Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 70

Ämne: carcam / dashcam

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Browan Visa inlägg
    Kan man inte ta ström från innerbelysningen uppe vid backspegeln? Då blir det ju inte några sladdar som syns.
    Blir svårt då DICE bryter spänningen till innerbelysningen efter x antal sekunder/minuter. Bästa är isf en pluskabel från batteriet. Går ju att dra i a-stolparna upp till taket och göra osynlig.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  2. #22
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Kablaget tänkte jag gömma bakom panelerna. Upp i taket & vidare ner för en A-stolpe & sedan in bakom instrumentpanelen. Så inga synliga kablar.

    Min tanke är att ha den som det den är tänkt för, en 'black box' som kontinuerligt spelar in färden. Vid händelse av incident så har man förhoppningsvis videomaterial på det inträffade.

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Kablaget tänkte jag gömma bakom panelerna. Upp i taket & vidare ner för en A-stolpe & sedan in bakom instrumentpanelen. Så inga synliga kablar.

    Min tanke är att ha den som det den är tänkt för, en 'black box' som kontinuerligt spelar in färden. Vid händelse av incident så har man förhoppningsvis videomaterial på det inträffade.
    Klockrent! Precis sån kabeldragning man skall ha!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #24
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ja ha hängande kablage över instrumentpanelen är inget jag ser skulle vara intressant. Snyggt eller så skippar jag det.

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Blir svårt då DICE bryter spänningen till innerbelysningen efter x antal sekunder/minuter. Bästa är isf en pluskabel från batteriet. Går ju att dra i a-stolparna upp till taket och göra osynlig.
    Inte när tändningen är på väl...
    Fredrik J

  6. #26
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Beroende på bilmodell så finns ju läslampa också uppe vid innerbelysningen. Det innebär att det finns konstant 12volt att tillgå där. Jag körde ett tag med en ActiveGPS monterad uppe vid innerspegeln. Det funkade helt utan problem.

    En annan lösning än att ha en fast monterad kamera är ju en vanlig mobil i sugkoppshållare och t.ex. appen DailyRoads Voyager.

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Nej jag tror inte strömmen bryts när tändningen är på men det kan ju vara en fördel att kunna ha kameran igång även när man låst och lämnat bilen!

    Bästa lösningen är en pluskabel från batteriet in i kupén och koppla på sig där. Sugkoppshållare är nog det sämsta som finns skulle jag säga. Haft det på en GPS och den ramlade ner hela tiden, hade det på min Gopro innan och den ramlade ner. Numera så monteras allting fast i min bil utan några sugkoppar eller annan skit.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #28
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Nej jag tror inte strömmen bryts när tändningen är på men det kan ju vara en fördel att kunna ha kameran igång även när man låst och lämnat bilen!
    Hur länge räcker kamerornas inbyggda batteri då? Att ha någonting som står och drar ström hela tiden tycker jag snarare låter som ett superbra sätt att bli stående med urdraget batteri...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Hur länge räcker kamerornas inbyggda batteri då? Att ha någonting som står och drar ström hela tiden tycker jag snarare låter som ett superbra sätt att bli stående med urdraget batteri...
    Kör för närvarande ett 80Ah batteri och har aldrig problem. Enda gången jag inte lyckats starta bilen är när den stod på tändning i två timmar med alla lampor igång samt tech2 lek. Funderade då på om jag kanske skulle satsa på ett 140Ah batteri istället men tror jag måste köpa en ny generator då för jag är tveksam till att den orkar ladda 140Ah fortfarande efter 11 år och 30 000 mil.

    Men om man skall lämna bilen hemma över natten så kan man ju bara koppla ur laddaren och hoppas att kameran klarar stå igång hela natten på sitt egna batteri.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  10. #30
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Här är en filmsnutt från en G1WH kamera
    http://www.youtube.com/watch?v=zNK97uSoAO0

  11. #31
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Många kameror har ju även parkeringsövervakning, d.v.s. den börjar filma när bilen stöts till. Det är därimot tillståndspliktigt i sverige men man får ju åtminstone se vad som hänt även om man kanske inte vill vifta med filmen. Kanske om det blir större skador p.g.a. t.ex. skadegörelse.
    http://www.techmoan.com/blog/2013/6/...n-the-act.html

  12. #32

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Som sagt tidigare, om man håller kameran i handen är det ingen diskussion om det är lagligt. Vi skulle få ett mycket märkligt samhälle om ingen fick filma på allmän plats längre...
    Sen är ju frågan vad som gäller när man sätter kameran på ett stativ. Gäller det att hålla handen på kameran? Får man ha en hjälmkamera när man åker skidor? Är sugpropp fast montering?

    Hur som helst kan man alltid använda filmen som bevis oavsett om den var lagligt uppsatt eller inte.
    Olaglig övervakning ger rimligtvis ett bötesstraff. Bara att väga mot besparingen om motparten blir fälld för trafikbrottet...
    Fredrik J

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Jag har alltid varit emot lagen om kameraövervakning.. Mest för att den är så absurd. Vad är skillnaden om man håller kameran i handen eller om den är fast monterad? Så löjligt. Filma på säger jag bara.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Antagligen ingen skillnad alls. Som det stod i artikeln så finns det inga rättsfall rörande bilkameror än. Det blir ju en mycket jobbig gränsdragning. Ska man förbjuda kamera på stativ?
    Fredrik J

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Ovanstående länk var endast avsedd som ett tips på en dagsaktuell artikel om ett ämne som berördes i tråden; jag ville inte lägga ut texten på morgonen.

    Vad gäller filmning i allmänhet så kan man ha flera synpunkter på det, allt efter omständigheterna. Men det är klart att om man inte har för vana att föra något mer finskurna resonemang då ser man kanske ingen skillnad mellan t.ex. filmning ombord på buss och tåg för kortare resor, och filmning ombord på fjärrtåg; där det ena kan vara tillåtet. De som är helt emot filmning ser det säkert som ett sluttande plan. Man kan förstås hävda att det endast rör sig om en gradskillnad; man har tagit steget att filma ombord. Men en skillnad är omfattningen, tiden. (Å andra sidan kan den som varje dag sitter på samma plats på 44:ans buss i åratal ha synpunkter på omfattningen. ) På samma sätt kan man hävda att skillnaden mellan en fast monterad och handhållen kamera innebär att den förstnämnda kan användas i långt större utsträckning.

    Det är många som har t.ex. låtit en passagerare filma några minuter av en resa genom något vackert landskap, även långt innan webb och digitala kameror; i det sammanhanget får väl omfattningen ses som minimal.

    Jag håller med Fredrik J att det finns gränsdragningsproblem. Men stativ? Vet inte om man ska sätta gränsen för fast placerad kamera just där; är det en människa på plats som sköter kameran spelar det väl ingen roll om den står på ett stativ; om den däremot står utanför en byggnad på ett stativ dygnet runt så kunde den lika gärna vara fast monterad på byggnaden, ett stadigvarande bruk.

    Givet den ganska omfattande avsaknaden av hämningar vad gäller att ladda upp bilder och filmer på nätet, så kan man anta att de som har att bevaka våra intressen inte blir mer positivt inställda till fler fasta kameror. De som hanterar kameror inom t.ex. kollektivtrafiken har inte haft för vana att ladda upp filmer när t.ex. någon tant står på näsan i rulltrappan; många privatpersoner skulle inte tveka en sekund.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Hur som helst kan man alltid använda filmen som bevis oavsett om den var lagligt uppsatt eller inte. Olaglig övervakning ger rimligtvis ett bötesstraff. Bara att väga mot besparingen om motparten blir fälld för trafikbrottet...
    Visst kan man det, och det är väl rimligt att göra en sådan avvägning i det fallet, om man är road av att filma allt och alla. I normalfallet bör man dock se fler trafikkontroller etc. än trafikolyckor. Men det är ju en högst marginell företeelse, så även om den anses olaglig, är det inte säkert att det uppmärksammas. Om så sker får väl kameraägaren försöka luta sig mot att syftet är att utreda potentiella trafikbrott.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Antagligen ingen skillnad alls. Som det stod i artikeln så finns det inga rättsfall rörande bilkameror än. Det blir ju en mycket jobbig gränsdragning. Ska man förbjuda kamera på stativ?
    Det var mellan raderna; artikeln nämnde inget om rättsfall; men med ny lagstiftning och en marginell företeelse är det inte konstigt om dessa saknas.

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Tripod Visa inlägg
    Jag håller med Fredrik J att det finns gränsdragningsproblem. Men stativ? Vet inte om man ska sätta gränsen för fast placerad kamera just där; är det en människa på plats som sköter kameran spelar det väl ingen roll om
    Sitter den på en byggnad och sköter övervakning är den ju definitivt tillståndspliktig redan idag. Som jag tolkar det är det viktigt att själv vara på plats tillsammans med kameran. Enligt samma resonemang är det ju tillåtet att spela in telefonsamtal (och samtal överhuvudtaget) om man själv deltar. Att avlyssna telefonsamtal är ju annars inte lagligt.

    Det svåra blir ju att tolka vad fast montering innebär. Ett sugproppsfäste? Spänningsmatning till bilen?

    Dom här kamerorna har ju ofta funktioner som gör att en sekvens sparas vid knapptryckning på fjärrkontrol alternativt g-belastningar. Man får ju således inte timmar av vanlig trafik utan kameran är redo när det verkligen händer något. Kamerorna har ju även funktionen att dom börjar filma även när bilen är parkerad och utsätts för en g.kraft. Det är ju definitivt inte tillåtet utan tillstånd men den funktionen går ju att stänga av.
    Rättsfallet kommer väl upp om en bilkamera filmar någon identifierbar person i känsligt läge och filmen hamnar på internet.
    Fredrik J

  18. #38
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    lägg gärna ut lite info om vilka modeller som är bäst i resp prisklass och vad som skiljer dem åt... det verkar lite bra att ha sådan när priset är så lågt som ett par hundra... finns GPS och ingång för aktivering av tex larm på de billiga modellerna?

    samma som att ha en billig spårsändare i bilen... båda vore nog inte fel... även där vore intressant med erfarenheter, men det är väl en annan tråd då...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  19. #39
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Nu så börjar det hända grejor

    Händelser
    Datum/Tidpunkt Plats Händelse
    2014-03-07 11:58 Stockholm utr,Sverige Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering
    2014-02-21 15:10 Singapore Försändelsen har lämnat sorteringsterminal i utlandet för vidare transport till Sverige

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Vilken tid det har tagit ändå!

    Jag köpte ju en tech2 från kina en gång och den fick jag hem på 4 dagar.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •