Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: [NÖDHjÄLP] Kan inte stänga motorhuven på 9-5 -02:a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    14
    Medlem#
    8800

    Löst! — [NÖDHjÄLP] Kan inte stänga motorhuven på 9-5 -02:a

    Ska till fjällen i morgon med min Saab 9-5 SC -02. Skulle bara fylla på spolarvätska men hade problem att öppna huven. Handtaget i kupén var lite slapp och hade fastnat i bakläge. Fick upp huven efter att ha fört spaken fram och tillbaka men den känns stum och slapp (antagligen har vajern lossnat).

    Men problemet är att nu går inte huven att stänga längre och jag kan inte åka med öppen huv till fjällen i morgon. Någon som har en idé om hur jag kan få huven att låsa fast? Jag behöver inte fixa vajern (just nu) utan bara kunna köra med stängd lucka i några dagar.

    Tacksam för alla idéer…

    / Påhl
    Senast redigerat av Orup70 den 2014-02-16 klockan 01:40. Anledning: Problemet löst…

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 049
    Medlem#
    1941
    Vajern & dess vajerhölje kommer väl fram i motorrummet infäst i kylarbalken med en klamma framför batteriet på förarsidan. Det låter ju som att vajern fastnat i "draget läge" & inte går tillbaka så inte de två låsen på kylarbalken nyper om tapparna som sitter ner från motorhuven.

    Lokalisera vajer & vajerhölje i motorrummet. Kolla så höljet sitter fast i kylarbalkens klamma. Löper vajern inte fritt så ta en tång & dra ut vajern så spänningen släpper till de två låsen. Då bör låsen fungera & låsa runt tapparna.

  3. #3
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    261
    Medlem#
    5341
    Att spraya olja kan inte heller skada, både på lås och vajer i alla ändar..

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    14
    Medlem#
    8800

    Tack för bägge svaren!

    Jag funderade ett tag och tänkte att det borde vara "låsfjädrarna" som inte går in och låser när luckan går ner. Så jag gick ut med en skruvmejsel och en burk 5-56 plus en ficklampa (bilen står på en mörk gata ett kvarter från huset). Och efter lite trixande kunde jag känna vid handtaget att vajern verkade vara hel och sitta kvar. Så jag gick över till motorrummet och började peta med skruvmejseln (Fredriks tips med en tång känns dock lite mer civiliserat!) och ta-da! — det var vajern som hade fastnat i "draget läge" och med lite våld gick den tillbaka. Och sen sprejade jag allt som såg ut att var i närheten av vajern eller låsfjädrarna plus bakom handtaget i kupén med 5-56.

    Nu går det både öppna och stänga motorhuven med handtaget och allt… livet känns plötsligt betydligt lugnare och trevligare! :-)

    Tack igen för tipsen!

    / Påhl

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    399
    Du passade väl på att kolla oljenivån oxå?
    Är mkt vanligt att man behöver fylla på ibland...

    MVH/ Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    14
    Medlem#
    8800
    Hur kunde du veta att jag *inte* kollade oljan? :-)

    Kollade dock precis innan vi åkte iväg i morse och det var typ kruttorrt – använder 9-5:an som vinterbil och den har stått i en lada i ett drygt halvår. Men den brukar dricka en hel del olja, bara det att när det inte är förstabilen längre så blir man lite slapp med underhållet…

    / Påhl

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Orup70 Visa inlägg
    Hur kunde du veta att jag *inte* kollade oljan? :-)
    Antagligen baserat på statistik. De flesta kollar inte oljan. :-(
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Får inte upp motorhuven, vajern gick av NG9-3
    Av Yman i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2020-08-08, 13:19
  2. Hjälp! Jag får inte upp motorhuven!
    Av Anders1975 i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 23:15
  3. Får inte upp motorhuven
    Av rick_s920 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 12:58
  4. Får inte upp motorhuven, 9000 -94
    Av paef i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 14:56
  5. Kan inte öppna motorhuven. PANIK
    Av TimPersson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-10-13, 14:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •