Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Dåliga motorkuddar 9-5 Aero, vilka ska jag köpa?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    7

    Question Dåliga motorkuddar 9-5 Aero, vilka ska jag köpa?

    Sitter med Speedparts uppe, sista fraktfria dagen så tänkte passa på. Det hugger och hela motorn hoppar även om jag är försiktig med kopplingen på de låga växlarna, blir något bättre när motorn är helt varm men det är där ändå.


    Bilen är en 2002 9-5 Aero.

    Momentstag: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...ng/510685.html
    motorkudde bakre: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...ng/519173.html
    motorkudde höger: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._12770367.html
    motorkudde höger övre: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...ng/517295.html
    motorkudde vänster: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...ng/513714.html

    Är det något mer man behöver? Är det någon som aldrig brukar vara kass och därmed onödig att beställa? Finns det något annat ställe med samma kvalitet men bättre priser?

    Är det ett helvete att byta eller räcker det med att vara level 3 av 10 på att meka och ha en domkraft under och lite vilja och tid över?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759
    Jag har också problem med ett drivpaket som rör sig lite för mycket, har dock satt i PF i momentstaget sedan tidigare. Jag hade lös mina kuddar igår kväll och kände och klämde lite utan att hitta någon som var alltför risig, den bakre och den högra motorkudden är ju hydrualiska. Skulle nog säga att den bakre motorkudden är den som är jobbigast att byta om man inte har tillgång till lyft osv. Sedan har det väl vart snack om att man ska märka upp kuddarna innan man demonterar så att dom hamnar på samma ställe igen, men jag är inte spec insatt i just det.

    För mig står dock ett kopplingsbyte precis för dörren, så ska byta några dåliga bussningar i subframen och utvärdera därefter!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    157
    Medlem#
    8435
    Har även upplevt en del rörelse i drivpaketet men tror detta till det mesta beror på bussningarna i subframe.
    Under vintern har jag skruvat ner min subframe samt gått igenom motorupphängningen. Samma bil och ca 20k mil på mätaren. Kunde inte se några fel på bakre eller de två sidokuddarna. Det främre har jag bytt till PF för att det är så tillgängligt men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Men det som inte var så bra var subframebussningarna, 4 av 6 var inte i närheten av okej.

    Som förgående talare säger så är nog det bakre det värsta att byta, men ska ändå subframe ner och dessa bussningar kollas igenom så är det ett steg i processen.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759
    Citat Ursprungligen postat av therm Visa inlägg
    Har även upplevt en del rörelse i drivpaketet men tror detta till det mesta beror på bussningarna i subframe.
    Under vintern har jag skruvat ner min subframe samt gått igenom motorupphängningen. Samma bil och ca 20k mil på mätaren. Kunde inte se några fel på bakre eller de två sidokuddarna. Det främre har jag bytt till PF för att det är så tillgängligt men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Men det som inte var så bra var subframebussningarna, 4 av 6 var inte i närheten av okej.

    Som förgående talare säger så är nog det bakre det värsta att byta, men ska ändå subframe ner och dessa bussningar kollas igenom så är det ett steg i processen.
    Vilka subframebussningar var det som var dåliga på din bil (4 av 6 som du har skrivit)? Har brutit lite på mina och de bakre bussningarna flexar lite väl mycket, ska ju ändå ha ner subframen på min bil vid kopplingsbytet så blir till att byta bussningar då, åtminstone bakre och mittre. Får se hur snål man är

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    157
    Medlem#
    8435
    De bakre var helt sopslut, var som tuggummi sen var en på mitten väldigt dålig och en fram var lite mjukare än den andra (fram hade troligtvis klarat sig utan att bytas). Jag bytte till polyuertan så fick med alla sex i paketet. Dock behöver de ju pressas i som orginalbussningarna, fast de är inte lika känsliga.
    Senast redigerat av therm den 2014-03-01 klockan 22:12.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    7
    Går det att känna om subframebussningarna är dåliga utan att skruva ner?

    Slet lite i högre motorfästet och det rörde sig utan att man behövde använda så mycket krafr så kändes dåligt, ska man kanske behöva subframebussningar också då hmm :/

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    157
    Medlem#
    8435
    De bakre kan du kolla rätt lätt med en liten kofot eller liknande och bända lite försiktigt nedåt vid fästet. Det ska vara rätt stumt, men mina behövde jag knappt peta på kofoten för att subframen rörde sig nedåt. Bör gå göra det samma på de andra men de sitter lite dummare till.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759
    Citat Ursprungligen postat av therm Visa inlägg
    De bakre var helt sopslut, var som tuggummi sen var en på mitten väldigt dålig och en fram var lite mjukare än den andra (fram hade troligtvis klarat sig utan att bytas). Jag bytte till polyuertan så fick med alla sex i paketet. Dock behöver de ju pressas i som orginalbussningarna, fast de är inte lika känsliga.
    Hur hårda upplever du Powerflex-bussningarna i subframen, mycket vibrationer och känns bilen väldigt hård ? Står ju själv i valet och kvalet mellan original eller Powerflex, blir nämligen ungefär samma pris vilket jag än väljer.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    157
    Medlem#
    8435
    Satte precis upp ramen idag så har inte testat något, men kommer men en kommentar så fort allt är skruvat som det ska. Hårdare kommer det säkerligen bli och en del mer vibrationer.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759
    Tänkte skriva en liten utvärdering efter att jag nu kört ca 15 mil med nya bussningar i subframen... Det blev så att jag bytte ut samtliga sex bussningar när jag ändå hade subframen nere pga kopplingsbyte osv. Stod lite i valet och kvalet mellan PF eller original men det blev original tillslut, just för att behålla originalkänslan.

    Bytte även stötdämpare bak i samma veva så det blev en klar förbättring när det gällde bilens uppträdande på vägen.. Den känns betydligt mer tajt i framvagnen och mindre sladdrig över potthål, skarvar osv. Dessutom mindre rörelser i drivpaketet, ska dock tilläggas att det finns en viss rörelse kvar, så kan nog vara någon motorkudde som inte är 100% också. Återstår att se hur den går med 17" original sommardäck.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    157
    Medlem#
    8435
    Även jag har kört några mil nu efter bytta bussningar i subfram och krängningshämmarbussningar fram. Otroligt mycket bättre hållning och svarar på minsta styrning. Som mickeopel säger så har även jag lite ryck kvar när jag lättar på gasen samt när man trycker ner gasen lite försiktigt, så något motorfäste kan vara dåligt vet dock inte vilket. Jag kunde vicka det på aggregatremssidan för hand, men det kanske är normalt?
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

Liknande ämnen

  1. Vilka motorkuddar saab 9000 93?
    Av potatis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 08:07
  2. Ska köpa en 2001 9-3 Aero Cab. Vilka problem kan finnas?
    Av BlueZ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 12:56
  3. DI kassett, vilka är dåliga???
    Av Browan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 01:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •