Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Någon som testat mekanisk billyft?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    46
    Medlem#
    9142

    Någon som testat mekanisk billyft?

    Någon som testat en mekanisk billyft? Såg att verktygsboden säljer en för 2995kr.

    http://www.verktygsboden.se/mekaniska-billyftar

    Ser ju ganska smidigt ut vid byte av hjul och bromsar.
    Tyvärr är deras lyft bara för 1500 kilo, en youtube-sökning på "mechanical car lift" visar dock att det finns modeller för 2500 kilo.

    Hur som helst vore det roligt att höra från någon som testat.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939
    Obs att du lyfter ju bara ena änden, så om du inte tänkt lyfta din skogstraktor så lär väl 1500 kilo räcka långt? Har inte prövat den men kanske kan vara smidig för jobb i framvagnen tex? Dock får man ju veva ner igen, och flytta om den för att lyfta bakvagnen om det tex är däck jobb det handlar om. Kanske att den inte har några jättefördelar jämfört med en vanlig domkraft?
    MEDLEM 7032.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    1500kg räcker ju om man använder den som på bilden med en axel i golvet. En 9-5 väger ju 1600 eller nått...
    Fredrik J

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    46
    Medlem#
    9142
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab Visa inlägg
    Obs att du lyfter ju bara ena änden, så om du inte tänkt lyfta din skogstraktor så lär väl 1500 kilo räcka långt? Har inte prövat den men kanske kan vara smidig för jobb i framvagnen tex? Dock får man ju veva ner igen, och flytta om den för att lyfta bakvagnen om det tex är däck jobb det handlar om. Kanske att den inte har några jättefördelar jämfört med en vanlig domkraft?
    Det räcker att lyfta bilen en gång. När du ska jobba på nästa ände är det bara att tippa bilen. Det är därför jag var tveksam till de 1500 kilona.

    Edit: Ett litet videoklipp
    https://www.youtube.com/watch?v=gfKM...e_gdata_player
    Senast redigerat av Peter32 den 2014-02-26 klockan 16:02.

  5. #5
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548
    Väldigt intressant, iaf för en annan som trångt garage och takhöjd på 2,10.
    Men som sagt känns 1500kg lite klent, och 150mm i lägsta höjd passar väl inte många sänkta bilar..

    Här är en som gjort en liten utvärdering:
    http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=252319
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Ska man klara sig med 1500kg så måste man placera lyften ganska långt ut mot hjulaxeln man ska lyfta, och då är det inte fråga om att kunna "tippa" bilen för andra änden. Placerar man lyften någorlunda nära mitten av bilen för att kunna "tippa" den lätt, då får man nästan hela bilens vikt på lyften. Så ja, en för lite högre vikt hade nog varit lämpligt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939
    Okey, jag hade missuppfattat hur den funkar. Men det gäller ju att hitta tyngpunkten exakt, och det känns ju lite sådär att vingla omkring en stor 9-5 så där? Då räcker ju 1500 kg knappast nej, en större behövs. Vad gillar bilen att lyftas så? Känns som relativ kort lyftpunkt undertill. En vanlig billyft ala däckverkstan lyfter ju längs nästan hela underredet, här måste man ju fram en hel del för att hitta tyngpunkten. Men visst, på en og900 skulle detta kanske vara nåt, men man skulle ju tex inte våga gå under utan att spärra ordentligt. En riktig saxlyft känns så mkt bättre på många sätt.
    MEDLEM 7032.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Nästa fråga är ju om man vågar röra en bil som står och balanserar på mitten. Är syftet med själva upphissandet någon form av skruva så funkar det ju inte.
    Fredrik J

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    46
    Medlem#
    9142
    Nej den är ju inte gjord för att lyfta fyra hjul, det är ju meningen att två hjul ska vara i marken när man arbetar.

    Å självklart är en vanlig saxlyft bättre. Den här skulle man ju köpa för att den är portabel.

    Hur som helst verkar ju de flesta vara överens om att en kraftigare vore bra, hellre överdimensionerat än gingligt.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Peter32 Visa inlägg
    Någon som testat en mekanisk billyft? Såg att verktygsboden säljer en för 2995kr.

    http://www.verktygsboden.se/mekaniska-billyftar

    Ser ju ganska smidigt ut vid byte av hjul och bromsar.
    Tyvärr är deras lyft bara för 1500 kilo, en youtube-sökning på "mechanical car lift" visar dock att det finns modeller för 2500 kilo.

    Hur som helst vore det roligt att höra från någon som testat.

    Usch vilket hemsk text i annonsen "Mindre bilar kan.... I jämviktsläge.." Fy fan, där vill inte jag arbeta inte utan extra pallbockar i alla fall, skall liksom bilen balansera där..

  11. #11
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Lägg på några tusenlappar och köp en riktig lyft istället.
    Jag köpte en begagnad saxlyft och är helnöjd med den. Enda nackdelen är att jag inte riktigt kommer åt vid avgassystemsbyte, men funderar på höga bockar för det ändamålet.
    Men för allt annat så har den funkat perfekt.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  12. #12
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169
    Har beställt en mekanisk billyft. Får väl skriva en rad när jag bytt däcken på bilarna...
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  13. #13
    Vet inte om det är jag som är blind, men det ser inte ut som att man kan ändra avståndet mellan lyftytorna, och i så fall ska man ju ha en jävla tur att bilen är lagom bred för att den ska lyfta på rätt ställen..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Jag tycker det ser ut som att kan flytta de svarta anläggningsytorna i sidled, dessutom är anläggningsytan rätt bred, så med tillhörande lämplig kloss kan man styra bredden rätt bra.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av MattA Visa inlägg
    Jag tycker det ser ut som att kan flytta de svarta anläggningsytorna i sidled, dessutom är anläggningsytan rätt bred, så med tillhörande lämplig kloss kan man styra bredden rätt bra.
    Aha, nu ser jag, dom kan röra sej på axlarna..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  16. #16
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169
    Jag glömde av denna tråd, jag lovade ju att recensera den. Jag har bytt däck på min og 9-5 och ng 9-3, till dom passade den bra att lyfta både fram och bak. Det var lite svårt att få in den under min 9-5 när dom lägre vinterdäcken satt på, pga att den är sänkt. Fick backa upp den på ett par brädor först. Grannens franska 407 vågade jag inte prova på då den var täckt med plastkåpor under.
    I övrigt: Det är endast den ena anläggningsytan som är flyttbar på lyften. Den är tung att bära runt på själv. Jag fick inte in den under bilen i mitt garage, så jag tvingades lyfta ute på gatan. Den var jobbig att veva förhand, men med mutterknack gick det bättre. Överlag tycker jag att den fungerar bra.
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

Liknande ämnen

  1. Någon som testat Duraflex?
    Av ReinO i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 12:55
  2. SIM-extraljus, någon som testat?
    Av joH900 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 10:20
  3. [LÖST] Någon som testat NGK Iridium IX?
    Av Hamilton i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 06:02
  4. Någon som testat NG9-3 SC 1,9TiD 120hk
    Av Ulf Boström i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 23:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •