Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Dörrhögtalare 900ng coupe

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Dörrhögtalare 900ng coupe

    Nån här som vet om det brukar eller kan finnas dragna kablar klart till dörrarna i en 900NG Coupe-1996:a?
    För det sitter inga högtalare i dörrarna bara i brädan.

    Mvh Lasse

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Brukar inte vara fördraget på ng900, utan först på og9-3.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461
    Något tips på hur jag skall göra innan jag börjar riva i dörren så man inte står där o behöver saker sen

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 569
    Medlem#
    9973
    Borra hål i dörrplåten under själva kabelgummit eller vad man nu ska säga, sen så borrar du ett hål bakom den svarta dörr gummilisten sen så lossar du på diskanterna i instrumentpanelen och lossar på underdelen under ratten. Sedan så tar du kabeln som medföljer i högtalarpaketet och sticker ner den via diskanthålet i instrumentpanelen och på så sätt så kan du få tag på kabeln under ratten, sedan så drar du kabeln igenom hålet vid dörren och sen kabeln in i dörren. För att inte vatten ska komma in i hålet så sätter du det lite silikon och sen sprayar du på lite färg och ett tips är att linda lite eltejp runt kabeln mellan dörren och bilen Detta gör du även på passagerarsidan i fram men tänk på att det sitter ett styrdon under handsfacket men det är samma princip där med borrningen och så får du lossa på handsfacket Sedan så får du även borra hål för högtalarhålen och eventuellt ibland så får du bygga en distans mellan dörren och högtalaren för att inte fönstret ska åka ner på själva högtalaren

    Kabeln som blev kvar uppe vid diskanterna måste du självklart koppla in till radion eller så kan man göra som jag gjorde och tjuvkoppla in högtalarna i dörren på diskanterna men det låter inge särskild vidare men en genväg om man är lat ibland! Sen när du ska koppla in högtalarna så kan du antingen sätta på ett par kabelskor på plus och minus kabeln för då är det bara att trycka dit dem eller så kan man löda Hoppas det var en enkel beskrivning och att du förstår vad jag menar Bara ta det försiktigt när du borrar hål på passagersidan så inte styrdonet går sönder för det blir en dyr utgift :/

    Inköpslista:

    Högtalare (Om jag minns rätt så var det 5.25" i dörrarna, iallafall så var det så på min NG900 '94
    Kabel brukar medföljda i förpackningen
    Kabelskor (Plus kabelskor och minus kabelskor ska du ha)
    Borrmaskin med borr
    Skruvar till högtalarna medföljer
    En tång för att skala av kablarna
    Silikon

    Det är väl det du behöver
    Senast redigerat av adam93 den 2014-02-27 klockan 17:50.

  5. #5
    Varför kan man inte borra i kontaktstycket som går mellan dörr och karossen och leda genom kablaget där?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 569
    Medlem#
    9973
    Det kan man också göra och om man har tur så finns det lite plats för en kabel där, det var det inte på min så då gjorde jag ett externt hål och drog igenom ljudkabeln och satte silikon Sen på med lite ny lack över silikonet och eltejp över kabeln så den håller lite längre fungerar minst lika fint

    - - - Uppdaterad - - -

    Plus att det är väl lite svårt att borra i gummi?

  7. #7
    Ser väl inget vidare ut när man öppnar dörren o tittar? En extra kabel.. genom plåten?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461
    Okej det är bra med många tips och det tackar jag så mycket för, jag har inte tummen mitt i handen det lovar jag Men kan nån oxå ge mig tips på vart skall jag dra strömkabel från batteriet extra till slutsteg i skuffen alltå menar då vart för jag det genom torpedväggen? Den som är vid pedalerna redan där har jag dragit vacumslangen för laddtrycksmätarn. Nåt annat bra lättåtkomligt ställe eller?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Vargön/Västra Tunhem
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    I min gamla 900 -98 (dock ej coupé) så tror jag det fanns fördraget, inte kollat dörrarna men fanns till hatthyllan där det saknades högtalare. Öppna och kolla är nog att föredra!

Liknande ämnen

  1. Eftermontera dörrhögtalare 900NG
    Av Pibben i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 20:49
  2. Hitta bur till 900ng coupé ?
    Av Turbo_Knuff i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •