Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9-3 Tdi startar inte vid kall väderlek?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    12

    9-3 Tdi startar inte vid kall väderlek?

    Vår Saab 2008 årsmodell 9-3 120hk startar inte när det är nollgradigt ute. Den startar och går dåligt i 2-5 sek och sedan så stannar den. Vid nästa försök så brukar den inte ens starta i några sekunder. I varmt garage startar den utan några problem alls.

    Jag har bytt returslangar till spridarna till nya, jag har ohm mätt glödstiften och dom ligger alla på 0,5 ohm. Jag har mätt på en av sladdarna till glödstiften och där har jag 12 v vid "tändning på" och vid startförsök.

    Första gången det hände för någon vecka sedan så kunde jag efter att nästan ha tömt ett helt fulladdat batteri få igång den och sedan gick den perfekt men nu går den inte ens igång med startkablar och två fulla batterier. (Startar dock i 2-3 sek ibland) Funderar på att försöka dra igång den och se om den startar. Om den startar så bör det vara glödstiften trots allt?

    Behövs glödstiften bara för att precis få igång den eller om den har startat i säg 5 sekunder så borde den sedan fungera även om det är fel på glödstiften?

    Har ni några tips?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Glödstiften går en stund (upp till ett par minuter) efter motorstart.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    12
    Ok, tack. Ska testa att bogsera igång den för att se om den kan starta när den är helt kall. Starta den direkt men går lite dåligt i typ 30 sekunder så borde det tyda på glödstiften alternativt luft i bränslesystemet.

    Någon som bytt tryckregulatorn?

    Kan man byta glödstiften med glödstiftshylsor från Biltema? Måste insuget demonteras?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    12
    Tack för tipsen. Jag har nu mest troligt kommit på vad som är felt. Bilen startade i värme garage men inte ute när det är 0-5 plusgader.

    Plockade ur alla fyra stift och ohm mätte de och då visar 3 st ca 0,8-1,0 ohm, ett var det avbrott på. Dum som jag va så köpte jag billiga nya stift på Biltema och de visade sig vara för ca 7 mm för korta. monterade ett av biltema stiften och de 3 fungerande stiften och nu visade sig att bilen startde flera morgnar efter detta. Beställde sedan 4 nya glödstift från Saab för 1400kr och nu fungerar bilen bra. Biltema glödstiften kostade 516 kr och fungerar säkert men vågade inte chansa eftersom de var kortare. Trots allt så startde bilen med ett fungerande Biltema glödstift och 3 orginal så helt kassa kan dom inte vara, men jag är rädd att man tex kan få sprickor i toppen eftersom den värmer på ett onormalt högt ställe.

    Nya Saab glödstift låg på 0,9-1,0 ohm, dock beror detta mycket på om de är varma eller kalla. Efter att testa dem med kabel direkt från batteriet så hade jag ca 5,0 ohm och sedan skönk dem allt eftersom de blev kalla.

    Antagligen så har motorstyrningen känt av att ett glödstift varit dåligt och sedan stängt av spänning till stift eller bränsle. Försökte bogsera igång bilen när den var helt kall och efter ca 8 min bogserande så startade den och gick sedan perfekt. Vet inte hur känslig en diesel är men även 30 sekunders bogserande borde ge värme i förbränningsutrymmet så att en diesel startar tycker man?

    Skönt iallafall att bilen fngerar nu!

Liknande ämnen

  1. Konstigt ljud i framvagnen vid kall väderlek etc.
    Av Matte. i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 02:36
  2. check gearbox lampan lyser vid kall väderlek
    Av skogsvägsraggarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-01-06, 21:38
  3. Konstigt oljud vid dragläge, kallstart och kall väderlek
    Av MartinP i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 11:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •