Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Montera och koppla extraljus OG9-5 -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    14

    Montera och koppla extraljus OG9-5 -06

    Hej,

    Jag tänkte montera ett par extraljus på SAABen...någon som kan ge mig en enkel steg för steg beskrivning hur man gör inkopplingen. På absolut enklaste sätt.

    Tack

    /Tommy
    9-5 -06 2,0t
    9-5 -00 2,3

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Enklast är väl att lämna till någon som vet hur man ska göra. Men annars är det en kabelsats med relä, plus & minus från batteriet samt en tändtråd inkopplad till en kabel som tänder befintliga helljus.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    14
    ok...och var kopplar man smartast på tändtråden
    9-5 -06 2,0t
    9-5 -00 2,3

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Vet inte riktigt då jag inte själv haft några extraljus. Men om man tänker på klimatet i motorrummet så vore det säkert inte fel att försöka ta sig in i lamphusets genomföring där de övriga kablarna går in, för att skava på sig mot helljuslampan, eller om det går att skarva på något i säkringsboxen i motorrummet. För såvida man inte kan finna någon bra kopplingspunkt utanför, men det vill ju till att det blir tätt & fint. Kanske man kan ta sig in i kupén & skarva på sig där?

    Men jag antar att det finns några andra här som hanterat extraljusmontage & kan förtälja lämpligt förfarande.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    14
    ok...tack...någon annan som har något förslag på var man kopplar på...?
    9-5 -06 2,0t
    9-5 -00 2,3

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Enklast och bäst är att gå in i säkringscentralen i motorrummet.
    Finns en dränering nertill som det finns gott om utrymme att dra in en 0, 75mm2 kabel utan att göra ingrepp.
    Sedan kopplar du på dig efter ena säkringen till helljuset.

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Annars kan man göra ett hål i gummigenomföringen in till säkringsboxen. Finns förberedda mallar för ett hål där. Vet dock inte vilken sladd som går till helljuset på 9-5 06-10 så du får leta efter sladden till helljusets säkringsplats.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #8
    Grundladd Odes avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127
    Medlem#
    9525
    Jag provade att gå in i säkringsdosan, jag fick bort "plopparna" som höll fast den så jag kunde börja lyfta upp den 3-5 cm men sedan tog det stopp. Inte tillräckligt mycket slack i kabelhärvan. Har jag missat någon skruv eller något?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Antar att du nu menar plattan där alla säkringar sitter. Det skall inte finnas någon skruv som hindrar dig från att lyfta upp den. Men 3-5 cm låter ganska rimligt, tyvärr är det inte jättemycket utrymme där vill jag minnas.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-04 klockan 15:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hej

    Vet inte om det skulle skilja så mycket på -06 och tidigare då den bara är en facelift.

    Jag har kopplat in åtskilliga X-ljus och till 9-5 har det funnits en sats att köpa och det är att föredra så det följer med en knapp av originaltyp att sätta vid övriga knappar för att kunna slå av dem.

    DIY: Då skulle jag fortfarande rekommendera att ha en knapp.
    Jag bytte huvudkoppling cyl på min -00'a nyligen och då lossar man säkringsdosan helt, plockar ur innehållet först innan man skruvar bort burken, 3-5cm låter lite, den borde gå att lyfta ur helt då alla kablar löper i spåret med gummipackning i framkant, eller är det inte i den stora säkrings/relädosan du pillar?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag bytte huvudkoppling cyl på min -00'a nyligen och då lossar man säkringsdosan helt, plockar ur innehållet först innan man skruvar bort burken, 3-5cm låter lite, den borde gå att lyfta ur helt då alla kablar löper i spåret med gummipackning i framkant, eller är det inte i den stora säkrings/relädosan du pillar?
    Just det! Du har ju rätt. Går ju att föra hela kabelstammen ur själva boxen om man lyfter upp hela gummit baktill. Hade jag helt glömt bort.

  12. #12
    Grundladd Odes avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127
    Medlem#
    9525
    Jo, själva "gummi införseln" av kabelhärvan följer ju med upp när man lyfter säkrings/relädosan som sitter i motorrummet. Har en -01 men det borde ju inte vara så stor skillnad. Tyckte fortfarande att även om jag vickade loss gummiinförseln så är ju slacket i den stora kabelhärvan så lite att jag inte får upp det mer än att man just precis kommer åt kablar o liknande i kan "kika in" under alla sladdar. Man vill ju inte ta i för mycket med risk för att något ska släppa heller. Hade ju varit riktigt smutt att ta ström från den säkringsplatsen som sitter där samt kontrollströmmen till mitt eftermarknads relä från styrströmmen från fabriks-helljus-relät. Allt låter ju så enkelt när man beskriver det i text men i verkligheten är det ofta lite krångligare :-) Tack för feedback i alla fall. Får ut o kika på det igen vid tillfälle, just nu är sladdarna temporär-dragna.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-15 klockan 10:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Koppla in extraljus i 740
    Av Direkta i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 18:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •