Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: PDC Saab 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    128

    PDC Saab 9-5

    Hej!
    Jag har två defekta sensorer på min 9-5 -05 combi som jag ska byta ut (de två yttre enl. datorn)

    Haynes menar att:
    "... givarna sitter på den bakre stötfångarnas övre mittpanel. Panelen kan tas bort separat från huvuddelen av stötfångaren.
    Arbeta från båda sidorna och bänd försiktigt loss den bakre stötfångarens hörnskyddsremsor.
    Öppna bakluckan och skruva loss fästskruvarna till den bakre stötfångarens övre mittpanel..."

    Funkar detta? Jag har för mig att man måste demontera hela stötfångaren från bilen?

    Ni som gjort detta, hur har ni gjort?

    Jag har även hört att det inte nödvändigtvis måste vara sensorerna som gått sönder utan att det kan vara ärg på kontaktstycket från styrinstrumentet ut till givarna. Var sitter detta styrdon?

    Tacksam för all hjälp jag kan få!

  2. #2
    Jag tänkte göra det själv, men Mechanum tog dryga 400 spänn för att byta. Om plasten pajjar är det deras ansvar (tänkte jag)... Annars funderade jag på att göra det själv.

    De demonterade inte stötfångaren. Sitter väl skruvar på undersidan enligt WIS ska bort först...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Hej!
    -05 är det troligen sensorer som felar.
    Mest säker är om du har felkod "internt fel"
    Men det går inte att utesluta kablage.

    Går att byta utan att plocka bort.
    Men det kräver hårt våld med precision;-) vilket kan ha sönder givaren om den skulle vara hel.
    Rätta vägen är mao att demontera stötfångaren vilket är jättekul om den setat ett tag samt är utrustad med dragkrok...
    Då kontrollera kontakten som sitter bakom stötfångaren på vä sida. Oxiderade kontakter förekommer.
    Har även varit med om kabelbrott i stammen.

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    128
    Hur når jag lättast kontakten? Via baklyset?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Demontera stötfångaren. .. :-(
    Ovantill på vänster sida om balken
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •