Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp! Regga 99GL med 16v turbomotor, Får ingen klarhet!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975

    Hjälp! Regga 99GL med 16v turbomotor, Får ingen klarhet!

    Hej!
    Förra hösten plocka jag i en 16v turbo motor i min saab 99 -84
    Nu är det hög tid att registrera denna inför vår/sommar!
    Nu till problemet!
    Ingen verkar veta direkt hur man går tillväga när inte Saab finns mer!

    Jag kontakta transportstyrelsen om detta och fick ett bra svar om att det inte behövs något avgas-intyg då bilen inte är nyare än -1993.
    Dock behöver jag ju papper på att bilens chassi och bromsar med mera klarar motorns effekt (Som jag vet att det gör)
    Mannen som svara mig på transportstyrelsen gav mig svaret att kontakta bilprovningen/opus om att få ett kopia av arkiverade papper från andra reg-besiktningar av likadan motor och bil!
    Detta skulle finnas hos dom och skulle inte vara några problem att få ut av dom heller!
    Sagt och gjort så skrev jag till bilprovningen och fråga om detta för 4 veckor sedan och har inte fått något svar!

    Ringa kan man göra tänker ni nu!
    Det har jag även gjort efter att ha fått tipset av en besiktningsman när jag var inne och besikta en bil och fråga om reggningen, Kontakta transportstyrelsen och fråga efter en ingenjör om papper och hur du går tillväga, var svaret!

    Sagt och gjort så ringde jag och fråga om detta, En dam på bilprovningen tog emot mina frågor och hon hade INTE en aning om något!
    Enligt henne så skulle jag ta bilen till Jönköping (Närmaste station som kan besikta detta) för att typ se om dom kunde lösa det på plats där!

    Frågade henne om det inte var dumt att åka dit med en o-reggad bil om jag inte hade alla papper redo (Jo enligt henne kunde jag köra den oreggad och oförsäkrad dit
    Bor i skövde och har dryga 9mil till jkpn!

    Så hjälp!
    Någon som sitter på dessa papper och vad som behöver göras innan jag rullar mot besiktningen!

    Mvh Joacim
    Senast redigerat av billinge saaben den 2014-02-22 klockan 18:11.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    På Saabklubbens forum finns info om detta.
    Några har reggat med ett eget intyg som anger vad det är för motor som använts och en mall för detta intyg hittar du också på Saabklubben.
    Bilen behöver även ha gasdämpare
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975
    Okey tack
    Gasdämpare byttes det till samtidigt som motorn stoppades i

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Det finns mer än Bilprovningen att ringa till idag. En bekannt har kollat upp motorbyte på 900i till T16 med Dekra, och det var ganska lätt. Dom hade info sparat i sin dator (från när dom var Bilprovningen) om hur mkt effekt som var okey, och vad som behövdes. Så länge du sätter i en motor med kat så blir det ganska enkelt idag! Om du dessutom har lite papper på en donatorbil som du skrotat så är det ännu enklare tror jag. Så ring runt lite, det kan finnas en station i närheten som har bra koll på detta också.

    På og900 så tillåter man 185hk för övrigt som max (det var det som og900 hade som mest på alla modeller).... På 99 är det kanske lite mindre, jag kan tänka mig 145hk på papperet eftersom det var det som den modellen gav med Turbo. Men det är nog möjligt med mer, lär väl finnas folk här som har reggat med 160? Någon?
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Det är ganska enkelt vad jag förstår, se till att du har gasdämpare och så skall det inte vara något problem. Det skall finnas dokument som styrkeer 175 hk i dom, verifera bara vart motor kommer ifrån, typ b202L som är ok.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975
    Tack för svaren!

    Jag frågade ju på besiktningen för typ 2 år sedan och då bad han mig ringa bilprovningen, Så har dom sparat på deras datorer på stationen så ska jag ringa och kolla med dom!
    Donator-bilen finns kvar med papper och allt, Inte vågat skrota den innan jag är 100 på att få igenom 99an!

    Behövs bilen vägas och så som förr? Då skulle man väl ha vågsedel och dito vid motorbyte på 99an!

    Klockrent om det bara att åka in som en vanlig besiktning, slänga fram pappren på donator-bilen och så kollar dom igenom allt och skriver in ny data på 99ans register!

    Kan det vara så enkelt? Eller behövs det papper med in?

    Kat sitter ju på 99an från donatorn också så

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab Visa inlägg
    Det finns mer än Bilprovningen att ringa till idag. En bekannt har kollat upp motorbyte på 900i till T16 med Dekra, och det var ganska lätt. Dom hade info sparat i sin dator (från när dom var Bilprovningen) om hur mkt effekt som var okey, och vad som behövdes. Så länge du sätter i en motor med kat så blir det ganska enkelt idag! Om du dessutom har lite papper på en donatorbil som du skrotat så är det ännu enklare tror jag. Så ring runt lite, det kan finnas en station i närheten som har bra koll på detta också.

    På og900 så tillåter man 185hk för övrigt som max (det var det som og900 hade som mest på alla modeller).... På 99 är det kanske lite mindre, jag kan tänka mig 145hk på papperet eftersom det var det som den modellen gav med Turbo. Men det är nog möjligt med mer, lär väl finnas folk här som har reggat med 160? Någon?
    Inga problem med 175 hk heller, det har jag i min och jag tror att max är 180 hk.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Kolla lite med Schwartz, Han reggade sin 99:a med ett intyg han hade skrivit själv. Det kanske finns i hans projekttråd? Nu har han gått loss ordentligt och ska bygga bakhjulsdrivet istället.

    Edit. Kika på sidan 23 i Schwartz projekttråd.
    Senast redigerat av E Larsson den 2014-02-23 klockan 16:31.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975
    Tack för alla svar, Uppskattas enormt!
    Mvh Joacim

Liknande ämnen

  1. Behöver klarhet ang fälgar till 9-5
    Av _MoGGe_ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 12:50
  2. Hjälp med att identifiera SAAB 16Ventilers Turbomotor?
    Av EyEr0n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •