Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: gnissel vänstersida motor????

  1. #1

    gnissel vänstersida motor????

    Har fått ett gnissel ljud från vänstersida på motorn,, låter precis som att en spännrulle skulle ta å ge sig, men har haft in bilen ang oilsludge problemet å bilen skall repas, om nu saab behagar att höra av sig." dom verkar ej vara så snabba att lösa problemet nu när det är garantijobb, har väntat på svar nu i 5veckor"
    nog prat om detta, kan det gnissla från kedjan eller ska jag räkna med att kolla upp spännrullarna???
    9-5 kombi -01

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    De brukar rassla mer om de är kedjan.
    Låter mer som spännrullarna eller något av dom som är felet.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    De brukar rassla mer om de är kedjan.
    Låter mer som spännrullarna eller något av dom som är felet.
    Stämmer,,, var framme idag med lite smörj spray på remmen å den tystnade så fint en stund. ljudet kommer från vattenpumps sidan så det kan ju vara även den,,bara att börja å skruva kul
    9-5 kombi -01

  4. #4
    [quote=plåtniklas]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":3g2jljdy
    De brukar rassla mer om de är kedjan.
    Låter mer som spännrullarna eller något av dom som är felet.
    Stämmer,,, var framme idag med lite smörj spray på remmen å den tystnade så fint en stund. ljudet kommer från vattenpumps sidan så det kan ju vara även den,,bara att börja å skruva kul [/quote:3g2jljdy]

    Hej

    Jag har ett lite kvittrande ljud, som ett gäng syrsor eller gräshoppor, på höger sida. Tystnar direkt under ett par veckor när jag lägger på remspray. Enl verkstaden så är det remmen som är lite torr. Ingen fara om jag står ut m kvittret. (men det gör jag inte utan skall byta en solig dag) Du kan ha nått liknande "fel" då det tystnar när du lägger fukt på remmen.

    Mvh

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    25
    Har samma problem med gnisslande saker vid remmarna på motorns vänster sida. Det tystnar direkt man bara duttar på lite siliconspray men kommer tillbaka efter någon eller några dagar. Slutar dock kvittra av sig själv när man kört några mil och bilen är ordentligt varm.

    På Björkmansbil sa dem att det förmodligen är remhjulens lager. Kostar 1800:- att få reda på om den blir tyst av deras förslag.

    Som tur är står Björkmans för halva kostnaden som goodwill då jag nyligen inhandlat bilen där.
    Bilen jag äger är en Saab 9-5 2.0t av 99 årsmodell. Olja byter jag var 2k mil, knappt det. Struntar i den totalt då jag VILL ha en ny bil men den bara går och går...

  6. #6
    Hej

    Det jag funderar på är varför spännhjulet/remhjul tystnar när siliconspray läggs på remmen? Förstår inte sambandet riktigt. I min o verkstadens värld bör det ej ha samband alls. Tystnar det när remmen "fuktas" bör det vara remmen, finns ljudet kvar bör det vara hjulen. Det är för mig en stor skillnad på remljudet jag har o oljudet fr ett slitet remhjulslager, för det lät fan, riktigt, det.

    Mvh

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av nekkid
    Har samma problem med gnisslande saker vid remmarna på motorns vänster sida. Det tystnar direkt man bara duttar på lite siliconspray men kommer tillbaka efter någon eller några dagar. Slutar dock kvittra av sig själv när man kört några mil och bilen är ordentligt varm.

    På Björkmansbil sa dem att det förmodligen är remhjulens lager. Kostar 1800:- att få reda på om den blir tyst av deras förslag.

    Som tur är står Björkmans för halva kostnaden som goodwill då jag nyligen inhandlat bilen där.
    1800 spänn...

    Köp grejorna på Mekonomen så blir det MYCKET billigare...Fan vilket ockerpris...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    25
    Som tur är behöver jag inte betala mer än 900 av summan åtgärden kommer att kosta. Svårt att göra saker själv när man har tummen mitt i handen när det gäller bilar...
    Bilen jag äger är en Saab 9-5 2.0t av 99 årsmodell. Olja byter jag var 2k mil, knappt det. Struntar i den totalt då jag VILL ha en ny bil men den bara går och går...

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Aha, kanske skulle läsa hela tråden ja...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Sen kan jag tillägga att saabs system med den hydraliska spännaren inte ska ge sig ifrån ljud om inte spännaren eller något lager är dåligt.
    Börja de göra de så är de dags att byta någon av spännrullarna.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Mjukslang som trycks in på vänstersida av toppen
    Av Raven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 21:39
  2. Gnissel
    Av Allan K i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 13:02
  3. Ej fungerande högtalare på vänstersida SAAB 9-3 aero -04
    Av Jatko i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 20:46
  4. glappande klocka på vänstersida av växellådan... NG900-98
    Av FeFFe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-23, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •