Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Bilfirman känner inget ansvar. Motorcentrum Gjestvang i Umeå

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738

    Bilfirman känner inget ansvar. Motorcentrum Gjestvang i Umeå

    Hej,

    Jag köpte en Saab 9000 CS 2,3T -93 (200hk) från en bilfirma i Umeå som lever på att sälja just Saab så man tycker att dom ska ha lite koll på vad dom säljer. Jag valde att köpa från en bilfirma just för tryggheten att kunna få hjälp om det krånglar och få lite garanti så man kan köra ett tag och veta att dom står för kostnaderna om något går sönder. Till min stora förvåning fick jag bara 1mån eller 150 mil garanti av firman, jag tänkte det är i alla fall något när jag skrev på. Jag köpte bilen i mitten av Mars. 6 dagar senare när jag hämtar den efter att dom besiktat in den så märker jag att kopplingen vill stanna i golvet typiskt saab fel tänker jag och går in igen i butiken och säger till försäljaren, han svarar då på ett vänligt sätt att kör ett tag och se om det slutar, fortsätter det får du laga den hos en saab auktoriserad verkstad i din hemstad (övik 11 mil bort). Självklart försvinner inte felet utan jag bokar en reparation hos en saab auktoriserad verkstad som tar in bilen och försöker laga den men det blir inte bättre efter att dom bytt det dom trodde var fel utan dom bokar en ny tid med mig för den här gången måste dom ned med växellådan för att kunna laga felet. Precis innan jag köpte bilen av firman i Umeå så hade dom bytt växellåda på bilen vilket jag tyckte var bra en fräsch växellåda kan ju inte bli bättre tänkte jag tyvärr så körde jag bara på stadsgator när jag provkörde bilen i Umeå så jag han inte prova växellådan grundligt men jag tänkte att dom kan ju inte ha satt dit en som var ofräsch. Nu tillbaka till den andra reparationen där märker dom i Ö-vik att firman i Umeå har satt dit en växellåda som passar till en Saab 9000 2,3T från åren 90-92 och inte -93 som min var bil tillverkad detta orsakade problemet med kopplingen, dom i Ö-vik byter då så att grejorna ska passa till en -93 och allting funkar som det ska nästan iaf. När jag börjat köra bilen och märker att när man ska accelerera ut på en större väg så man måste låta bilen jobba lite så skrapar det till i växellådan när man växlar till 3:an det vill säga synkringen till 3:an är dålig. Så växellådan dom satte dit i Umeå är inte fräsch. Jag ringer runt lite till olika saab verkstäder för att kolla exakt vad som skiljer växel lådorna och tydligen så skiljer sig typen av lager i växellådan, utväxlingen på lådan samt kopplingarna mot kopplingdelarna. Jag pratar med firman i Umeå och dom säger bara att den är körduglig så dom är inte intresserad att byta lådan. Bara några dagar efter att jag köpt bilen märkte jag att stolsvärmen inte fungerade samt att farthållaren var sönder men jag tänkte det borde jag har märkt när jag provkörde bilen så jag brydde mig inte om att klaga på dom grejorna. Jag fortsatte köra ett par hundra mil och sen är det dags att byta till sommardäck jag byter men mystiska vibrationer uppstår så jag far in på en verkstad och balanserar hjulen, det visar sig att en fälg inte är riktigt rund utan lite oval och därför så uppstod vibrationerna. Så firman i Umeå har sålt mig en bil med en oval fälg nu blir man lite sur. Jag märker att min garanti har gått ut så jag köper begagnade däck och fälgar på internet som jag sätter på och börjar köra med nu är vibrationerna borta vad skönt. 1 vecka senare är det dags att serva bilen och till min stora förvåning när jag ska byta luftfilter så sitter det inget luftfilter där sen tidigare! Hjälp tänket jag hur mycket skit har kommit in i motorn, detta är inte bra alls. Jag tänker då ringa till firman i Umeå och klaga men når inte rätt försäljare som är ute för tillfället. Jag har ganska mycket att göra så mitt klagomål glöms bort ungefär 2 veckor men när jag är på väg in till stan en dag så börjar en spännrulle och spännaren att ta sönder generator remmen så jag far direkt till verkstaden i Ö-vik och får det lagat till en kostnad av 2994:- nu har det blivit för mycket för mig. Jag ringer och säger åt försäljaren u Umeå att jag inte är intresserad av att äga denna bil om dom inte gör något åt bilen så får dom ta tillbaka bilen. Försäljaren har mycket att göra så jag får återkomma till honom dagen efter, han har då pratat med sin chef och jag får ringa han istället. Jag ringer till honom och får ett väldigt argsint bemötande när han får veta vad jag vill, tror inte jag blivit så dåligt bemött någon gång och när jag säger att han får byta växellådan och göra något åt det med luftfiltret annars får han ta tillbaka bilen så blir han förbannad och säger att det gör han inte. Då berättar jag för honom att jag har varit i kontakt med konsumentvägledaren i Sundsvall som i ett mail sagt att jag har rätt att få växellådan bytt eller att försäljaren går ner i pris eller hävar köpet. Han ber då argsint att få se på papperna så jag vidabefodrar mitt mail och ringer upp honom dagen efter nu har hans röst blivit mindre argsint men han säger att han vill ha ett par dagar på sig att kolla upp vilka regler som gäller (han vill ha ett par dagar på sig så han kan slingra sig ur detta) och där står vi idag. På tisdag ska han ringa mig och lämna besked på vad han tänker göra. Jag är ganska så säker på att han kommer att hitta nått kyphål någonstans så han slipper.
    Behövde skriva av mig lite märker att det blev långt men behöver stöd vem faan vill äga bilen jag äger.... MVH Jörgen
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  2. #2
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    276
    Grundregel 1A i sådana här sammanhang är att alltid bygga upp en skriftlig dokumentation av kontakterna med motparten (bilfirman i Umeå). Såväl vad du meddelar dom, som deras svar. Följ ALLTID upp alla diskussioner och överenskommelser per telefon med ett brev till dom, där du "för formens skull vill bekräfta vår diskussion, överenskommelse, etc".

    Skriv även minnesanteckningar och notera alltid vem du har pratat med, datum och klockslag. Och som sagt, följ direkt upp med ett brev eller mail. Detta kan inte understrykas tillräckligt mycket!!!

    Vill dom sedan inte gå med på dina krav, så anmäl dom till Allmänna Reklamationsnämnden. Konsumenten har idag ett mycket starkt skydd när man handlar av ett företag. Gå gärna in på http://www.bilskojare.se för att se exempel på hur det har gått i olika ärenden och hur nämnden resonerar.

    Är dina krav berättigade har du stora möjligheter att nå framgång. Men, med risk för att verka tjatig, det är nästan alltid den som har den bästa dokumentationen som vinner. Och den skall vara saklig, välstrukturerad och noggrann.

    Berätta gärna hur det går. Lycka till!!
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Så här ska det inte gå till när man köper bil av en saabhandlare. Det är bedrövligt att höra vad du fått uppleva. Du har gjort helt rätt som kontaktat konsumentvägledare. De vet vad som gäller och har bra koll på regler. Att säljaren ber att få se på papperna från konsumentvägledaren tycker jag låter helkonstigt. Vet inte handlaren vilka regler som gäller vid försäljning så borde de inte syssla med detta. Och om de känner till reglerna så verkar de i alla fall inte känna till ordet "goodwill" och dess betydelse.
    Hoppas det löser sig för dig.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    på tisdag får jag svar jag hoppas att det är vad jag vill höra men risken är väl stor att "bilskojaren" inget vill göra åt problemet. den som lever får se.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Ang växellådan ser jag det som solklart att handlaren skaffat en bättre beg låda, från fel årsmodell, antagligen billigt och tydligen i halvtaskigt skick. Kanske även handlaren blivit lutad i sin tur, men en Saabhandlare har ju definitivt de resusrer som behövs för att kolla att det är rätt låda. Att man sedan på autoriserad Saabverkstad inte ser till att slavcylindern till kopplingen är 100% fräsch när lådan är nere är riktigt slarvigt. Om slarvet är medvetet eller inte lär vi aldrig få veta.
    Det är ju uppenbart att bilen sålts med fel låda som dessutom är i dåligt skick, om inte detta är skäl nog för en reklamation så undrar jag vad som behövs för en reklamation

    Farthållaren och stolsvärmen borde du ha reklamerat omg.

    Den ovala fälgen däremot är ett typiskt fall för reklammation för även om det är efter garantidens utgång har du inte haft möjlighet att provköra sommardäcken förrän det blev barmark.

    Luftfilter var också ja.. Har säljaren sagt eller skrivit något om att den är servad ? Du bör absolut undersöka om turbon tagit skada av att gå med orenad luft. Har den klarat sig är det förmodligen ok med resten av motorn också

    Spännrullen är däremot inget som bilhandlaren kan lastas för.

    Jag tycker du ska sammafatta alla fel och brister som borde täckas av garanti/goodwill och ta upp det med bilhandlaren.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Hej

    Garanti på 1 månad /150 mil på en 13 år gammal bil borde endast vara för trafiksäkerhetsdelen.

    /MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    Lite mer info som kan tilläggas.

    Från mitt samtal med försäljningschefen på firmani Umeå

    Jag: Om man bortser från att ni monterat dit fel växellåda så har ni monterat en som har missljud på treans växel.
    Fösäljningschefen: På en bil från -93 ska det skrapa lite när man växlar så är det bara. Den är ju inte ny!

    Kul att veta hans inställning...

    Från mitt mail med konsumentvägledaren:

    Hans svar när jag endast frågade om reklamationen på växellådan:

    Du är heller inte nöjd med att ha fått reda på att växellådan är från en
    tidigare SAAB-modell som tycks skilja sig en del från årsmodell -93. Du
    skriver att bl a skiljer lager och utväxling. Om det är på det viset och det
    inte framgick vid köpet att bilen hade en annan växellåda än vad man kan
    förvänta sig kan det ses som ett fel i varan. Du bör i så fall ha rätt att i
    första hand yrka byte av växellådan och i andra hand prisavdrag eller
    hävning av köpet. Du bör dock kanske kolla med ytterligare fackmän (t ex
    generalagenten för SAAB) för att höra hur de ser på de olika växellådornas kompatibilitet.

    Mina egna funderingar nu:
    Lägger man till att bilen varit utan luftfilter i, hmm ja vem vet hur många mil... Just nu fungerar ju motorn och turbon som den ska men vad kan hända egentligen, när jag som inte är så himla insatt i motorer tänker så borde ju det ha kunnat bli repor eller liknande i cylindrarna som inte gjort att motorn havererat ännu men att det kan komma om några hundra mil eller tänker jag fel? Vore kul om någon som kan något skulle vilja uttala sig om vad som kan gå sönder och om det kan fungera nu och ett tag till för att sedan haverera?! MVH Jörgen
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Hej

    Garanti på 1 månad /150 mil på en 13 år gammal bil borde endast vara för trafiksäkerhetsdelen.

    /MH
    Jo men ett företag får inte sälja saker som det är fel på såsom felaktiga växellådor, brist på luftfilter och ovala fälgar.

    Fälgen är trafiksäkerhet, och det övriga skall deklareras vid försäljning att det inte är schyst. Är bilen servad som de brukar vara vid inbyten så skall filtret sitta där. Växellådan tänker jag inte ens kommentera.

    Andra småfel kan man leva med då jag anser att det ingår i undersökningen av bilen innan köp. Gör inte som farsan pekar på en bil, säger att den skall han ha. Om han varmkört den och tittat under huven skulle han ha sett att det läckte vatten från toppapackningen. Klant, det blir min uppgift i Juli att byta motor....

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  9. #9
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6413
    Lite läsvärt: Varudeklaration
    Det verkar inte som en sådan har gjorts till din bil, vad som gäller då vet jag inte.
    Har det gjorts en sådan är det mycket lättare att reklamera fel och brister som dom satt "N" på.
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    Säljaren visste inte speciellt mycket om bilen bara vilken modell och att dom bytt låda i bilen när jag var och kollade på den. Själva säljaren tycker att jag haft massa otur men det är över hans huvud. Dom hade
    ägt bilen från oktober till mars innan jag köpte den så man kan tycka att dom hade ganska så god tid att kontrollera bilen innan den såldes.
    Än om dom servat den eller inte servat den innan jag köpte den så anser jag att det är deras ansvar att kontrollera att dom säljer en korrekt produkt. jag anser att det inte kan vara mitt ansvar att kolla att det sitter ett luftfilter monterat. Men nu är vi här i denna situation och jag kommer inte att backa förrän dom tagit tillbaka bilen eller bytt och kontrollerat alla fel. Om försäljaren är ekonomisk så tar han tillbaka bilen och säljer den till nån annan som är ännu dummare än jag om det är möjligt...
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    14
    Hoppas...det gått bra för dig!

    Du kan inte säga vilken firma det är så jag vet vilka jag har att göra med?
    Köpe min bil på en firma i Umeå i April...ska tillbaks nu på måndag för att försöka få turbon utbytt. Troligtvis dålig. Köpte en Saab 9-3 -01 som gått 16000 mil. Blårök och ryckig acceleration!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    Motorcentrum Gjestvang Umeå

    Jag hoppas att dom ska ringa mig på tisdag och meddela att jag bara behöver lämna tillbaka den och att jag får alla pengar tillbaka så att dom kvittar reparationerna och servicen jag har gjort på bilen mot dom 400 mil jag kört så då är jag nöjd och jag kan gå vidare och skaffa mig en fräsch bil som jag trivs med. Men detta är väl bara önsketänkande med tanke på försäljningschefen redan uttalat sig om att "lämna tillbaka bilen så arbetar inte jag" men men man kan ju alltid hoppas.

    Själva säljaren av bilen till mig han har jag inget emot alltid schysst bemötande osv. han får topp betyg jag köper gärna bil av han igen
    dock bilen dom har sålt till mig och sättet man blir bemött av den högre
    chefen får mig att må illa.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Kör inte med bilen, så få mil som möjligt från köpet.
    Allt för att han inte skall kunna säga att du orsakat felen själv...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    Har 3 mil enkel väg till jobbet och äger ingen annan bil tyvärr så det blir till att fortsätta köra bilen. Däremot undrar jag om någon vet vad som kan hända när bilen gått utan luftfilter?! Känns som att den kan haverera om stenar kommer in men nån som vet mer exakt? Kan det bli märken av större dammpartiklar dom sedan utveklas till ett ras om 500 mil eller liknande?!
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Citat Ursprungligen postat av sukke
    Har 3 mil enkel väg till jobbet och äger ingen annan bil tyvärr så det blir till att fortsätta köra bilen. Däremot undrar jag om någon vet vad som kan hända när bilen gått utan luftfilter?! Känns som att den kan haverera om stenar kommer in men nån som vet mer exakt? Kan det bli märken av större dammpartiklar dom sedan utveklas till ett ras om 500 mil eller liknande?!

    Stenar hade du märkt, luften går ju inte direkt in i motorn, den ska förbi turbon först, så en vild gissning är ju att turbon tagit en del stryk, impellern är duktigt känslig för smuts ..

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    tur att det är så "billigt" med ett turbo ras

    nu när man vet att bilen gått utan luftfilter så är man ju rädd att den ska rasa varje jävla minut man kör bilen. känns inte roligt alls. jag hoppas innerligt jag blir kvitt bilen så jag kan köpa en annan 9000 2,3T som jag trivs med och som jag kan lita på.... jag gillar verkligen modellen.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Om man köper en beganad bil på bilfirma så gäller den 2 åriga garantin.
    Det är inte många som vet men då ska man kunna bevisa att felet fanns där från början.
    Och som du beskriver de så ska dom stå för alla konstnader.
    kontakta din konsument ombudsman om hjälp.
    Det som va fel med kopplingen skulle dom ha bytt utan några kostnader för dig.
    Och alla följdfel som har kommit nu ska dom också stå för.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    alla problem med kopplingen som jag hade från början har dom betalat kostade närmare 15 000:- det kalaset men allting tack vare att deras mekaniker inte visste att det skillde sig på växellådorna. Det är jobbigt när man inte vet om man blir av med bilen eller om dom lyckas ta sig ur detta genom nått kryphål. Skulle vara så skönt om man kunde lita på bilen man kör.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  19. #19
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    276
    Det är inte kunden som måste bevisa att bilen varit behäftad med fel från början. Ett fel som visar sig inom sex månader från köpet skall enligt 20a § konsumentköplagen (SFS 1990:932) anses ha funnits vid köpet. Denna regel förefaller Reklamationsnämnen följa väldigt strikt, bara kunden kan dokumentera att han påtalat felet inom sexmånadersgränsen.

    Om bilen enligt nämndens mening avviker från vad kunden haft fog att förvänta sig med hänsyn till bilens ålder, körsträcka och pris samt att bolaget inte förmått visa att bilen var felfri vid köpet brukar nämnden bifalla kundens yrkande.

    I ditt fall tycker jag att det verkar solklart, speciellt med tanke på växellådan.

    Skicka ett brev med dina yrkanden till bilfirman. Svarar dom inte inom två veckor så skicka en påminnelse och en kopia på ditt första brev. Avslår dom ditt yrkande eller struntar i att svara, så anmäl dom efter ytterligare två veckor till Allmänna Reklamationsnämnden. Det är aldrig någon idé att försöka tjafsa med såna typer. Se bara till att du har torrt på fötterna och låt Reklamationsnämnden göra jobbet.
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    tack för alla tips. jag hoppas på en snabb lösning på tisdag så man slipper tjafsa det borde ligga i firmans intresse också tycker man men vi får väl se.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

Liknande ämnen

  1. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 21:56
  2. Vilket ansvar har bilfirman?
    Av 9-3a i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 10:40
  3. Tvist med bilfirman ang reparation , behöver hjälp!
    Av Turbo_Danne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-12-28, 22:49
  4. SAAB motorcentrum i Uppsala
    Av skcorpion i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 09:13
  5. Bilfirman Bluff & Båg AB
    Av TeamKarlsson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 23:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •