Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Problem med SPA / Backsensorer OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    23

    Backsensor 9-5 -01

    Min backsensor har inte fungerat sen jag köpte bilen och har nu tänkt att försöka kika på vad det kan vara för fel.
    När man lägger in backen så står det bara "Backsensor ur funktion" i displayen.
    Har tänkt att försöka få ut sensorerna men dom sitter rätt bra.
    Något tips på vad det kan vara för fel och hur man får ut dom.
    Har tänkt att försöka mäta upp dom och se om man kan få något värde ur dom för att avgöra om någon sensor är trasig.
    Saab 9-5 SE 2.3t Manuell -01

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    4

    Re: Backsensor 9-5 -01" Bumpning" även 02 aero

    Hej
    Har en 95 Aero Sportkombi 02:a med en massa paket, i något av dem ingår backsensorer. Når jag lägger i backen så kommer ett felmeddelande
    om backsensor ur funktion. Har provat att gå bakom bilen och ingen sensor
    ger utslag,och då tänker jag att felet kanske är mer centralt.
    Någon som vet var modulen till sensorerna sitter? Eller har någon annan ide
    eller kanske själva råkat ut för samma problem.
    På min andrabil, en Audi A8 4,2 årsmod 03, hade jag också problem med en sensor testinstrumetet pekade ut vilken sensor som var felaktig.
    men där fungerade de andra sensorerna.Kan som kuriosa nämna att verkstaden
    aldrig behövde byta sensor, eftersom felet försvann när de åtgärdade ett annat fel . Kan det vara så att det ligger nån kortslutning någonstans i bilen
    och som yppar sig såhär. Har precis köpt bilen och enl. säljaren så kunde inte
    SAAB se vilken av sensorerna som var ur funktion.
    Alla tankar ideer etc.. ang detta mottages tacksamt.
    Antar att det är canbus,å då kan ju tydligen allt hända s.a.s.
    mvh
    mmz (SAAB:are sedan 1983)
    mmz/2975
    Saab 95 Sportkombi Aero manuell -02,med det mesta i options
    Saab ng900 2,0t-95 steg 1:ad(SKALL SÄLJAS)
    Audi A8 4,2 -03 D3 med det mesta i options

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284

    Re: Backsensor 9-5 -01

    Hej

    Visst går det att testa varje sensor med Tech2 på Saab. Du kan justera längder osv också. Börja med att testa varje sensor och sedan är det väl ledningsnätet eller styrdon som gäller.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Backsensor 9-5 -01

    Om inte jag minns helt fel så sitter styrdonet till backsensorerna (PDC) under golvet i bagaget. Det är ju dubbelt golv (på kombina iaf) och jag har för mig man lyfter hur hela det övre golvet så sitter grejjerna framför reservhjulsbaljan. Kan ju vara så att någon lyckats slita lite i grejjerna så någon kontakt lossnat.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    4

    Re: Backsensor 9-5 -01

    Kollade utrymmet runt reservhjulet,igår.
    Där finns ingen modul, bara en tjock kabel, från vilken två kablar förefaller gå till
    Harman-Kardon basen,resten av alla kablar slutar i en svart kontakt.
    Kabeln kommer in i utrymmet från vänster sida av bilen och är sedan fastsatt
    pararellt med bakdörrsbalken .
    Kabeln sträcker sig hela vägen runt i utrymmet och slutar någon stans på höger bakflygel (i reservhjulsbaljan). Kan det vara så att någon plockat ut modulen(om det nu är där modulen skall sitta?
    Får väl bli en tripp till SAAB,
    edit; Tog bort extrafråga som finns besvarad i "bollmans" text


    Mvh
    mmz
    mmz/2975
    Saab 95 Sportkombi Aero manuell -02,med det mesta i options
    Saab ng900 2,0t-95 steg 1:ad(SKALL SÄLJAS)
    Audi A8 4,2 -03 D3 med det mesta i options

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    23

    Re: Backsensor 9-5 -01

    På min bil en 9-5 sedan -01 så sitter sjävla styrenheten bakom baksätet på vänstra sidan.

    Har kommit i kontakt med en saabmekaniker som ska byta kamkedja på min och ska då passa på att fråga om han kan titta över backsensorn och se om han kan hitta något fel.
    Saab 9-5 SE 2.3t Manuell -01

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    4

    Re: Backsensor 9-5 -01

    Hoppas det inte regnar imorgon så jag kan leta efter den i kombin,bör ju vara
    under skivan bakom vänster baksäte. Eller någon kanske vet.
    Kollade priser på våra "skrotar", modulerna skulle kosta 2000 kr, sanslöst.
    Undrar vad dom kostar nya, säkert uppåt 8000 kr hos Svenska Bil.
    Man får väl hoppas på en lös kontakt.
    mvh
    mmz/2975
    Saab 95 Sportkombi Aero manuell -02,med det mesta i options
    Saab ng900 2,0t-95 steg 1:ad(SKALL SÄLJAS)
    Audi A8 4,2 -03 D3 med det mesta i options

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020

    Re: Backsensor 9-5 -01

    Som skrevs tidigare så kan Tech2 tala om vilken som är trasig, därefter är det bara att byta. På -01 så kan man försiktigt med en smörkniv btyra ut skälva hållaren, dvs hela "vårtan".

    På -02 och nyare sitter de i skyddet för stötfångaren, och den är ju enkel att lossa.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Segeltorp
    Inlägg
    30

    Re: Backsensor 9-5 -01

    Hej, undrar hur det gick med att lokalisera problemet i backsensorn.
    Fick samma meddelande i min 9-5 kombi aero i dag.
    Precis när jag startat bilen och lägger i backen då får jag ett felmeddelande, men efter en stunds körning så hoppar de igång igen.

    Är det fler som haft problem med detta och löst det på ett enkelt sätt. Finns det något sätt man kan kolla själv innan man far till en Saab-verkstad.
    Eller är det verkstan som gäller direkt.
    Artur Buwaj
    Saab 9-3 2,0T 175hk Aut Vector SS -05
    Audi 80 Cab 2,6 V6 -96 http://www.garaget.org/?car=205145
    Ford Mustang Fastback -65 http://www.garaget.org/?car=241134

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    36

    Re: Backsensor 9-5 -01

    Efter en avmontering och påmontering av bakre spoilern, delen längst ner, så började min backsensor visa samma meddelande.

    Tänkte påpeka detta för verkstaden som utförde arbetet, men nu helt plötsligt verkar den funka igen. Hoppas på att det bara är nån sladd som lätt glappar ur vid kyla.

    9-3 SC -06, förresten
    http://www.garaget.org/Exdeu
    9-3 SC Aero 2.8T v6

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    23

    Re: Backsensor 9-5 -01

    Hejsan
    Var ett tag sen jag var inne här men min backsensor funkar som den ska nu

    Saabmekarn lånade hem tech2 och konstaterade att det var en sensor som var trasig helt enkelt. Den var fuktskadad och hade spruckit i plastgodset.
    Ringde direkt på en skrot och beställde en beggad för en fjärdedel av nypriset för en sensor på saab.

    På 98-01 så gör man så enkelt att man trycker på själva sensorn tills den åker in.
    därefter tar man en flat mejsel och försiktigt bänder ut dom tre lås clipsen som håller vårtan. Dra sen ut vårtan och sensorn följer med.

    väldigt enkelt
    Saab 9-5 SE 2.3t Manuell -01

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Problem med SPA / Backsensorer OG9-5

    Hej,

    Jag försöker lösa ett "parkeringshjälp ur funktion"-problem och tänkte smörja upp kontaktstycket under vänster baklyse men var och klämde och kände idag utan att lyckas.

    Då jag antar att trådarna är rätt känsliga ville jag inte testa för mycket så om någon vänlig själ kan förklara hur man delar kontakten skulle jag vara tacksam.

    Mvh
    Matte

    9-5 -07

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Nu har jag kollat alla säkringar, nr 8,26, de var OK. Jag la även i backen och la i handbromsen men hörde inget tickande, slår handbromsen bort tickljudet från sensorerna? Annars var det inget tickande från någon av sensorerna och vad jag kunde se i instruktionsboken fanns inget relä till backsensorerna. Då är det bara boxen under bagagerumsmattan och kontaktstycket som kan vara tänkta felkällor eller finns det andra saker att felsöka?

    Mvh
    Matte

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    God morgon.

    Jag vill bara tacka alla som läst tråden och försökt se om de kunde hjälpa till.

    Jag förstår att informationen saknas här så jag får leta vidare på andra forum.

    Mvh
    Matte

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    wis kombinerat med läsa ut felkoder med tech2 brukar annars ha ganska bra felsökningsmetorer...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Tack risig9000 för ditt förslag, men jag har inte wis och ingen felkodsläsare och om jag hade haft det så hade ju inte den här tråden behövt startas eller någon tråd med faktarelaterat om nyare Saab:ar startas.

    Jag personligen tycker det är roligare och framförallt billigare att lära mig via forum, därav är jag här och frågar och hoppas på hjälp.

    risig9000,

    Av ren nyfikenhet, varför hänger du på forumet?

    Mvh
    Matte
    Senast redigerat av MattA den 2014-02-26 klockan 12:11.

  17. #17
    I en hel del fall finns det inga andra lösningar än att läsa ut felkoder och åtgärda därefter. Det är därför det finns diagnosverktyg. Har man inte tillgång till det själv så finns det verkstäder som gärna gör det. Prislapp , ca 300 spänn! Då vet man vad problemet är och kan ta ställning till om man själv vill fixa det eller låta verkstaden göra det.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    ime95mos,

    Jag förstår vad du menar men vad får forumet för funktion då om alla tillämpar den metoden via verkstad?

    Dessutom har jag svårt att se hur tech2:an ska beskriva hur jag delar kontaktstycket som denna tråden handlar om.

    Mvh
    Matte

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Nu tar vi det lite lugnt här.

    Tråden började med fråga om kontaktstycket men sedan fortsatte det med frågor om felsökning, så jag tycker absolut att förslagen är relevanta.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Vfr,

    Jag är lugn, men är det någon här inne med längre än en månads närvaro kan ha undgått att Tech2 hjälper att läsa ut fel och att den är väldigt dyr och att verkstäder ta ca 500kr för en diagnos?

    Jag antar att de flesta här inne är medvetna om att den metoden fungerar i många av frågorna här eller att ringa lämplig leverantör av saker MEN att de trots allt detta försöker sig på en liten fråga och hoppas att erfarenheten i forumet ska hjälpa dem att undvika det samtalet eller kostnaden.

    Antingen av smidighet eller av kostnadsskäl, eller bara positiva känslan av att lösa problemet själv som jag tycker man kan få om man löser det via forum.


    Mvh
    Matte

Liknande ämnen

  1. Installera backsensorer/SPA NG9-3
    Av Peterr78 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-08-28, 21:50
  2. Skillnader på backsensorer till årsmodeller av OG9-5
    Av Aero123 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-12-29, 18:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •