Igår när damen körde till jobbet så tändes motorlampan på bilen, en ng9-3 V6 2006. En snabb sväng inom verkstad gav felkoden P2187 00, bränsleblandning för mager.
Felkoden antyder ju luftläckage någonstans, WIS föreslår vevhusventilationen. Dock, det är ju sjukt svårt att se något med tanke på hur sanslöst trångt det är i motorrummet. Jag kan inte se någon slang som är uppenbart murken, men jag noterar att de flesta slangar inte är av gummi utan hårdplast, vilket ju gör att de kan vara spruckna utan att det så lätt syns.
Är det någon som känner igen koden och kanske haft motsvarande och kan lämna lite bra tips?

Sen är det ju alltid kul att läsa beskrivningen i WIS; jag hade ingen aaaaaning om att B284 har bredbandslambda för reglering över hela området, samt en SAI-pump för kallstarter. Känns som att det finns en hel del prylar på dessa motorer som kan börja strula, men å andra sidan verkar de grymt driftsäkra för min har snart gått 23k och vad jag vet är detta första gången något strular.