Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 93 SS 2.0T 04 5 vx

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -

    93 SS 2.0T 04 5 vx

    Min bil har börjat bli lite halvgammal, 21000 Mil, Kylaren har jag tätat med cement (läckte i baffeln), IC har fått sig en smäll i nederkant och ser allmänt skit ut, det snöar om lamellerna om man nuddar den och ev mår inte Lambdaonden så bra (fick påpekat).

    Alltså har jag mer eller mindre bestämmt mig för att byta IC, kylare och passa på att trimma den samtidigt. Sneglar på 300 hk trimmet hos Maptun, men jag vill nog ha nya kolvar också (då blir den lätt genomgången)

    Finns det någon som kan avråda från 340 hk kittet, då får man kolvar, 450 nm är ju ganska mäktigt för växelåda. Kommer den hålla minst 10000 mil till med detta trim? vill inte dra på mig följdkostnader vore trevligare om den fick en omlackering och kanske uppdaterade bromsar istället för de pengarna en växelåda kostar.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    219
    Citat Ursprungligen postat av exilturbo Visa inlägg
    Min bil har börjat bli lite halvgammal, 21000 Mil, Kylaren har jag tätat med cement (läckte i baffeln), IC har fått sig en smäll i nederkant och ser allmänt skit ut, det snöar om lamellerna om man nuddar den och ev mår inte Lambdaonden så bra (fick påpekat).

    Alltså har jag mer eller mindre bestämmt mig för att byta IC, kylare och passa på att trimma den samtidigt. Sneglar på 300 hk trimmet hos Maptun, men jag vill nog ha nya kolvar också (då blir den lätt genomgången)

    Finns det någon som kan avråda från 340 hk kittet, då får man kolvar, 450 nm är ju ganska mäktigt för växelåda. Kommer den hålla minst 10000 mil till med detta trim? vill inte dra på mig följdkostnader vore trevligare om den fick en omlackering och kanske uppdaterade bromsar istället för de pengarna en växelåda kostar.
    Bilen borde nog få sig en ordentlig genomgång isåfall. Men jag har för mig att F40 lådan, vet inte om det är enbart 6vxl som har den, står pall för runt 400nm men det är ju inte så ofta man lägger ned det heller. Men jag antar att du kommer byta koppling och allt där emellan också för den kommer nog inte stå pall länge isåfall.
    Saab 93 Aero -04 maptun stage 3+ biopower

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Ja, F40 är den 6-växlade lådan. Det borde ju Maptun ha koll på med växellådan. Ta ett snack med dom och kolla vad dom anser.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    jag (och flera med mig) kör maptun's steg 6 (som numera ger 370hk/480nm på E85) med 5-vxl låda i våra ss 9-3'or
    Om den håller 10.000 mil med massa extra vridmoment bestämmer bara du. Du kan knäcka en låda på 500 mil med orginalvrid.

    Dock om du beskriver din bil som "halvgammal med 21000 mil på mätaren" kanske man skall fundera på vad mer än motorn som behöver fixas.
    Jag tänker bromsar, chassi, bussningar och sånt som tex jag själv bytt på min. Är det värt det på en "halvgammal bil"??
    Kan säga som så, det är faan inte gratis att få till det. Du hamnar lätt på fel sida 80-100.000 kr innan du är klar med alla ändringar. Pengar du aldrig får tillbaka.
    Dessutom, trimmar man i dessa nivåer kan allt funka en timme, eller 10 år. Så är det.

    Och köra Maptuns steg 6 utan vettiga bromsar och ett stabilt/friskt chassi är inget att rekomendera.
    Upp till 280-300hk beter sig bilen hyfsat OK, (om den är frisk i chassi/std bromsar) efter det börjar man nog inse att det krävs lite mer ändringar än bara trimma motorn om man skall kunna åka fullt när man vill utan att få bruna fillingar...

    Bara att på rak väg klippa hårt på bromsarna, alltså fullt tryck, från 250-260+ utan att bilen börjar svaja, slingra sig och ha sig menar jag.
    Skulle det sedan svänga lite eller vara en sänka/krön i vägen blir det lätt jäkligt spännande.
    Och jäklar vad svenska spikraka motorvägar blir krokiga i 250 blås...

    Men när bilen går stabilt är det skitballt att jaga porschar och annat junk med en gammal saab. Man har överaskat en o annan.
    Kul är det!

    Och bilen går riktigt jäkla najs och nästan lugnt och fint som en orginal med detta steg.
    100 mil landsväg i lugnt tempo? Inga problem.
    - Flera timmars köande/krypkörning i 30+ graders värme? Inga problem
    - Fullgas rejs jagandes hojar på motorvägen? Inga problem.
    - Allt på samma dag? Inga problem.
    Been there, done that. Jag har nu kört ca 1200 mil utan några bekymmer egentligen.

    Bilen går som orginal, men den är betydligt betydligt snabbare. Och bullrigare. Och törstigare, den drar betydligt mer, räkna inte under 1,4 l/mil på E85 på landsväg *ler*
    Vid fullgas räcker nog inte det dubbla...

    Och kom ihåg, trimträsket är djupt, dessutom dyrare och mer beroendeframkallande än knark, och man blir aldrig nöjd för man vänjer sig med effekten galet fort.
    Senast redigerat av perr den 2014-02-18 klockan 22:41.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    Kopplingen är redan förstärkt och jag kör med BSR steg 3 som skall ge runt 420 nm så maptuns 300 hk med T16 verkar vara vettigt, men kan det vara idee att öppna motorn om den är 21000 mil, den drar iofs ingen olja eller extremt lite fast det är väl ingen garanti. Det där med förbrukningen får jag inte riktigt koll på, kommer den att behöva gå med mindre uppstäld tändning för att få högre avgastemperatur i de lägre varvtalen för att få en större turbo att starta eller är det 99% körstilsavhängigt?
    Maptun säger att de optimerar för att få upp laddtrycket fort på lägre varv eller kommer det bara in vid hård gas? Och i slutändan vill jag helst hamna under 60000 kr för att kunna lägga någre kronor på utseendet och bromsarna.

    Jag kommer till 99 % köra ganska lungt med bilen, 300 hk borde räcka men det är som en drog, hade jag kunnat få en megawatt under huven hade jag övervägt det också

    Har funderat på 285 hk kittet också men det kanske inte stämmer väl med uppdaterad IC, då kan jag behålla avgassystemet BSR 3 också och inga nya kolvar, men det blir bara 17 hk mer än idag, lite trist kanske men billigare.
    Senast redigerat av exilturbo den 2014-02-19 klockan 00:47.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •