Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Vilket luftfilter är att rekommendera till motorer > 400Hk ?

  1. #1
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Vilket luftfilter är att rekommendera till motorer > 400Hk ?

    Ni som kör med lite uppskruvade motorer - vad använder ni för luftfilter?

    # Original pappersfilter i originalburk
    # Original pappersfilter i borrad originalburk
    # Öppet, inoljat filter av bomullstyp (K&N, JR etc)
    # Öppet, inoljat(?) av skumgummityp (Piper cross etc)
    # Hönsnät
    # ???

    Funderar nämligen lite på om man kanske skulle byta ut sitt JR-filter som bott
    i 9-5:an de senaste åren till nåt annat till våren...

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901
    Jag kör med Maptuns insatsfilter i original luftburk. Burken är försedd med en 4" slang som kommer från innerskärmen.
    Fungerar bra.
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  3. #3
    Jag köpte ett sånt där insatsfilter från en känd trimfirma, men det passade inte i luftburken så jag fick skicka tillbaka det.

    Hålet i filtret var ca 5 mm större i diameter än "pluppen" på locket till luftburken så det tätade inte runt den. Firmans support tyckte att det skulle funka ändå eftersom gaveln på filtret skulle pressas mot locket och täta där, men locket har ju stående ribbor på insidan så det skulle fortfarande finnas glipor på ett par millimeter där smutsig luft kunde sugas rakt in. Extra illa är det ju att dessa glipor blir mot botten av luftburken där större skräp tenderar att samlas och dammsugas upp av motorn..

    Vet inte om detta är specifikt för just den leverantören jag valde, eller om även filter från tex K&n osv ser likadana ut. Intressant att höra om nån annan har observerat samma sak och hur ni i så fall löst det.

    En bild på locket till luftburken så ni ser hur jag menar:

    http://shop.speedparts.se/shop/13102...pic-df93d1.jpg
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Om jag inte minns fel så har någon i familjen Uhr skrivit i FB-gruppen att originalfilter + dieselsnorkeln är bästa valet.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #5
    Och se till att köpa originalfilter med artikelnummrer 55560911, det kom -06 och har större filterarea än tidigare utgåvor.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Och se till att köpa originalfilter med artikelnummrer 55560911, det kom -06 och har större filterarea än tidigare utgåvor.
    Snarare kom ju det filtret 1998 eftersom att det var då som första modellen av 9-5 kom.. Står ingenting i EPC om att det skulle finnas något "nytt" filter 2006 utan filtrerna har samma artikelnummer från 1998-2010.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Snarare kom ju det filtret 1998 eftersom att det var då som första modellen av 9-5 kom.. Står ingenting i EPC om att det skulle finnas något "nytt" filter 2006 utan filtrerna har samma artikelnummer från 1998-2010.
    Det äldre filtret heter 5173166 och har 135 veck jämfört med 157 veck på det nya. Tror det var DrBoost som skrev om det i nån tråd här.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  8. #8
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Enligt pålitliga källor så går det lite för tungt att suga genom ett pappersfilter. Ett insatsfilter typ K&N i en borrad original luftburk men i övrigt intakt inloppssystem är tydligen en hyfsat bra kompromiss.
    Tyvärr är det väl få filter som slår ett pappersfilter när det gäller rening men det får man väl leva med...

    Mvh / Nitro

  9. #9
    Är inte själva pappfiltret till dieselmotorerna större än bensinvarianten, det ser större ut på bilder iallafall. Det borde ju betyda större filterarea och därmed lägre tryckfall för en given luftvolym. Är det nån som vet hur luftburken för dieselbilarna ser ut, och om den går att använda för en bensinmotor?

    Bensinfiltret:

    http://www.maptunparts.se/bilderlarg...-kit-02-03.jpg

    Dieselfiltret:

    http://www.maptunparts.se/bilderlarg...Diesel-1.9.jpg
    Senast redigerat av kingback den 2014-02-26 klockan 13:03.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro Visa inlägg
    Enligt pålitliga källor så går det lite för tungt att suga genom ett pappersfilter.
    Du vill inte dela med dig av dom "pålitliga källorna"?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Du vill inte dela med dig av dom "pålitliga källorna"?
    Säger väl sig självt.. Ta ett A4-ark, sätt mot munnen och sug. Ta nu din T-Shirt, sätt mot munnen och sug. Vilket material ger dig mest luft hehe... Obs Humor nu
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  12. #12
    When I changed my stock air filter, I did the suck test on the paper filter and on a sports K&N filter. The paperfilter was easier to breath through!

  13. #13
    Om inte flödet genom original pappersfilter är tillräckligt, men man vill behålla filteregenskaperna kunde man väl bygga en custom luftburk som antingen tar ett större pappfilter från nån annan bilmodell, eller helt enkelt två original pappfilter arrangerade på lämpligt sätt, tex på rad så man får ett dubbelt så långt filter. Då kommer garanterat inte filtret vara flaskhalsen, ett dubbelfilter supportar ju minst 600 hk då.

    Hur man däremot ska få plats med den monsterluftburken är ju en annan fråga...
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Är inte själva pappfiltret till dieselmotorerna större än bensinvarianten, det ser större ut på bilder iallafall. Det borde ju betyda större filterarea och därmed lägre tryckfall för en given luftvolym. Är det nån som vet hur luftburken för dieselbilarna ser ut, och om den går att använda för en bensinmotor?

    Bensinfiltret:

    http://www.maptunparts.se/bilderlarg...-kit-02-03.jpg

    Dieselfiltret:

    http://www.maptunparts.se/bilderlarg...Diesel-1.9.jpg
    Kan detta vara dieselprylar som använts till Hirsch 305hk kit?
    http://www.cardyourcar.eu/?product=h...ter-kit-9-5-23

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Kan detta vara dieselprylar som använts till Hirsch 305hk kit?
    http://www.cardyourcar.eu/?product=h...ter-kit-9-5-23
    Nej, jag tror inte det, luftburken till dieselfiltret verkar se ut såhär:

    http://www.maptunparts.com/bildermed..._5464086-U.jpg

    blir nog svårt att få plats med den.

    Jag tror Hirsch luftburk är den vanliga med en grövre snorkel och möjligen någon form av extra öppning/hål direkt in i burken. Standard luftburk med dieselsnorkeln är förmodligen lika bra, man kan ju även borra lite hål i originalburken för lite extra fräs...
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Har aldrigförstått det där med att borra hål i luftburken? Då kommer det väl in massa vatten och skit?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Har aldrigförstått det där med att borra hål i luftburken? Då kommer det väl in massa vatten och skit?
    Borrar man hål i luftfilterboxen så gör man ju det på utsidan av filtrets yta. Så det kommer ju inte in mer skit i motorn så sett. Däremot så kan man ju öka på inflödet av luft. Men det vill ju till att man utför denna förändring med hänsyn till var det kan stänka upp smuts & vätska, samt om det finns varm luft från motorn i närheten som kan sugas in.

  18. #18
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Du vill inte dela med dig av dom "pålitliga källorna"?
    Vill du ha namn och telnummer eller ?
    Skämt å sido så använde kanske inte min "källa" orden "tungt att suga igenom" vill jag minnas, men
    andemeningen var den samma - att man inte bör använda original pappersfilter i ett original
    inloppsystem när man kommer upp i effekter som jag frågade honom om. Exakt var gränsen går vet
    inte jag. "Källan" har jobbat på SAAB:s motorutveckling och jag har stort förtroende för honom.
    Säger kanske inte så mycket, men har man, som han har, en bil med över 450Hk och väljer
    att bestycka den med K&N i borrad burk och i övrigt intakt inloppsystem(snok etc) så borde
    det betyda något...

    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Om inte flödet genom original pappersfilter är tillräckligt, men man vill behålla filteregenskaperna kunde man väl bygga en custom luftburk som antingen tar ett större pappfilter från nån annan bilmodell, eller helt enkelt två original pappfilter arrangerade på lämpligt sätt, tex på rad så man får ett dubbelt så långt filter. Då kommer garanterat inte filtret vara flaskhalsen, ett dubbelfilter supportar ju minst 600 hk då.

    Hur man däremot ska få plats med den monsterluftburken är ju en annan fråga...
    Helt rätt tror jag, men det är just problemet det där med platsen....

    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Har aldrigförstått det där med att borra hål i luftburken? Då kommer det väl in massa vatten och skit?.
    Håller med det som "Fredrik/1941" skriver. Börjar man sen bygga om bilar så pass mycket som det är
    frågan om och, som i detta fall borra hål i luftburken, så tappar man ju mycket av det där tänket som
    tillverkaren av bilen hade en gång i tiden - att den ska vara driftsäker och hållbar för "svensson" och
    tåla mycket av den behandling som den kan tänka sig utsättas för, av en person utan motoröra och
    ett genuint bilintresse. Att t.ex. köra ner i större vattensamlingar med en borrad luftburk kanske inte är
    så smart...

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  19. #19
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Säger väl sig självt.. Ta ett A4-ark, sätt mot munnen och sug. Ta nu din T-Shirt, sätt mot munnen och sug. Vilket material ger dig mest luft hehe... Obs Humor nu
    Nu är ju inte luftfilter gjorda av samma papper som ett vanligt A4 och sportfilter är inte gjorda av samma tyg som en t-shirt, så den liknelsen var faktiskt väldigt dålig.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  20. #20
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro Visa inlägg
    Vill du ha namn och telnummer eller ?
    Skämt å sido så använde kanske inte min "källa" orden "tungt att suga igenom" vill jag minnas, men
    andemeningen var den samma - att man inte bör använda original pappersfilter i ett original
    inloppsystem när man kommer upp i effekter som jag frågade honom om. Exakt var gränsen går vet
    inte jag. "Källan" har jobbat på SAAB:s motorutveckling och jag har stort förtroende för honom.
    Säger kanske inte så mycket, men har man, som han har, en bil med över 450Hk och väljer
    att bestycka den med K&N i borrad burk och i övrigt intakt inloppsystem(snok etc) så borde
    det betyda något...
    Gärna namn och telefonnummer.
    Nästan alla jag pratat med på motorlabb har varit helt emot K&N och liknande eftermarknadsfilter, så vore intressant att höra vem du snackat med.

    Att han behåller original luftburk och insugssystem tyder på att han vet vad han gör.
    Att köra med K&N filter istället för original är helt ok om det är på en bil som behöver luften och man är medveten om vad man riskerar.
    Att göra det på en bruksbil med marginell effektökning är bara korkat.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. vad kostar 300 till 400hk
    Av saabster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 23:47
  2. Från vilket år är Saabs motorer problemfria?
    Av Iceman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 18:32
  3. Lämpligt agg. till 400hk
    Av stefffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 19:14
  4. Vad för spridare till 400hk?
    Av stefffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 16:42
  5. Vilket luftfilter ska jag ha??
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 14:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •