Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Sänka bil med nivåreglering?

  1. #1

    Sänka bil med nivåreglering?

    Hej,

    Jag har en 9-5 Aero 2005, med nivåreglering i bak. Fast ingen dragkrok, undrar hur den som beställde bilen tänkte där..?

    Hursomhelst så är den lite hög i bak, mäter man från skärmkanten till marken är den 1 cm högre bak än fram och det ser lite konstigt ut, skulle nog vara snyggre om den var 1 cm lägre än fram i stället.

    Då uppstår ju frågan, går det att sänka den i bak ca 2 cm? Spontant tror jag nej, om man tex kapar fjädrarna 2 cm kommer nivådämparna att hålla kvar bilen på samma höjd, men sedan slitas ut fortare eftersom dom inte får rätt support av fjädrarna. Eller finns det lite utrymme för ihopsjunkning innan nivådämparna säger stop, dvs vilar bilen på fjädrarana när den är olastad?

    Ett alternativ är ju att flytta hela fjäderbenet uppåt i hjulhuset, det är ju skruvat med fyra skruvar, om man borrar nya hål i hållaren, alternativt förlänger dom befintliga neråt borde man kunna flytta hela fjäderbenet uppåt. Jag har försökt kolla om det finns plats och det ser inte helt omöjligt ut iallfall.

    Eller missar jag nån uppenbar lösning?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Är det viktigt för dig att ha kvar nivåregleringen? Annars kan du ju byta dämpare och fjädrar till vanliga istället.

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Svarva av kolvstången så den blir kortare, är ju ett alternativ. Men det är ju inte helt enkelt att fixa med själv, såvida man inte har maskin för ändamålet.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Egentligen har du det bästa en combi kan ha redan.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Hej,

    Jag har en 9-5 Aero 2005, med nivåreglering i bak. Fast ingen dragkrok, undrar hur den som beställde bilen tänkte där..?

    Hursomhelst så är den lite hög i bak, mäter man från skärmkanten till marken är den 1 cm högre bak än fram och det ser lite konstigt ut, skulle nog vara snyggre om den var 1 cm lägre än fram i stället.

    Då uppstår ju frågan, går det att sänka den i bak ca 2 cm? Spontant tror jag nej, om man tex kapar fjädrarna 2 cm kommer nivådämparna att hålla kvar bilen på samma höjd, men sedan slitas ut fortare eftersom dom inte får rätt support av fjädrarna. Eller finns det lite utrymme för ihopsjunkning innan nivådämparna säger stop, dvs vilar bilen på fjädrarana när den är olastad?

    Ett alternativ är ju att flytta hela fjäderbenet uppåt i hjulhuset, det är ju skruvat med fyra skruvar, om man borrar nya hål i hållaren, alternativt förlänger dom befintliga neråt borde man kunna flytta hela fjäderbenet uppåt. Jag har försökt kolla om det finns plats och det ser inte helt omöjligt ut iallfall.

    Eller missar jag nån uppenbar lösning?
    Jag svarar mej själv här med en liten uppdatering. Jag provade helt enkelt att kapa fjädrarna 2 cm, och minsann, nu är bilen 2 cm lägre i bak.

    Det är nog så enkelt att fjädrarna var lite för långa, jag bytte dom i höstas pga brott på en av dom gamla, och köpte nya från lesjöfors. Jag kollade noga att det var fjädrar till nivåreglerat sportchassi, men jag antar att dom inte är så exakta i längd.

    Hursomhelst har jag uppnått önskat resultat. Fast nu tycker jag nog att den kunde vara ett par cm till lägre både fram och bak, så det blir väl till att fundera vidare..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Har inte modellerna med nivåreglering någon form av sensor?
    Om den har det hur fungerar det ihop med andra fjädrar/dämpar/modifikationer?

  7. #7
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Nej, nivåregleringen är helt enkelt en stötdämpare som "pumpar upp sig" när man kör. Även jag kapade fjädrar på min gamala 9-5a med nivåreglerat sportchassi, blev perfekt!
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  8. #8
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Om dämparna, som du säger, "pumpar upp sig" kan den väl inte bli lägre om man kapar fjädern?
    Då borde den bara bli hårdare, eller..?
    Till mitt garage: Garaget

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av MicEE Visa inlägg
    Nej, nivåregleringen är helt enkelt en stötdämpare som "pumpar upp sig" när man kör. Även jag kapade fjädrar på min gamala 9-5a med nivåreglerat sportchassi, blev perfekt!
    Hur mycket kapade du? Har du nån bild på hur det blev?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Om dämparna, som du säger, "pumpar upp sig" kan den väl inte bli lägre om man kapar fjädern?
    Då borde den bara bli hårdare, eller..?
    Dom pumpar upp sej till ett jämviktsläge på en viss höjd, och iallfall i mitt fall verkar fjädrarna ha varit så långa att dom höll bilen på en högre höjd. Jag tror man kan kapa fjädrarna tills man når ner till jämviktsläget, och gör man dom kortare än så kommer nog dämparna få pumpa hela tiden så den ändå inte blir lägre, och förmodligen pajar väl dämparna rätt snabbt om man kör så.

    Så jag tänker mej att för att få en så låg bil som möjligt får man försöka hitta var jämviktsläget är och sen leva med den höjden. Eller byta dämpare.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Det går ju annars att korta av kolvstången på stötdämparen.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Det går ju annars att korta av kolvstången på stötdämparen.
    Japp, det är det seriösa sättet. Har även funderat om man kan byta övre gummibussningen mot en tunnare och på så sätt få nån centimeter till.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #12
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Bilder finns på min garaget.org sida. Det är den babyblåa 9-5an bland mina äldre bilar som har kapade fjädrar. Även den gråa jag har nu har kapade fjädrar, dock ej nivåreglering...
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av MicEE Visa inlägg
    Bilder finns på min garaget.org sida. Det är den babyblåa 9-5an bland mina äldre bilar som har kapade fjädrar. Även den gråa jag har nu har kapade fjädrar, dock ej nivåreglering...
    Tackar. Jag tror faktiskt jag har kapat en liten aning mer i bak på min, tror den är lite lägre. Men högre i fram, har du kapat dom fjädrarna åxå? Isf gick det att göra utan att plocka ur fjäderbenen? I bak var det enkelt att kapa fjädrarna på plats men har inte kollat så noga hur det ser ut i fram..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  14. #14
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Tackar. Jag tror faktiskt jag har kapat en liten aning mer i bak på min, tror den är lite lägre. Men högre i fram, har du kapat dom fjädrarna åxå? Isf gick det att göra utan att plocka ur fjäderbenen? I bak var det enkelt att kapa fjädrarna på plats men har inte kollat så noga hur det ser ut i fram..
    Japp, det går att kapa fram med. 9-5an har ju tillskillnad från 9-3an en hel, sluten nedre fjäderskål som gör att även en lös fjäder inte snurrar ut ur skålen.
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  15. #15
    Perfekt, tack för hjälpen
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. sänka 9-5 med fd nivåreglering
    Av Tim900turbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 21:10
  2. sänka 9-5a med stötdämpare som har nivåreglering?
    Av turbo_joel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 22:07
  3. Sänka 9-5:a med nivåreglering..?
    Av T16_AeRo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 23:57
  4. Sänka bilen när man har nivåreglering
    Av Sonny Hansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 17:06
  5. kan man sänka en bil med Nivåreglering?
    Av krutmats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •