Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9000 2,3 200 1997 tappar ork

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    74

    9000 2,3 200 1997 tappar ork

    Bilen går bra på tomgång och lugn körning. Står man still och varvar verkar allt normalt. Så fort laddtrycket börjar komma, runt 0,2 bar, så tappar motorn ork och börjar rycka....., någon som har tips om var man börjar....
    Nyligen servad med bl.a bränslefilter.

    /B

  2. #2
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    466
    Medlem#
    10056
    Tändstiften? Min kamrats 9000 2,3t betedde sig sådär vid gaspådrag, började rycka och tappade kraft. Tändstiften såg ut som skit och lite till.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    74
    ...testade andra stift (hade dock inga nya hemma, ska beställa) och annan tändkassett, men samma fenomen kvarstår.... . Ska testa med nya stift så snart som möjligt. Tack för tips.

  4. #4
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    466
    Medlem#
    10056
    När började detta ske? I samband med servicen? Eller gjorde du servicen för att du hade problemen? Vad gjorde du mer än att byta bränslefilter?
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    Magnetventilen kan ha gett upp ,har haft dessa symptom på mina bilar och då bytt magnetventilen
    och problemen försvann.

    Jörgen B

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 941
    Medlem#
    Dolt
    Bränslepumpen låter som en kandidat med de symtom du nämner.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    74
    Har nu bytt stift, testat annan tändkassett, annan magnetventil...men ingen skillnad. Ska idag försöka mäta bränsletryck. Tyvärr så är bilens historia svår att avläsa. Köpte bilen med kass motor (en kylslang sprack så allt vatten rann ut och de märkte inte detta, körde tills den stannade). Jag köpte en motor (block) från en Aero -96 som gick perfekt, ca 19.000 mil , flyttade över all kringutrustning från den havererade motorn. Bilen saknade även bränslepump så den är bytt (beg). Bilen är väldigt fin i karossen så det är värt att försöka få ordning på den. Har även en 9000 A50 -98 2,3 170 som borde ha en del prylar jag kan flytta över och testa med. Frågan är bara var man börjar....
    Mvh BR

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 108
    Medlem#
    2555
    Kolla slangarna vid btr, råkat ut för att dom varit spruckna just där.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    74
    Har nu mätt lite mer. Motorn tappar bränsletryck vid ökat laddtryck, lite bakvänt minst sagt. Om jag manuellt trycksätter btr med ca 1 bar så verkar bilen gå ordentligt. Då får jag ett bränsletryck på ca 4,5.

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 640
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av BRo Visa inlägg
    Har nu mätt lite mer. Motorn tappar bränsletryck vid ökat laddtryck, lite bakvänt minst sagt. Om jag manuellt trycksätter btr med ca 1 bar så verkar bilen gå ordentligt. Då får jag ett bränsletryck på ca 4,5.
    Klarar den inte hålla bränsletrycket på höglast så är flödet för dåligt. Eftersom du redan har bytt bränslefilter så lär det vara en dålig bränslepump.
    Ta det lugnt med gaspedalen tills det är fixat. Lågt bränsletryck på höglast kan vara förödande för motorn.

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 108
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Klarar den inte hålla bränsletrycket på höglast så är flödet för dåligt. Eftersom du redan har bytt bränslefilter så lär det vara en dålig bränslepump.
    Ta det lugnt med gaspedalen tills det är fixat. Lågt bränsletryck på höglast kan vara förödande för motorn.
    Eller btr eller slangen som är sprucken till btr.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    33
    Medlem#
    9044
    byt vacummslangarna till btr!

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 541
    Jag tror som Brisse mest på att pumpen inte orkar flöda tillräcklig mängd. Ett fel som kan uppkomma, om än ovanligt (jag har dock varit med om det) är att backventilen i svarta nippeln (ut från pumpen) kärvar - i så fall kan det räcka med att trycka in den lite manuellt med ngt smalt. Fast när jag hade det problemet så hackade den mer på låglast och var svårstartad men gick bra på fullgas.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    74
    Det verkar som om den svarta och vita "L" nippeln på pumpen har med problemen att göra. Köpte ju nya på Mekonomen eftersom båda var avbrutna när jag köpte bilen. Men mekonomens var ju tomma invändigt, såg inte det från början. Nu sitter begagnade original i, andra omgången, den första verkade kärva. Bränsletrycket försvinner direkt när jag stänger av men byggs upp så fort jag vrider på tändningen. Bilen verkar gå som den ska nu men jag fortsätter testa lite till...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] ACC fel 9000 -97
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-08-05, 22:39
  2. koppling i min 9000 2,3t 1997
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •