Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vattenläckage bakdörrar NG9-3 SC

  1. #1
    Sugmotor Malvers avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Nybro / Huskvarna
    Inlägg
    7

    Vattenläckage bakdörrar NG9-3 SC

    Hej allihop!

    Jag har varit medlem i lite mer än ett år här, dock inte postat något tidigare.

    Nu har jag dock problem att vid kraftigt skyfall eller vid högtryckstvätt så kommer det ibland in vatten genom bakdörrarna, alltså både på höger och vänster sida (det är i princip lika vanligt på båda sidor). Det händer som sagt inte varje gång, men relativt ofta att det skapar irritation och att man inte vågar ha bilen ute vid dåligt väder. Vattnet droppar ner på baksätet och även ner på gummimattan nere på golvet, främst bak på hörnet på gummimattan som vetter mot dörren brukar vara blöt med relativt stora pölar som resultat. Textilmattan i bilen blir även den drabbad. När jag tvättar bilen så har jag lärt mig det här, så jag lägger ut trasor på de utsatta ställena för att suga upp det eventuella vatten som kanske kommer in i bilen och på det sättet skydda inredningen. Vatten inne i bilen är som bekant ingen bra kombination. Jag vet att vatten kan komma in när man öppnar en bakdörr (det kan droppa lite), men mitt problem är att detta sker när dörrarna är stängda.
    Min sambo och jag har upptäckt att det droppar från ovansidan av bakdörrarna och in i bilen, det kommer alltså INTE in underifrån dörren eller från nåt annat ställe. Hon åkte i baksätet en gång när det regnade kraftigt och kände hur det droppade på henne i knät. Det droppade ner från plastflärpen/plastlisten som sitter överst på insidan av bakdörren, dvs över rutan. Man blir ju sur på det, speciellt eftersom jag valde att köpa bilen helt ny våren 2012. :/ Gummitätningen med filtmaterial på ovansidan dörren brukar även den vara dyngsur efter regn eller tvätt.

    Jag pratade med återförsäljaren och även mekanikerna om de kunde åtgärda problemet. Fick höra olika bud. En mekaniker sa att det är ett vanligt problem på 9-3 SC och det finns inget att göra åt saken. Det är nåt man får leva med fick jag höra.
    Dock hittade jag senare på nätet via ett annat forum följande dokument som ni kan se nedan, det står på engelska och visar att det finns en åtgärd för mitt problem. Jag kan även säga att jag har hittat åtgärden på svenska i WIS. Skrev ut denna och visade för återförsäljaren (han hade ingen aning om att det fanns en sådan). Han tyckte dock (eftersom han vet vem jag är och att jag är väldigt noggrann och pedantisk av mig), att det är något som jag själv skulle kunna göra. Han ville inte belasta sina killar med sådana (enkla) uppgifter som han påstod. Dessutom var han rädd för att de skulle ha för bråttom att resultatet kanske inte skulle bli bra. Visst, det må så vara då. Jag har inte tummen mitt i näven.
    Problemet som åtgärden beskriver, är att tätningslisten runt dörröppningen är felaktigt monterad på 9-3 SC. Den är alltså för spänd på ovansidan vilket gör att vatten rinner igenom dörren och dörröppningen. Man skall alltså ta bort tätningslisten och montera om den enligt beskrivningen i åtgärdsdokumentet. Dock, om man kollar i WIS specifikt bara om själva tätningslisten, så står det att man måste lossa klädseln på B och C stolpen innan man monterar bort den. I åtgärdsdokumentet står det ingenting om det.

    Min frågor är:

    1. Måste klädseln bort från B och C stolparna eller är det bara att börja slita i någon ände för att se om tätningslisten lossnar? Några andra tips eller nåt annat man bör tänka på??

    2. Har ni andra här haft samma problem med att vatten kommer in i bilen på samma sätt som för mig?? Mekanikern påstod som sagt att det är ganska vanligt.

    3. Om det är någon som har provat åtgärden som beskriv i dokumentet nedan, hjälpte det eller är problemet fortfarande kvar??

    Vore väldigt tacksam för svar, har sökt i forumen här men inte hittat det jag sökte efter. Fanns som sagt några träffar på utländska forum och det är därifrån jag länkar dokumentet nedan.


    Åtgärdsdokument: http://saabworld.net/attachments/f8/...-rear-door.pdf

    Tack på förhand!
    2011 Saab 9-3 SC TTiD Vector. Maptun steg 1. Kallas för Draken!
    2001 Opel Vectra B 2.2i Elegance.

  2. #2
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Åkte en 9-3 SC årsmodell 2012 till STCS årsmöte i höstas och det droppade på mig när jag satt där bak... låter som samma problem, dock inte något som jag skulle tro är löst om jag känner ägaren rätt.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829
    Nä du har rätt där Cactuz.
    Men skall vara på farsan lite o se vad man kan göra åt det nu när det finns mera info.

    Men tror nog att det får bli jag som pillar med det då far inte alltid e lika noga.....
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Malver Visa inlägg
    Han ville inte belasta sina killar med sådana (enkla) uppgifter som han påstod. Dessutom var han rädd för att de skulle ha för bråttom att resultatet kanske inte skulle bli
    Den var go den...

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Ja, mycket ska man höra innan dom där trillar av...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76
    Jag har nog samma problem med min 9-3 SC!

    Jag upptäckte idag en vattendroppe på respektive plastlist övanför bakdörrarna. Det regnade och blåste ganska rejält föregående kväll. Jag har tidigare noterat att det droppat ned vatten i baksätet när jag öppnat bakdörrarna efter biltvätt.

    Detta är naturligtvis inte bra och behöver åtgärdas. Malver, har du testat manövern enligt åtgärdsdokumentet än?
    Senast redigerat av Henri den 2014-02-18 klockan 14:31. Anledning: ordmiss
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  7. #7
    Sugmotor Malvers avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Nybro / Huskvarna
    Inlägg
    7
    Sådär, efter att ha pratat runt med en mekaniker som tidigare jobbade på Saab (en duktig kille) samt att jag var iväg och kollade på tre stycken begagnade 9-3 SC hos återförsäljaren som sålde bilen till mig, kunde jag konstatera följande:

    Som svar på min fråga nummer 1 ovan: Ja, klädseln på B och C stolpen måste demonteras innan man försöker sig på att ta loss tätningslisten. Det betyder att baksätets sittdyna måste tas ut först, men det är inget svårt utan går fort. Börja med detta, sedan gå på klädseln till B stolpen och till sist C stolpen. Vid återmontering av tätningslisten, rekommenderade mekanikern jag pratade med, att man skulle använda en gummihammare för att fästa listen igen i falsen. Det var dock inget krav utan något som kunde underlätta för en.

    Jag tycker att det är bra att ni andra också har reagerat på detta, om ni precis som jag äger bilen eller har åkt med någon annan som lider av samma bekymmer. Tror att det är bra att det blir lite informationsspridning om sådana här saker så att problem kan avhjälpas för folk, oavsett vad det handlar om. Därför är sådana här forum väldigt kraftfulla.


    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Den var go den...
    Ja, vad ska man säga... Jag kan ju inte sluta att förvånas. Det är ju ingen hemlighet att det finns ställen och mekaniker som är grymma på det de gör. Tyvärr är det samma sak men i andra änden av skalan (som tyvärr inte är ovanlig). Det gäller tyvärr att man är lite bilkännare för att veta om det har fuskats något vid en reparation eller inte. Och det vet vi ju att 90% av befolkningen i Sverige i gemen inte är. Är nog mycket som slinker förbi som slutkonsumenter aldrig märker (tills felet uppenbarar sig igen om man får vackert öppna plånboken en gång till).

    För återgå till ämnet.

    Henri: Tyvärr så har jag inte satt igång med att börja riva saker och ting för att se om åtgärden fungerar eller ej. Min bil står för närvarande i vinterförvaring och jag är inte helt beroende av den då jag har en bil till. Men våren är ju med största sannolikhet på väg och då ska jag ta tag i det så fort som möjligt. Jag har tyvärr inte möjlighet att öppna dörrarna fullt ut i det garaget jag har bilen i (det är ganska trångt), men så fort det blir varmare ska jag ta bilen till jobbet och ge mig på att fixa det här.

    Det jag kunde utröna av det tre bilarna jag kollade på hos återförsäljaren var att tätningslisten på dem låg mer an mot karossen på ovansidan samt att det kändes som att listen befann sig någon/några millimeter längre upp (rent subjektivt från min sida). Men faktiskt, så kändes inte tätningslisterna på de andra bilarna lika spända på ovansidan som på min bil. Det var en liten skillnad och det kanske räcker för att det skall stoppa vatten från att droppa in. Det där med toleranser är en känslig grej.

    Jag tog lite foton med mobilen. Det kanske är svårt att se något, men man kan iaf jämföra och bilda sig en uppfattning om hur det ser på andra bilar. Jag har fotat min bil (en -11:a), och två bilar hos återförsäljaren: en 9-3 SC -07:a och en 9-3 SC -09:a. Den tredje bilen var en 9-3 SC -06:a som det stod "såld" och den hann jag inte fota. Den nya ägaren kom precis för att hämta upp bilen så då ville jag inte stå där i onödan. Det jag kan säga är att, på de tre bilarna som stod hos återförsäljaren, så var tätningslisten likadant monterad. Om det i de bilarna droppar in vatten eller ej, det kan jag inte veta. Men jag utgår ifrån det i och med skillnaden som jag upptäckte på tätningslisterna när jag inspekterade dem kontra min bil.

    Här har ni några kort:

    Min bil:
    1. Från sidan: https://www.dropbox.com/s/2sbtbrtsw91ojo4/IMAG0647.jpg
    2. Från C-stolpen: https://www.dropbox.com/s/3rddpqeo7390gd9/IMAG0648.jpg
    3. Från C-stolpen: https://www.dropbox.com/s/dij278cicduvtno/IMAG0649.jpg
    4. Från B-stolpen: https://www.dropbox.com/s/0matymvld5nw5tb/IMAG0650.jpg

    9-3 SC 07:a
    5. Från C-stolpen: https://www.dropbox.com/s/n20ivyfhjgagfkf/IMAG0644.jpg
    6. Från C-stolpen: https://www.dropbox.com/s/ymq9icybbwy58of/IMAG0645.jpg

    9-3 SC 09:a
    7. Från C-stolpen: https://www.dropbox.com/s/ran1dqrwziailub/IMAG0640.jpg
    8. Från C-stoplen: https://www.dropbox.com/s/tmiiayp3ryhkxeq/IMAG0643.jpg
    9. Från sidan: https://www.dropbox.com/s/s6dvcxtki5retxq/IMAG0642.jpg

    Bilarna stod ute i en kall bilhall om ni undrar om varför det är frost på dem. Ser ni någon skillnad?

    Krantz och ni andra, om ni hinner greja med detta innan jag börjar, får ni gärna återkoppla med feedback hur det gick och om det blev någon skillnad. Jag kommer som sagt att ta tag i det så fort jag får möjlighet till det!
    2011 Saab 9-3 SC TTiD Vector. Maptun steg 1. Kallas för Draken!
    2001 Opel Vectra B 2.2i Elegance.

  8. #8
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76
    Bra inlägg och forskande av dig

    Det är enbart vid ett tillfälle, vid rejält regn i kombination med blåst, som jag sett en liten vattedroppe på plastlisten. Och det var efter att jag via denna tråden blivit varse om att problemet fanns. Jag har även som jag skrev noterat att det droppat på baksätet när jag öppnat bakdörrarna efter högtryckstvätt, men det är ju kanske inte så konstigt när bilen är blöt. Men annars droppar det nog inte in någonstans för det är torrt på baksätet (skinn) och golvet (plastmattor). Det är inte heller märkbart fuktigt i bilen, och bilen har en trevlig och fräsch doft. Så det känns inte jätte bråttom med att fixa det. Jag tror att blöta eller snöiga skor bidrar betydligt mer till fukt i bilen.

    Får se om jag själv fixar det någon dag, annars kanske det får fixas på verkstad vid kommande servicetillfälle. Kommer i alla fall hålla lite koll på det!
    Senast redigerat av Henri den 2014-02-21 klockan 20:05.
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    10
    Puffar upp denna tråd då jag har liknande problem på min 9-3x -11. Intresserad av att höra om något fått bukt på sina problem.

    Efter tvätt och häftigt regn är det blött under klädseln, under passagerarsätet, där man har fötterna om man sitter höger bak. Jag har inte lyckats ta reda på var vattnet kommer in men jag börjar gissa att det är någonstans vid höger bakdörr. Först trodde jag vattnet kom från avrinningen från framrutan ner i akvariet och vidare via kupéfilter och "luftledning" ner till under stolen. Jag tror att så inte är fallet då jag inte tycker det är blött nog vid kupefiltret.

    Ni som haft problem med dörrlister, har felet avhjälpts när om ni bytt list?

    Vill göra få detta åtgärdat då en fuktig bil invändigt ger tråkiga symtom vintertid när det fryser på insidan av rutor och den immar igen invändigt vid minusgrader. :/

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Enligt WIS så är orsaken till läcka genom bakdörren på 9-3 5D att dörröppningens tätning är för hårt spänd i hörnen och därför inte sluter tätt.

    Tätningen monteras först i de tre hörnen (nedre bakre och båda övre enligt bild). Se till att tätningen mellan de två översta hörnen har ca 30-50 mm i extralängd. Tätningen ska hänga ned något mellan de två övre hörnen innan den sedan trycks in hela vägen. Det ser ut (bild i WIS) som att det även ska vara slack mellan övre och nedre bakre hörnen innan listen trycks in, men det står det inget om i texten. Innertakets kant går in i en urfasning i tätningslisten enligt en bild i WIS.

    Det står inget om att listen behöver bytas, bara monteras på rätt sätt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    10
    Tack, ska kolla upp listen hur den sitter.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-09-02 klockan 21:13. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -

    Fuktbarriär/Vattenavledare bakdörrar NG9-3 SC

    Hallå!

    Jag försöker leta rätt på nya fuktbarriärer till min Saab 93 kombi från 2006, har hittat två artikelnummer men är osäker på om dem är samma till sedan som kombi, blir inte riktigt klok på detta finns det någon som har nån input? Min jäkla bil läcker in som ett soll från bakdörrarna vilket resulterar i blöta mattor bak. Ja det är dörrarna det läcker ifrån inte ac-dräneringen eller kupefilterhuset. Jag har även ommonterat dörrarna tätningslister enlig WIS men fortfarande så läcker det in en del, det ända jag kan tänka mig nu är att det är från fuktbarriärerna.

    Artnummer jag hittat är som följer

    12785250
    12785251
    12845886
    12845887

    Kan nån skina lite ljus på detta?
    Tack på förhand!

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Väderbeständig plast från tex Byggmax för att förstärka?

    Kan mycket väl varit någon där tidigare och inte tejpat ihop det efteråt!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    42
    Medlem#
    -
    Hade loss dörrsidan och ja man kan ju säga att jag har fått bruka en del tejp för de va hål lite överallt, men där sa du något, skall kolla plast från byggmax genast! tack så mycket!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vatten/kylvätskeläckage NG9-3 B207
    Av AeroHenke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-08-17, 08:09
  2. [LÖST] Vattenläckage OG9-3
    Av Jens.L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 23:11
  3. [LÖST] Vattenläckage under bilen OG9-3
    Av _sandra i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •