Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hur ska en ventiltryckare kännas

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Hur ska en ventiltryckare kännas

    Kolven på 13 av mina 16 ventiltryckare är lite fjädrande. Den går upp och ner någon mm när man trycker på den. På vissa kom det ut lite olja ur hålet på sidan.
    Detta kändes rätt. De 3 som var helt stumma känns fel.
    Men sen läste jag: "Byt dom som är mjuka, det räcker." http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post979714
    Men det påstående gäller kanske när motorn nyss varit igång och haft oljetryck?

    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    När man säger "byt de som är mjuka" så menar man precis som du skriver, när motorn varit igång någorlunda nyligen och kamaxeln sitter kvar. När du bara lyfter på ventilkåpan och trycker på ventiltryckaren så ska de vara stumma. Om oljan inuti läcker ut så blir de mjuka, vilket ger ett knackande ljud tills oljetrycket har tryckt isär dem. De tryckare som står i sådant läge så att kammen trycker på dem/öppnar en ventil kan ju tryckas ihop något om de stått så en tid.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    OK, då är säkert de 13 friska.
    Men de 3 som är orörliga?
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    Plockade isär alla för rengöring. Kan man kolla att de är friska innan montering?
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  5. #5
    Jag tänkte plocka upp mina ventiltryckare för att rengöra och kolla skicket på dem. De som jag kännt på har varit omöjliga att få upp. De borde väl löpa gsnska lätt. Har haft problem med igensatt oljesil så det är ju ganska klibbigt lite här och där i motorn. Någon som har några bra förslag på hur jag kan få ur tryckarna utan att förstöra dem, vill inte lägga så mycket pengar på bilen. Har funderat på att värma olja och hälla på för att se om de löper lättare, men det är ju inte så lätt att få grepp på dem.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av xl15 Visa inlägg
    Plockade isär alla för rengöring. Kan man kolla att de är friska innan montering?
    Du plockade inte isär alls, du demonterade bort från toppen.
    Dom tryckare som du har har jag inte lyckas tag isär(9000-94 o nyare) men äldre är inga problem.Det finns oljematning till kolven och det är en liten hål som finns i den spåret
    runt om tryckare. Olja kommer in där och sprids genom dubbelmantel och trycker in på kolven. kolven har en liten kula och liten fjäder som ska fungera ihopp och lufta tryckare samt fungera som backventil. Svårt att beskriva men om man har koks då blir dom mjuka dvs håller inte tätt.
    Lägg alla tryckare i disel bad så dom täks av vätska i minst en dag. Sen kan du blåsa med tryckluft i den hålet som jag skrev ovan. upprepa process igen skadar inte. Kan inte tänka mig att dom är kass, endast är fel att kula tätar inte och dom blir bra efter behandling.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Fick loss samtliga ventiltryckare efter att jag hällde lite olja i de inre gänghålen för lagerbultarna. Efter detta tog jag en rundstav i trä med diameter ungefär som tryckarna. Kapade upp den i en ca 10 cm lång bit. Lade ann rundstaven mot tryckaren och tog en gummiklubba och bankade lite försiktigt. Efter att ha bankat några gånger gick det att försiktigt dra upp tryckarna med polygrip. Riktigt mycket seg olja som nu är bortskrubbad :-)

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    här på bilden ser man äldre tryckare med urtagna kolvar som är vända upp och ner och dränkta i disel.

    I det här läge kan man motionera kula/fjäder/rengöra/få spänst på kolven att vara stum.
    Senast redigerat av George den 2014-05-30 klockan 01:17.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #9
    Tryckare enl bild kan tas isär ganska enkelt om man spänner fast dem på ett skyddat vis och "drar/vrickar bestämt" med en tång som når in om nedersta delen. Jag använde Biltemas lilla ändavbitare med bra resultat :-)
    (Provade ett antal andra förslag utan framgång,... tryckluft mm)
    Kammaren i tryckarna är en återvändsgränd där mycket "obra" kan samlas.

    ...och som Martin H & George skriver är rätt:
    En fylld tryckare ska vara stum.
    Senast redigerat av Ola i norr den 2014-05-30 klockan 02:40.
    9-5 aero kombi -01.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Måste tillägga att dom äldre tryckare , som på bilden, har tagit 5-10 sec/per st. att tag isär med tryckluft. Som jag skrev dom nyare tex från min 9000-94 hjälte inte tryckluft och någon lämplig tång hade jag inte men känns bra att få tips från Ola.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Hur ska höger motorkudde kännas. 9-5 -98
    Av Chrill i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 19:27
  2. Hur skall en AIC-ventil kännas ??
    Av Mr_Nitro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 19:09
  3. Har jag fel på mitt abs? Hur ska den kännas?
    Av Goateye i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-02-16, 13:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •