Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Airbag passagerarsäte!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Angry Airbag passagerarsäte!

    Hejsan.

    Jag är helt ny här på forumet och har en fråga.

    Det är så att jag bytte stolar och säten i min 9-5 -03a häromdagen. Efter det var gjort så började airbaglampan lysa så jag tog med den upp till Saabverkstan och fick dem att kolla vad felet var med Tech2:an. Felet som kom upp var att sladden var urkopplad alt att jordningskabeln var skadad. Jag har kollat jorden och den sitter som den skall, kontakten är losstagen igen och jag har kollat så att alla stift sitter där de ska, inte är ärgade eller skadade på något vis men den lyser ändå.
    Så nu till frågan: är det nån som varit med om liknande som kan ge mig en gissning på vad det kan vara? Allt ser ok ut, det skulle vara om någon kabel är av i stammen till den "stolen"... Och den andra frågan: Kan man köra med det trots att den lyser? Jag har ingen direkt jättestor insikt i det här med airbag på det viset.. Jag har flera vänner som "har en kompis som har en vän som har en bror som känner en hund som har en husse som....." ja ni fattar, "har varit med om samma sak och då slog airbagen ut mitt under färd".. Är det nån risk för detta? Jag har en vän som jobbar på Saabverkstade ( han som hjälpte mig ta reda på felet) och han sa att om jag inte löser det så kollar han på det. Dock så drog han på semester samma dag som jag kollade felet hos honom och han är borta en månad nu... Så kan man köra med den under tiden eller är det bara ställa den och se glad ut under tiden?

    Tacksam för råd, tips och var.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av Richard.Pettersson Visa inlägg
    Hejsan.

    Jag är helt ny här på forumet och har en fråga.

    Det är så att jag bytte stolar och säten i min 9-5 -03a häromdagen. Efter det var gjort så började airbaglampan lysa så jag tog med den upp till Saabverkstan och fick dem att kolla vad felet var med Tech2:an. Felet som kom upp var att sladden var urkopplad alt att jordningskabeln var skadad. Jag har kollat jorden och den sitter som den skall, kontakten är losstagen igen och jag har kollat så att alla stift sitter där de ska, inte är ärgade eller skadade på något vis men den lyser ändå.
    Så nu till frågan: är det nån som varit med om liknande som kan ge mig en gissning på vad det kan vara? Allt ser ok ut, det skulle vara om någon kabel är av i stammen till den "stolen"... Och den andra frågan: Kan man köra med det trots att den lyser? Jag har ingen direkt jättestor insikt i det här med airbag på det viset.. Jag har flera vänner som "har en kompis som har en vän som har en bror som känner en hund som har en husse som....." ja ni fattar, "har varit med om samma sak och då slog airbagen ut mitt under färd".. Är det nån risk för detta? Jag har en vän som jobbar på Saabverkstade ( han som hjälpte mig ta reda på felet) och han sa att om jag inte löser det så kollar han på det. Dock så drog han på semester samma dag som jag kollade felet hos honom och han är borta en månad nu... Så kan man köra med den under tiden eller är det bara ställa den och se glad ut under tiden?

    Tacksam för råd, tips och var.
    Kan vara kabelbrott till sidoairbagen i stolen
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Det absolut vanligaste anledningen (om inte den enda) till att airbags löser ut när dom inte ska är sensorfel.
    Är airbaglampan tänd är systemet blockerat och det ska då mycket till att airbagen löser ut.
    Fredrik J

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Att airbaglampan lyser ändå, som du skriver, beror nog på att lampan inte slocknar även om du lyckats rätta till felet nu. Krävs troligen nollning med tech2. Så det blir att besöka verkstaden efter varje reparationsförsök. Kan bli några bullkransar i kostnad.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Det absolut vanligaste anledningen (om inte den enda) till att airbags löser ut när dom inte ska är sensorfel.
    Är airbaglampan tänd är systemet blockerat och det ska då mycket till att airbagen löser ut.
    Jag tycker mig ha läst precis motsatsen i verkstadshandboken (osäker om det var 9000 eller 9-5), även om det finns felkoder (på kuddarna, sensorer är naturligtvis en annan sak) försöker den utlösa allt som ska utlösas.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Tänds airbaglampan finns det ett fel i airbagsystemet. Kan vara kudden. Kan vara sensorer. Kan vara kabelbrott. När felkoden sätts blockeras systemet. En felkod kan ju ha sitt ursprung i ett fel som oavsiktligt kan skjuta kudden. Om systemet förblir aktivt trots ett fel skulle man inte våga närma sig en bil med airbaglampan tänd.

    De fall som jag har varit med om var det uteslutande frågan om sensorer som gick sönder på ett sådant sätt att den skickade signal som om den aktiverades. Då skjuter kudden vilket ju är ofrånkomligt. Såna här system blir mer och mer avancerade. 9-5ans härstammar från 90-talet.
    Fredrik J

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Tänds airbaglampan finns det ett fel i airbagsystemet. Kan vara kudden. Kan vara sensorer. Kan vara kabelbrott. När felkoden sätts blockeras systemet. En felkod kan ju ha sitt ursprung i ett fel som oavsiktligt kan skjuta kudden. Om systemet förblir aktivt trots ett fel skulle man inte våga närma sig en bil med airbaglampan tänd.

    De fall som jag har varit med om var det uteslutande frågan om sensorer som gick sönder på ett sådant sätt att den skickade signal som om den aktiverades. Då skjuter kudden vilket ju är ofrånkomligt. Såna här system blir mer och mer avancerade. 9-5ans härstammar från 90-talet.
    De fel jag sett har faktiskt bara varit på glapp/avbrott i tändkretsar (därmet inte sagt att det inte existerar sensorfel också), och i de fallen bör det vara ofarligt att försöka skjuta av dem (naturligtvis under förutsättning att man får krockpuls). Och, det var ingen slutledning, det var vad jag har för mig att jag läst.

    De fel jag sett i verkligheten har varit säkring 13 på 9000, rattspiralen och att kontrollern mätt för lågt resistansvärde vid låg temperatur, i samtliga dessa fall bör försök att skjuta krockkuddarna inte försämra situationen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. airbag? 900 -94
    Av kickan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 00:22
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-31, 09:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •