Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 9-3 1.8t 04:a Problem med Torkarintervaller och AC

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 1.8t 04:a Problem med Torkarintervaller och AC

    Behöver lite hjälp att komma underfund med vad som strular på min 9-3a. Det är en 04:a 1.8t Sportsedan.
    Först och främst är det knas med torkarintervallen, funkar bara på dom två snabbaste lägena, när jag vill dra ner hastigheten så händer ingenting, går fortfarande på högsta, dock går det ännu snabbare läget in om jag petar upp spaken ett hack till.
    Det är även fel på spolarvätskespruten, den funkar när jag startar bilen i ca 30sec sen lägger den av helt. Oklart om det har ett sammanhang med torkarna?

    Sen har jag även lite tjall i AC/värmefläkten, både värmen och kylan funkar, men det är antingen väldigt varmt eller kallt som gäller, har jag temperaturen inställd på 27 grader vilket är ganska varmt kör fläkten fortfarande kallt, men sätter jag på fläkten ett snäpp varmare på hige (varmaste) då blir det väldigt varmt. Är det någon Sensor det kan vara fel på? Värt att veta kan vara att ytterteperaturen alltid står på +60 grader, om det kan hänga ihop?

    Tacksam för all hjälp och alla svar.
    MVH
    Martin.
    Senast redigerat av Vfr den 2014-02-11 klockan 12:24.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Utetempen och AC'n hänger absolut ihop.
    Du behöver nog en ny utetempgivare till att börja med.
    Utan Saab

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Precis som rejser skriver, så behöver du byta tempgivaren. Om systemet anser att det är varmt ute, så finns det självklart ingen anledning att dra på ännu mer värme.

    Sedan finns det ingen 1.8T utan bara 1.8t då det är en lättrycksturbo, så jag tog mig friheten att ändra. /Moderator

    Edit: Att det fungerar i läget "Hi" är för att den då kör på full värme utan hänsyn till tempgivare.
    Senast redigerat av Vfr den 2014-02-11 klockan 12:27.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Okay, stort tack för svar! Då har vi listat ut problemet med tempen.

    Någon som har nån tanke om Torkarintervallen och spolarmotorn?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •