Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur stressad är min bil? 9-5, Biopower 2.0

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    33

    Hur stressad är min bil? 9-5, Biopower 2.0

    Har ett "noname" progrsm från ngn kändis i krokarna i min bil...
    Är ett steg 1, och det stämmer när man kollar begärd luftmassa som hamnar på 1060
    som mest i opensid.

    Kollar man ngn tillverkares tider så specar dom 4.6sek 80-120 på 3 växel med sitt steg1.

    Kollade i somras med den värmen som var då, samt tunga 17" fälgar och däck... O satte då 4.3sek.

    Vid test nu vintertid med mindre/lättare däck o fälg så fick jag ner tiden till 3.7sek vid ena testet och 3. 9sek vid andra

    Det här det börjsr bli intressant... Kollar man dom tiderna mostvarar dom typ steg4 eller ngt sånt (275,hk)

    Hur fan går det här ihop? Låter som det kan finnas en hel del pulver i bilen jämfört med dom ca 220 som ett normalt steg1 ska ge.
    O nu snackar jag inte ur vinkeln "fan va coolt, för då lever nog sakerna lite farlig... Ngn som vet mer som kan svara?
    9-5 Biopower Sportcombi Vector 2.0 - 06 |Steg 1| |Mörkblå metallic| |17" org fälgar|

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484
    Det du måste tänka på när du klockar bilen på det viset är hur det mäts. Att mäta med moraklocka / kolla på hastighetsmätaren är sällan exakt, du har rätt stor differens original på hastighetsmätaren kontra faktiskt hastighet. Testerna som trimfirmor gör görs oftast med GPS-utrustning.

    Det bästa är nog att ta kontakt med personen som ligger bakom programvaran och kolla hur det ligger till, allt annat är mest spekulationer som i slutändan inte kommer leda nån vart mer än att du funderar mer på det..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    33
    Kollar allt genom odb med hjälp av torque , så det vorde vara rätt exakt

    Finns en 80-120 test att köra där som startar och stoppar automatiskt när det är klart
    9-5 Biopower Sportcombi Vector 2.0 - 06 |Steg 1| |Mörkblå metallic| |17" org fälgar|

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484
    Citat Ursprungligen postat av Nozer Visa inlägg
    Kollar allt genom odb med hjälp av torque , så det vorde vara rätt exakt

    Finns en 80-120 test att köra där som startar och stoppar automatiskt när det är klart
    Torque använder fortfarande ABS-givarna, dessa är kalibrerade till att visa en högre hastighet än bilen egentligen har.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Torque använder fortfarande ABS-givarna, dessa är kalibrerade till att visa en högre hastighet än bilen egentligen har.

    Låter vettigt
    Nog för att det är kul med effekt, men vill ogärna ha överdrivet utan rätt hårdvara

    Rätt intressant dock med nästan en halvsekunds skillnad mellan sommar och vinterdäck trots nästan identisk rullomkrets.
    9-5 Biopower Sportcombi Vector 2.0 - 06 |Steg 1| |Mörkblå metallic| |17" org fälgar|

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Torque använder fortfarande ABS-givarna, dessa är kalibrerade till att visa en högre hastighet än bilen egentligen har.
    ABS-givarna ger bara ett visst antal pulser per hjulvarv. De känner inte till hjulens rullningsradie och de kan inte kalibreras till att ge ett annat antal puler per hjulvarv. Omräkning till hastighet och eventuell "kalibrering att visa högre hastighet" sker på annan plats. Det är inte sjävklart att även hastighet via OBD2 innehåller "högre hastighet".
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är extremt låg samplingsfrekvens när du kör OBDII i din bil. Du kan inte alls lite på tiderna. Det är ett dåligt sätt att mäta.

  8. #8
    Om bilen har kvar original turboaggregat (Garret GT-17) så har du ju garanterat inte 275 hk, eftersom du då skulle ha ett trasigt turboaggregat i din bil ganska snabbt..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Om bilen har kvar original turboaggregat (Garret GT-17) så har du ju garanterat inte 275 hk, eftersom du då skulle ha ett trasigt turboaggregat i din bil ganska snabbt..
    Dit kommer man ändå inte, eftersom det är långt in i choke-området för kompressorn.


  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Dit kommer man ändå inte, eftersom det är långt in i choke-området för kompressorn.
    Okej, det är inte bara olämpligt utan helt enkelt omöjligt
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Okej, det är inte bara olämpligt utan helt enkelt omöjligt
    Ser så ut

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484
    Kan robban få ur 400 ur en 15T så går det nog att få ur 275 ur en GT17 med, bara man vill...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Kan robban få ur 400 ur en 15T så går det nog att få ur 275 ur en GT17 med, bara man vill...
    Inte i detta fallet. Trådskaparens motor verkar vara helt original förutom mjukvaran, så det blir svårt
    Men visst, under rätt omständigheter i en mycket modifierad motor så!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Jo men det går alltid gå mot fysikens lagar, man kan bänka 520Hk med en kompressor som max klarar 45Lb/min vid 2bar, men får 520Hk vid 1.65bar, så man borde kunna klämma ur 360Hk ur ett standard GT17 utan problem

Liknande ämnen

  1. Skillnader i hårdvara i B207 Biopower vs bensin
    Av icbm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-02-06, 23:24
  2. [LÖST] Biopower vs. icke Biopower samma hårdvara? OG9-5 B2x5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 01:50
  3. 9-5 2,3t BioPower -> Aero BioPower
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •