Tänkte efterdra toppen när jag ändå har ventilkåpan borta, men bultarna sitter riktigt hårt så då kanske det inte är någon idé att ta i för att dra loss dem?
Tänkte efterdra toppen när jag ändå har ventilkåpan borta, men bultarna sitter riktigt hårt så då kanske det inte är någon idé att ta i för att dra loss dem?
Hej.
Normalt ska det väl inte behövas.
Bytte själv packning och tänkte efterdra, men de kändes sitta som "berget" ,så jag lät det va. Är nu 10000 mil sedan.
Har läst om de som haft bultar som suttit mer eller mindre löst, men det är nog från fabrik.
mvh
loca
Att efterdra toppen är aldrig fel. Då har man koll på statusen för alla topplocksskruvarna.
40nm
60nm
Vinkeldra 90 grader
Hur efterdrar man något som är vinkeldraget?
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Man måste såklart släppa på skruvarna först.
Finns en guide under FAQ. Gjorde själv detta häromdagen på min Aero som gått 14000 mil. Ingen satt läsare än någon annan dock.
9-5 Aero SC 2004
Aha, på så sätt. Jag trodde man skulle tillse att alla satt så hårt som de skulle, inte att man skulle släppa på dem och dra dem igen.
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Det kan vara bra att först släppa på locket till kylvätskan för att släppa ut eventuellt övertryck.
Släpp en topplocksskruv i taget & dra dem till 40Nm enligt föreskriven sekvens. Sen börjar man om sekvensen med att dra till 60Nm. Därefter en ny sekvens & vinkeldrar 90grader.
Den här förklarar bra
http://www.townsendimports.com/Saab_..._1704_utg2.PDF
Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2014-03-01 klockan 12:45.