Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: startar inte längre..(ryckig gång-motorlampa-död)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -

    startar inte längre..(ryckig gång-motorlampa-död)

    Hej! Har fått ett litet problem med min kära saab (2.3L 9-5 -00). Jag ställde av den för cirka en månad sen för att invänta bättre tider, och körde den inte under den tiden i huvudtaget då. Teststartade den ett par gånger senaste veckan och den startade fint och gick bra på tomgång. Men sen i förrgår när jag nu ställt på den igen och skulle ut å köra lite så märkte jag snabbt att något var knas. körde kanske ett par kilometer sen så testade jag att gasa på lite på en raksträcka (dumt antar jag för hörde ngt om att oljesmörjningen tog tid innan den kom igång när bilen stått länge?), då började den "rycka lite" i pådraget eller hur man ska förklara det. Typ som att de va nå fel på tändningen eller ngt.

    I samma veva så började motorlampan lysa och så jag åkte hem direkt i lugn takt. Stängde av bilen sen och testade att starta bilen dan efter istället och då startade han snabbt och precis som vanligt men motorlampan lyste fortfarande. lät han gå på tomgång och efter cirka 10sekunder så börjar tomgången gå neråt tills de att bilen dör. Testade att starta han idag igen och då var det samma sak förutom att han dog betydligt mycket snabbare (cirka 2-3sek) och nu så startar den inte.

    Obeservera att bensinmätaren står på 0 så tänkte först att de kunde vara att bensinen var slut helt enkelt, men verkar konstigt för då vore väll inte motorlampan lysa... Aja ni som vet bättre kan väll svara på den frågan! Kom på att SIDen också upplyser om att de är dags att byta batteri om de kan ha något med saken att göra! Tack & hej

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Hej!

    Motorlampan kan börja lysa om bilen får för lite bränsle pga att du kört tanken helt tom.

    Dina startfels symptom låter precis som soppatorsk eller kass bränslepump.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Hej!

    Motorlampan kan börja lysa om bilen får för lite bränsle pga att du kört tanken helt tom.

    Dina startfels symptom låter precis som soppatorsk eller kass bränslepump.
    Tack som fan! pinsamt om de är de haha, men har aldrig fått soppatorsk förut , och försökte söka på google om motorlampan kunde lysa då men hitta inget :P

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-21, 23:53
  2. 9 -5 med lysande motorlampa, då och då ryckig gång, fel = ?
    Av JörgenT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 19:32
  3. SAAB 9.5 2.0t SE, ryckig gång, motorlampa lyser.
    Av tobiasf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-19, 19:40
  4. Min 9000 startar inte från gång till gång.
    Av John Eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •