Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Handsfreefråga

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    21

    Handsfreefråga

    Har letat på forumet och fått en del svar men förstår ändå inte riktig.

    Min og9-3 -01 är utrustad med "telefon 1"-förberedelse enligt papprerna på bilen. Således bör det finnas fördraget alla kablar plus mikrofon i taket, inte sant?

    När jag köpte bilen satt det i en hållare för en gammal Ericssontelefon, min gissning är en Ericssoh gh888 eller vad de nu hette. Hållaren har en tunn kabel som går från toppen av hållaren (på baksidan där antennkontakten sitter på hållaren och de gamla Ericssontelefonerna) till instrumentpanelen strax ovanför cigarettuttaget. I övrigt finns inga kablar kopplade till hållaren. Kan någon lista ut vad denna kabel gör och vad jag behöver ordna/köpa för att ordna handsfree för modernare SE-telefoner istället?

    Är det någon som har en bra sida med monteringsanvisningar för dummies, eller kan skriva sådan vore det ju bra också. Har inte tummen mitt i handen, men saknar en del i kunskaper när det kommer till elektriska kopplingar.
    9-3 2.0T 185 -01 Steel Grey (Helt original)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    121
    Den tunna kabelen går bara till antennen, så där är inget mer än en telefonhållare med yttre antenn i din bil.
    Du behöver således en ny hållare som passar till din telefon, en HF-box, en systemkabel och ett VDA kablage för att få en fungerande HF i din bil.
    -=9000 CSE A50=-

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Det är relativt lätt att montera hf-satsen när du väl inhandlat grejorna. Du behöver som sagt en hf-sats passande din lur, systemkabel mellan hf-sats och hållare, hållare samt VDA-kablage som du kopplar mellan hf-satsen och saab:s färdiga kontaktdon. (VDA-kablage köper du hos Saab, resten hos en välsorterad tele-handlare.

    När du har alla grejor så behöver du i princip endast plocka bort höger konsol på mittpanelen, där har du sedan utrymme att gömma undan hf-satsen samt att både antenn-koppling samt vda-kontaktdon ligger gömt där. Det som kan vara lite pilligt är när du ska plocka bort panelen, den sitter fast med 2 "plastpiggar" i framkant (+ självklart skruv), vilka lätt kan gå av om man inte är försiktig. När du ändå är hos din saab-handlare för att köpa vda-kablaget så kan de ju visa dig på en skiss hur du plockar bort panelen.

    Koppla in, och sen är det bara att tuta och köra
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    21
    Tack för dessa svar, som dessutom var samstämmiga!

    Då tror jag att jag har allt klart för mig, bara att riva ur skiten och bygga nytt alltså. Fast konsollen för att fästa mobilhållaren är ju i alla fall redan monterad, alltid något.

    Fast då kan man kanske lika gärna satsa på blåtand-HF om man ändå måste installera nya saker. En del funderande behövs alltså, men jag tackar för upplysningarna så länge.
    9-3 2.0T 185 -01 Steel Grey (Helt original)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •