Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Förhöjd bränsleförbrukning samt felkod p0130 och p0131 kommer ibland..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Förhöjd bränsleförbrukning samt felkod p0130 och p0131 kommer ibland..

    Hej, jag har en saab 900 2.0t -95, och jag har lite problem med att jag får ibland 2 st felkoder och bilen drar lite mer än normalt.
    bilen drar inte mycket mer än normalt utan ligger på strax över litern vid långkörning(normalt 0,8/0,85) och jag vet inte vad det beror på..
    bilen är i vanliga fall trimmad men jag har återställt allt till original förutom 3" avgassystem.
    Det jag har testat hittills är att byta lambdasond, programvara, kollat efter vakuum eller avgasläckage men har inte hittat något..
    Det enda jag har hittat är en skada på en av kablarna till kontakten i kabelhärvan som går till lambdan(se bild) min fråga är, kan mina fel bero på detta och kan jag klippa kabeln och skarva med kabelskor eller måste jag byta ut kabelhärvan?
    Jag har en annan kabelhärva som ligger men vill såklart helst inte byta hela.. Eller är det någon som har något annat förslag på vad det skulle kunna vara??


  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105
    Jag har nu undersökt lite mer.. jag har bytt kabeln som var dålig.. testade även med en annan tändkassett och kollade stiften då och dom var kritvita! Bilen går med andra ord snålt! Men drar ändå mycket soppa.. kopplade även in datorn till bilen och kollade vad lambdan hade för värde och den visade att bilen gick snålt så jag tror inte längre att det är lambdan det är fel på eftersom att bilen går ju uppenbarligen går snålt så då stämmer ju värdena som lambdan visar.. någon som har någon idé om hur det går ihop?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105
    Jag har nu även mätt soppatrycket och som jag har förstått det så ska det vara 3 bar på tomgång? Jag har iaf bara 2,5! Det ökar när jag får laddtryck men är lite inne på att det antingen är ett dåligt soppafilter eller om pumpen kke är på väg att ge upp? Eller är det kke btr:en som är dålig?
    Senast redigerat av Miche_a den 2014-03-05 klockan 15:10.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Du måste dra av undertrycket i insuget när du mäter bränsletryck, förmodligen har du -0,5bar när motorn står på tomgång, därmed normalt med 2,5bar bränsletryck om regulatorn är 3bar som är original på din motor. Testa knacka på magnetventilen till tankurluftningen eller kläm ihop slangen ifrån den som går till insug och se om värdena ändras, händer att det blir fel på denna och den står konstant öppen. Likaså måste du ha original tanklock på bilen, annars får du tjuvluft via tankurluftningen. Slangstumpen på baksidan av spjällhuset brukar torrspricka som går till tankurluftningen, kontrollera denna noggrant, byt om du är osäker. Byt även alla vackumslangar (4mm inv) kan vara porer i, märks oftast om man blir svart om fingrarna när man tar på dem.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105
    Tack för svaret! Jag har nu mätt soppatrycket igen och det är okej, jag har även kollat vacumslangar (alla är bytta igen..) jag har även kollat tankurluftningen och den funkar som den ska och org tanklock sitter på(har haft det helatiden).. några mer förslag? Håller på och installerar wis igen nu också för att se om det finns några tips där..

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Förresten det är väl inte biltema lamda du monterat, isåfall är felet där.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105
    Nedå.. original men har beställt en bredbandslambda så jag hoppas att det blir bättre då kke.. har även testat ny programvara och mapsensor nu utan förändring..

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Miche_a Visa inlägg
    Nedå.. original men har beställt en bredbandslambda så jag hoppas att det blir bättre då kke.. har även testat ny programvara och mapsensor nu utan förändring..
    Nu förstår jag inte riktigt. Vad ska du ha en bredbandslambda till?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105
    Den har utgång för vanlig lambdasignal också så jag kommer att kunna köra med bara den stället och då ser jag direkt om det blir bra då eller om det är något annat som är fel.. har gjort alla felsökningssteg. I wis och fick då fram dålig lambda eller styrbox och boxen är det inget fel på så det måste vara lambdan som krånglar..

Liknande ämnen

  1. CE-tänds från och till Edit, felkod P0130
    Av Pumba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 00:57
  2. hög bränsleförbrukning med chip, frågor samt problem.
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •