Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Dåligt ljud i 9-5. Sätta in slutsteg?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    19

    Dåligt ljud i 9-5. Sätta in slutsteg?

    Hej har en 9-5 Aero -05 med cd kasett och radio.Finns det slutsteg original?Kan jag sätta i slutsteg.Tycker det är dåligt ljud i den.Hade en Volvo s80 T6 förut med original stereo och den var det bra ljud i.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Även en Volvo kan tydligen ha sina fördelar ...
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Nu har du ju en tråd med ungefär samma sak i men..

    Tycker absolut att du bör läsa igenom (eller nåja, skumma igenom det du är intresserad av i alla fall) http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml.

    Citat Ursprungligen postat av snepo Visa inlägg
    Finns det slutsteg original?
    Ja. Själva stereon har 4 kanaler. Har du fler än 4 högtalare i bilen så drivs dessa av ett externt slutsteg. (Högtalarnas antal och placering beror lite på om det är kombi eller sedan, men t ex högtalarna i framdörrarna drivs av det externa slutsteget).

    Med tanke på att det bara är minsta stereopaketet som har 4 högtalare och att din stereo med kombinerad kassett och CD tyder på mellanpaketet vilket inkluderar högtalarna i dörrarna = Ja, du har i så fall externt slutsteg i din bil (om det fungerar och inte är ombyggt av någon tidigare ägare osv).

    Citat Ursprungligen postat av snepo Visa inlägg
    Kan jag sätta i slutsteg.
    Ja, om du menar ett eftermarknadsslutsteg så kan du det om du skaffar en speciell adapter så att du får ut fler lågnivåutgångar från originalstereon (de som finns i stereons specialkablage är upptaget av det nuvarande slutsteget). Alternativt att du väljer att använda högnivåsignaler.

    Citat Ursprungligen postat av snepo Visa inlägg
    Hade en Volvo s80 T6 förut med original stereo och den var det bra ljud i.
    I regel tycker jag de flesta tillverkares originala ljudsystemen i bilar suger. Finns några få undantag (men tycker inte att de Volvo jag lyssnat på är ett av dem). Saabs ljudsystem brukar också suga duktigt med både lite och odetaljerat ljud såvida inte man har de allra största systemen.

    Å andra sidan brukar jag notoriskt se till att få det ljud som jag vill ha i mina bilar så att bygga om eller utöka ljudet till det man vill ha hör lite till charmen tycker jag.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    19
    Ja får nog montera slutsteg och baslåda.

    - - - Uppdaterad - - -

    det kommer ljud ur högtalarna fram,men jag tycker det är enormt svagt.Hörs inte alls när man sitter i bilen.Hörs med bilen avstängd,dörren öppen och lyssnar precis vid högtalarna.Det knastrar inte eller skorrar,så tror inte de är spräckta.Nåväl det är väl som det är.

  5. #5
    Har du justerat med fadern då?
    Signaturlös

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Har du justerat med fadern då?


    Det misstaget hade jag gjort, satt och väntade på tjejen i bilen och hade inget bättre för mig just då än att pilla på fadern. Glömde vrida tillbaka den till 0-läget och nästa gång jag satte mig i bilen tyckte jag ljudet var riktigt kasst men jag tänkte inte så mycket på det förrän jag tittade på stereon och såg att faderspaken var ute och kom då på att jag hade pillat på den.

    Sen vet jag inte om man kan jämföra ljudet i en 9-5 och en volvo för nyare volvo krämar på rätt bra faktiskt men jag anser inte att man behöver ha så jävla bra ljud. Huvudsaken är väl för fan att man själv hör musiken? Varför ösa på så mycket så alla utanför bilen hör musiken samt hörselskador kommer på beställning inom kort?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799
    Hej

    Kan rekommendera att dämpa/styva upp dörrarna med bitumen plattor eller liknande tillsammans med nya 3,5" i instrument panelen.

    Körde tidigare med eftermarknads högtalare (inget skräp) i fram dörrarna men plockades bort för det lät inget vidare bra. Dämpade sedan dörrarna fram/bak och körde original AS2 högtalare och vilken skillnad i mellan register/bas. Och med kicker ks 3,5" fick jag ett relativt bra system med tanke på kvalitén på högtalarna. Högsta volym är inget problem längre utan att det skorrar eller låter illa, förutom riktigt riktigt tung bas vilket kanske kan avhjälpas med en seriösare dämpning.

    Kan nog säga att det inte alltid är högtalarna som är dåliga utan förutsättningarna för dom att jobba i en vek konstruktion i dörren.

    MVH Christian A
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Huvudsaken är väl för fan att man själv hör musiken? Varför ösa på så mycket så alla utanför bilen hör musiken samt hörselskador kommer på beställning inom kort?
    Personligen tycker jag inte att det är VOLYMEN det är fel på utan att det i regel är väldigt dålig detaljåtergivning. Det ligger som ett trött och matt filter över originalhögtalarna. Att det dessutom på de mindre paketen bara produceras "bas" från dörrhögtalarna som mer eller mindre bara gör att dörrsidorna + allting i dörren skramlar och vibrerar mer än det kommer bastoner in i kupén gör att ljudupplevelsen blir minst sagt medioker (Precis den linjen som Chrill är inne på).

    Jag vill ha ett klart och rent ljud med tillgång till ljup bas (inte hög bas) utan att behöva ha jättehög volym och det får man inte på små-systemen i Saab (eller de flesta andra bilmärken med standardljud heller för den delen). I alla fall inte utan att göra vissa ombyggnationer.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Ljud i 9-3 SS/SC 08-11 Hur koppla in externt slutsteg ?
    Av MRC Osse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 18:48
  2. Dåligt ljud i stereon, dåligt från fabrik? NG9-3
    Av Voyce i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 03:07
  3. Sätta in ljud i min 9-3 04a
    Av larrenilsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 20:07
  4. Bra ställe att sätta slutsteg i 9000 -90
    Av Fajjer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 12:56
  5. Bra eller Dåligt Slutsteg??
    Av Joni i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-02-14, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •