Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Skillnad stötdämpare 98-01 och 02-10 saab 9-5

  1. #1

    Skillnad stötdämpare 98-01 och 02-10 saab 9-5

    hejsan!
    Har hittat en uppsättning coilovers till min saab (9-5 Aero 2004) nu som jag mycket gärna vill beställa men har kommit upp lite grejer som jag inte riktigt har förstått.
    Det jag undrar är alltså vad är det som skiljer stötdämparnas fästen på årsmodellerna 1998-2001 och "faceliften" som kom 2002 och framåt? Det kan väll inte skilja jätte mycket för det är väll ändå samma kaross, eller?
    Produkten det gäller är: http://getlow.se/sv/hem/578-ta-techn...-vectra-b.html

    Tack på förhand!
    -Saab 9-5 Aero 2004

  2. #2
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Skillnaden är att på nyare -02 och uppåt så är det grövre spindlar fram och ev olika mått mellan bulthålen. Bak är det samma.

    Går nämligen i samma tankar och tänkte beställa hem ett kit och hoppas på att det är rostfria grejor som man kan svetsa och bygga om lite
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  3. #3
    Okej! Så att montera coilovers fram som är till gamla karossen skulle man kunna kalla för omöjligt?
    För man är ju inte sugen på att börja kapa i nya coilisar direkt. Och har inte riktigt grejer till att få ihop det isåfall :/
    -Saab 9-5 Aero 2004

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Scarman Visa inlägg
    Okej! Så att montera coilovers fram som är till gamla karossen skulle man kunna kalla för omöjligt?
    För man är ju inte sugen på att börja kapa i nya coilisar direkt. Och har inte riktigt grejer till att få ihop det isåfall :/
    Omöjligt är det inte med lite kunskap och verktyg är allt möjligt

    Däremot finns ett annat alt. som ja själv tänkt testa om man vill komma billigt undan.
    TA technix coilovers är ju för Opel Vectra B men passar även tidiga 9-5 98-01, det finns dock en möjlighet att fram coilsen till Vectra C passar nyare 9-5 dock inte helt 100.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Ja jag har läst nått om det. Men då är jag ju ungefär i samma sits som nu, tror inte (ska inte vara säker) jag har kunskapen och tillgängligheten att börja svetsa i nya coilovers
    Från det ena till det andra, läste igenom din projekttråd igår. Håller på med lite uppfiffande av min 9-5 just nu. Ska ha samma fälgar som du fast i 19", har tittat på dom rätt länge nu

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    90
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Omöjligt är det inte med lite kunskap och verktyg är allt möjligt

    Däremot finns ett annat alt. som ja själv tänkt testa om man vill komma billigt undan.
    TA technix coilovers är ju för Opel Vectra B men passar även tidiga 9-5 98-01, det finns dock en möjlighet att fram coilsen till Vectra C passar nyare 9-5 dock inte helt 100.

    Mvh
    Menar du alltså att dom här ska passa till en 9-5 SC -00??

    http://www.ebay.com/itm/TA-Technix-G...item4ac001972e
    Senast redigerat av 2hazard den 2014-04-26 klockan 14:56.
    Saab 9-5 2.0t -00 nu med 2.3 och steg 5.
    Bara toning som saknas!!! Nä ljuger bara det saknas även 100hk till!

  7. #7
    Någon som kommit längre i detta?
    Detta har jag luskat fram så långt iaf
    Saab 9-5 98-01 = Opel Vectra B
    Saab 9-3 TDI Kombi = Opel Vectra C

    Men 9-5 efter -01

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    280
    Upp, också intresserad av detta !
    Bruksbilen Og93 /Maptun Steg7http://www.garaget.org/?car=205505

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    fast det lär ju knappast vara nån raketforskning i att montera de nyare spindlarna på en äldre bil. Skillnaden är ju att de vart i alu på senare tid och då är "fästet" för stötdämparen lite annorlunda.

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Nja, lite mer är det som skiljer. Annan spindelled och även dimension på bultinfästning på spindelleden i länkarmen, så enklast är nog och skifta länkarm, spindelled och hjullager OM nu det inte sitter på plats på spindeln. ABS-givarna skiljer också, exakt vad vet jag dock inte.

    Kanske mer saker som skiljer också, har man en skrotbil ståendes och kan plocka från så går det väl säkerligen och få ihop nånting.

Liknande ämnen

  1. skillnad på stötdämpare bak 9-5 kombi aero 00 - 01???
    Av kruse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 23:16
  2. Skillnad mellan stötdämpare/fjädrar 9-5 01-02?
    Av Chrisse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 14:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •