter.

    Inga synliga skador på kablaget till/från pedalkontakterna, har kunnat följa det ca 10 cm in i kabelstammen. Sedan går det inte längre om jag inte ska riva upp hela stammen.

    De stora kontaktstyckena under säkringscentralen och ner mot golvet vid förarsidans fotutrymme kollade. Inget misstänkt där heller.

    Kabelstammen till T7-boxen okulärbesiktigad från boxen till genomföringen på förarsidan, inget konstigt där heller.

    Om backkontakten strular, borde inte backljuset lysa och PDC vara aktiv?

    - - - Uppdaterad - - -

    Ang. spjällhuset.
    Man kan väl göra någon sorts reset på det om jag inte minns fel?

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 106
    Pdc kan vara aktiv, så är det på brors bil. Men backlysena lyser inte.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 193
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det kan också vara spjällhuset, jag vet att vissa problem med spjällhuset gör att farthållaren inaktiveras.
    Är det bara limp-home du tänker på? Det märks ju på en del andra sätt också, som tänd motorlampa, dålig tomgång och de 5 klicken vid start.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •