Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Lösning Sai pump/ backventil P0411

  1. #1

    Lösning Sai pump/ backventil P0411

    Till alla er saabentusiaster här ute som fått felkoden P0411 vilket innebär att det är fel med sekundärluftpumpen även kallat sai eller på bildelsbasen EGR, haft det problemet själv och hört många som haft det, det är inte alla modeller som har den pumpen, men en bra början på lösningen är att kolla backventilen som sitter uppe till vänster om batteriet och över styrservopåfyllningen. Det ser ut som en blank tallrik och sitter med en snabbslangkoppling som man trycker ihop och lossar slangen, sedan lossar 2 st 10mm bultar i underkant. Om den är sotig/rostig/har vatten i sig så har du nog problemet där. Testa även att ta den ventilen och blås genom där slangen går in och Det ska kunna gå. Dock ska Det inte kunna gå att blåsa från andra hållet där packningen sitter. Den finns på bildelsbasen för ca 500kr och dom brukar vara Testade, be dom skicka bilder annars. Art numret står ovanpå backventilen. Annars kan du köpa ventilen på saab för 1300kr ungefär. Sedan släcker du motorlampan genom att lossa batteripolen och vänta 10sek sen på med den igen. Sen borde ditt problem vara löst då det i 80% av fallen är backventilen. Att byta själva pumpen på verkstad (auktoriserad) kostar ca 8000-10000kr. Att byta ventilen kostar mellan 2000-3000kr, men enkelt att göra själv utan att demontera något. Rätta mig om jag har fel. Mvh Joel

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    580
    Någon som vet om man kan avaktivera SAI på 9-3 V6 -08? Går att göra via tech2 har jag läst mig till, men jag vet inte om det gäller på V6:orna.

    Marz

Liknande ämnen

  1. 9-3 aero -04 Felkod P0411
    Av Scarty i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 00:41
  2. SAAB 9-3 ss 2,0t 2003- FELKOD 05:P0411
    Av peterkrolle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 12:42
  3. P0411 - Inaktivera funktion helt och då slippa felkod?
    Av ChristianL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-12, 01:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •