Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Luftläckage B284, felkod P2187 00

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003

Luftläckage B284, felkod P2187 00

Igår när damen körde till jobbet så tändes motorlampan på bilen, en ng9-3 V6 2006. En snabb sväng inom verkstad gav felkoden P2187 00, bränsleblandning för mager.
    Felkoden antyder ju luftläckage någonstans, WIS föreslår vevhusventilationen. Dock, det är ju sjukt svårt att se något med tanke på hur sanslöst trångt det är i motorrummet. Jag kan inte se någon slang som är uppenbart murken, men jag noterar att de flesta slangar inte är av gummi utan hårdplast, vilket ju gör att de kan vara spruckna utan att det så lätt syns.
    Är det någon som känner igen koden och kanske haft motsvarande och kan lämna lite bra tips?

Sen är det ju alltid kul att läsa beskrivningen i WIS; jag hade ingen aaaaaning om att B284 har bredbandslambda för reglering över hela området, samt en SAI-pump för kallstarter. Känns som att det finns en hel del prylar på dessa motorer som kan börja strula, men å andra sidan verkar de grymt driftsäkra för min har snart gått 23k och vad jag vet är detta första gången något strular.

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Igår när damen körde till jobbet så tändes motorlampan på bilen, en ng9-3 V6 2006. En snabb sväng inom verkstad gav felkoden P2187 00, bränsleblandning för mager.
    Felkoden antyder ju luftläckage någonstans, WIS föreslår vevhusventilationen. Dock, det är ju sjukt svårt att se något med tanke på hur sanslöst trångt det är i motorrummet. Jag kan inte se någon slang som är uppenbart murken, men jag noterar att de flesta slangar inte är av gummi utan hårdplast, vilket ju gör att de kan vara spruckna utan att det så lätt syns.
    Är det någon som känner igen koden och kanske haft motsvarande och kan lämna lite bra tips?

Sen är det ju alltid kul att läsa beskrivningen i WIS; jag hade ingen aaaaaning om att B284 har bredbandslambda för reglering över hela området, samt en SAI-pump för kallstarter. Känns som att det finns en hel del prylar på dessa motorer som kan börja strula, men å andra sidan verkar de grymt driftsäkra för min har snart gått 23k och vad jag vet är detta första gången något strular.
    Hittade du någon lösning? Har samma fel + P0089

Lämnade in bilen till verkstaden men de kunde inte hitta något fel.

STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Medlem#
    1
    Hej! Jag hade samma problem med min bil och då var det tanklocket som inte låste utan gjorde att motorlampan tändes. När du skulle lossa tanklocket så satt det redan löst. Det finns tydligen 2 sorters tanklock och det ena är tydligen sämre och du märker det genom att det inte går att skruva det det riktigt. Mvh Stig

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Det jag hittat hittills är en brusten backventil till vevhusventilationen. Den är inne på verkstad för stunden så vi får se om de hittar något mer, vi har hackat oss fram med lampan på och av under vintern.

Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    misstänker att jag har nåt liknande problem, dock så har jag inga felkoder.. upplever ni andra att ni tappat lite laddtryck osså?
    SAAB 93 Aero SC 2.8T -06

Liknande ämnen

1. Behöver hjälp med kylvätskeläckage V6 -08, B284
    Av MysCarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-18, 22:27
  2. Byte motor B284 M06 till M07 skillnader?
    Av Rickard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-19, 17:47
  3. Luftläckage (svajande laddtryck)
    Av Rander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 22:31
  4. Luftläckage
    Av Erik- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-16, 23:14

Taggar för det här ämnet